Co by było gdyby?
Pracując z uczniami klas licealnych nad moralnymi dylematami, z jakimi zmagały się postaci opisane w historiach biblijnych, zauważyłem że uczniowie chętnie angażują się w analizowanie możliwych konsekwencji decyzji przeciwnych do tych, które znamy z kart Pisma świętego.
Gdy Józef stał przed dylematem - oddalić Maryję czy pojąć ją za żonę, zapewne myślał o konsekwencjach jej oddalenia. Dla nas wydaje się dzisiaj oczywiste, że powinien ją pojąć za żonę i dlatego nie zastanawiamy się nad tym co mogłoby się zdarzyć, gdyby Józef dokonał innego wyboru. Gdyby bogaty młodzieniec zdecydował się pójść za Chrystusem a Judasz nie wydał Mesjasza na śmierć, jak potoczyłaby się historia?
Przygotowałem uczniom tabelę z wypisanymi biblijnymi dylematami i poprosiłem, aby pracując parami wypisali wszystkie, możliwe konsekwencje dwu wykluczających się decyzji.
TABELA: Niektóre dylematy w tekstach ewangelicznych
1. Dylemat Józefa (Mt 1,18-25).
1.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
oddalić Maryję | pojąć ją za żonę |
1.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
2. Dylemat "pobożnych" w obliczu prostytutki (J 8,1-11).
2.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
2.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
3. Dylemat bogatego młodzieńca (Mt 19,16-22; Mk 10,17-22; Lk 18,18-22)
3.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
3.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
4. Dylemat Piotra (Mk 14,66-72; Mt 26,69-75; Łk 22,54-62)
4.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
4.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
5. Dylemat Piłata (J 19,12-16; Mt 27,19)
5.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
5.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
6. Dylemat Heroda (Mt 14,6-11; Mk 6,17-28)
6.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
6.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
7. Dylemat roztropnych panien (Mt 25,1-10)
7.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
7.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
8. Dylemat podatkowy - jak odpowiedzieć faryzeuszom
(Mt 22,15-21; Lk 20,20-25; Mk 12,13-17)
8.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:
8.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:
Po zakończeniu pracy w parach, ochotnicy zaprezentowali zanotowane, alternatywne zakończenia biblijnych historii oraz ich konsekwencje. Mogłem ich wypowiedzi uzupełnić i podjąłem dyskusję nad wybranym dylematem - dylematem bogatego młodzieńca. Następnie zaproponowałem, aby młodzież, pracując w czteroosobowych grupach, ułożyła scenariusz filmu biograficznego prezentującego życie bogatego młodzieńca, który podjął decyzję o pozostawieniu swoich bogactw i pójściu za Chrystusem. Bardzo możliwe, że znajdzie się w klasie kilka osób, które będą chciały kontynuować pracę nad tego typu filmem lub przedstawieniem teatralnym. Niezły pomysł na szerszy edukacyjny projekt lub pozalekcyjne zajęcia teatralne.