Świat wielu opowieści
Cel: Ćwiczenie przygotowuje do budowania pozytywnych relacji z osobami różnych religii i kultur. Rozwija umiejętności odchodzenia od stereotypowego postrzegania różnych grup.
Adresaci: Uczniowie klas ponadpodstawowych.
Czas: 45 min
Materiały: Nagranie wypowiedzi nigeryjskiej pisarki Chimamanda Adichie z TEDex (dostepna jest także wersja z polskimi napisami): https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story-
Ze względów czasowych można także wybrać krótszy fragment wypowiedzi, który będzie zawierał odpowiedzi na pytania zadane w ćwiczeniu.
Ponadto przygotowujemy:
- Kartki papieru typu flip-chart - po jednej dla każdej grupy
- Kolorowe markery do papieru
- Kredki - po jednym opakowaniu dla każdej grupy
Przebieg ćwiczenia: Osoba prowadząca wprowadza do wysłuchania wypowiedzi nigeryjskiej pisarki Chimamanda Adichie pod tytułem "Niebezpieczeństwo jednej opowieści" poprzez zadanie uczestnikom następujących pytań:
- · Czym może być według was świat jednej opowieści ?
- · Co znaczy, że taki świat jest niebezpieczny?
Osoba prowadząca prosi, aby uczestnicy porozmawiali na ten temat w parach. Potem chętne osoby dzielą się swoimi odpowiedziami z rozmowy w parach. Następnie osoba prowadząca prosi uczestników o wysłuchanie wypowiedzi Adichie i znalezienie w niej odpowiedzi na powyższe pytania. Po wysłuchaniu nagrania osoba prowadząca jeszcze raz zadaje pytania postawione na początku zajęć i prosi chętne osoby o udzielenie odpowiedzi. Następnie osoba prowadząca prosi uczestników, aby ponownie porozmawiali w parach i odpowiedzieli na następujące pytania:
- ·Czym w takim razie jest świat wielu opowieści?
- ·Dlaczego ważne jest odejście od stereotypu?
Osoba prowadząca prosi chętne osoby o udzielenie odpowiedzi. Osoba prowadząca dzieli uczestników na grupy. Każda grupa dostaje kartkę papieru typu flip-chart oraz markery i kredki. Osoba prowadząca prosi, aby uczestnicy w swoich grupach pomyśleli o wielu opowieściach na temat wybranej grupy osób, którą znają - może to być grupa religijna, zawodowa, narodowa, kulturowa lub subkulturowa. Następnie każda grupa ma za zadanie przedstawić wszystkie opowieści na temat wybranej przez nich grupy w formie rysunku lub haseł na papierze, który otrzymali.
Po 10 minutach osoba prowadząca prosi wszystkie grupy o powieszenie swoich prezentacji na ścianie i krótkie przedstawienie ich klasie.
Podsumowanie: Na zakończenie osoba prowadząca zadaje następujące pytania:
- · Czy trudno było wam znaleźć wiele opowieści na temat jednej grupy?
- · Co nam pomaga budować świat wielu opowieści?
Skomentuj artykuł