Świat wielu opowieści

Świat wielu opowieści
(fot. shutterstock.com)
Logo źródła: Być dla innych Katarzyna Artemiuk / Być dla innych

Cel: Ćwiczenie przygotowuje do budowania pozytywnych relacji z osobami różnych religii i kultur. Rozwija umiejętności odchodzenia od stereotypowego postrzegania różnych grup.

Adresaci: Uczniowie klas ponadpodstawowych.

Czas: 45 min

Materiały: Nagranie wypowiedzi nigeryjskiej pisarki Chimamanda Adichie z TEDex (dostepna jest także  wersja z polskimi napisami): https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story-

DEON.PL POLECA

Ze względów czasowych można także wybrać krótszy fragment wypowiedzi, który będzie zawierał odpowiedzi na pytania zadane w ćwiczeniu.

Ponadto przygotowujemy:

  • Kartki papieru typu flip-chart - po jednej dla każdej grupy
  • Kolorowe markery do papieru
  • Kredki - po jednym opakowaniu dla każdej grupy

Przebieg ćwiczenia: Osoba prowadząca wprowadza do wysłuchania wypowiedzi nigeryjskiej pisarki Chimamanda Adichie pod tytułem "Niebezpieczeństwo jednej opowieści" poprzez zadanie uczestnikom następujących pytań:

  • · Czym może być według was  świat jednej opowieści ?
  • · Co znaczy, że taki świat jest niebezpieczny?

Osoba prowadząca prosi, aby uczestnicy porozmawiali na ten temat w parach. Potem chętne osoby dzielą się swoimi odpowiedziami z rozmowy w parach. Następnie osoba prowadząca prosi uczestników o wysłuchanie wypowiedzi Adichie i znalezienie w niej odpowiedzi na powyższe pytania. Po wysłuchaniu nagrania osoba prowadząca jeszcze raz zadaje pytania postawione na początku zajęć i prosi chętne osoby o udzielenie odpowiedzi. Następnie osoba prowadząca prosi uczestników, aby ponownie porozmawiali w parach i odpowiedzieli na następujące pytania:

  • ·Czym w takim razie jest świat wielu opowieści?
  • ·Dlaczego ważne jest odejście od stereotypu?

Osoba prowadząca prosi chętne osoby o udzielenie odpowiedzi. Osoba prowadząca dzieli uczestników na grupy. Każda grupa dostaje kartkę papieru typu flip-chart oraz markery i kredki. Osoba prowadząca prosi, aby uczestnicy w swoich grupach pomyśleli o wielu opowieściach na temat wybranej grupy osób, którą znają - może to być grupa religijna, zawodowa, narodowa, kulturowa lub subkulturowa. Następnie każda grupa ma za zadanie przedstawić wszystkie opowieści na temat wybranej przez nich grupy w formie rysunku lub haseł na papierze, który otrzymali.

Po 10 minutach osoba prowadząca prosi wszystkie grupy o powieszenie swoich prezentacji na ścianie i krótkie przedstawienie ich klasie.

Podsumowanie: Na zakończenie osoba prowadząca zadaje następujące pytania:

  • · Czy trudno było wam znaleźć wiele opowieści na temat jednej grupy?
  • · Co nam pomaga budować świat wielu opowieści?
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Świat wielu opowieści
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.