Ks. Tischner: Umniejsza Stwórcę, kto twierdzi, że stworzenie wciąż Go potrzebuje

Ks. Józef Tischner (Dariusz Andrzej Kwiecień / YouTube.com)
Ks. Józef Tischner

Stajenka betlejemska… „Tak Bóg umiłował świat, że Syna swego dał”. To właśnie mamy dziś przed oczyma. Zarazem mamy świadomość ogromnego dystansu między tym, o czym mówią słowa Ewangelii, a tym, co jest w stanie pomieścić nasza współczesna wrażliwość na świat. Bóg… Miłość… Ofiara Syna… Przed każdym z tych słów piętrzą się przeszkody nie do pokonania. Jakim kluczem otworzyć drzwi do tajemnicy Bożego Narodzenia? – czytamy w książce ks. Józefa Tischnera „Miłość i inne wydarzenia”, której fragment publikujemy.

Od pewnego czasu staram się w takich sytuacjach posłużyć kluczem pośrednim. Przyjąwszy, że z powodu rozmaitych okoliczności stępieniu uległ nasz zmysł Boskich tajemnic, szukam wsparcia u tych, którym w przeszłości dane było widzieć więcej i lepiej – u wielkich myślicieli i mistyków chrześcijaństwa. Niech oni staną się dziś naszymi mistrzami. Jednym z nich jest Jan Tauler, przedstawiciel mistyki nadreńskiej XIV wieku, uczeń słynnego Mistrza Eckharta.

Otwieram jego kazanie na święto Bożego Narodzenia. Czytam, że każdy, kto uświadomił sobie sens tego dnia, powinien dosłownie „skakać z radości”. Czy skaczemy z radości? Owszem, cieszą nas święta. Ale chyba jednak z radości nie skaczemy. A jeśli kiedyś jako dzieci skakaliśmy, to chyba raczej z powodu prezentów pod choinką, a nie z powodu odnalezienia sensu świąt. Co zobaczył w tym święcie Jan Tauler, że zaczął aż „skakać z radości”? „Tak Bóg umiłował…” Wszystko zaczyna się od miłości.

Ale co my dziś wiemy o miłości? Wiemy tyle, że jest przedziwną relacją międzyosobową – relacją, w której dwie istoty mogące w zasadzie istnieć samodzielnie i niezależnie mimo to nie są w stanie obejść się bez siebie. Miłość to przedziwna siła, która sprawia, że to, co możliwe, staje się niemożliwe. Jak zobaczymy, potrafi ona również sprawić, by to, co wydaje się niemożliwe, rzeczywiście się stało.

DEON.PL POLECA

Ks. Józef Tischner "Miłość i inne wydarzenia" (wydawnictwo Znak)

Powróćmy jednak jeszcze na chwilę do samoistności. Bóg może istnieć bez człowieka. To oczywiste. Czy równie oczywiste jest to, że człowiek może istnieć bez Boga? Wbrew pozorom, tak. Na tym polega doskonałość stworzenia, że istnieje ono samodzielnie, własnym, a nie Boga istnieniem. Umniejsza Stwórcę, kto twierdzi, że stworzenie wciąż Go potrzebuje, choćby po to, aby je „podtrzymywał” w istnieniu.

Byt stworzony jako samoistny nie ma takiej potrzeby. Także człowiek, wbrew temu, co się najczęściej słyszy, nie „potrzebuje” Boga. Człowiek „potrzebuje” jeść, pić, wyspać się, ale wśród wszystkich jego „potrzeb” nie ma „potrzeby Boga”. Bez jedzenia i snu nie można się obejść, ale bez Boga – można. Dowodzi tego wszelki ateizm. A przecież człowiek „pragnie” Boga. Trzeba rozróżnić między „potrzebą” a „pragnieniem”.

Za potrzebami stoi przymus, za pragnieniami stoi wspaniałomyślność, wolność. W sferze potrzeb wszystko dokonuje się pod presją, w sferze pragnień nie ma presji, lecz wspaniałomyślna wolność. Miłość jest właśnie owocem pragnienia. Nikt nikogo „nie musi” kochać. Gdyby „musiał”, nie byłoby miłości. Miłość „nie szuka swego”. Jest bezinteresowna. Miłość daje siebie, nie wymuszając oddania, gdyby je wymuszała, byłaby sprawiedliwością. Dotyczy to nie tylko człowieka, lecz także Boga, a nawet przede wszystkim Boga; dlatego „dla Boga rozkoszą jest być z synami człowieczymi”.

On „umiłował nas, kiedyśmy jeszcze byli grzesznikami”. Miłość jest bezustannym wędrowaniem: wychodzi z siebie, staje obok umiłowanego, by być z nim i dla niego, a następnie wraca do siebie, by przyjąć umiłowanego do „serca swego” – przyjąć tam, gdzie umiłowany już był. Wyjście i powrót, powrót i wyjście. Kto chce zachować życie, ten straci życie, a kto straci życie, ten zachowa życie. Dlatego – powiada Jan Tauler – najdoskonalszym ruchem na świecie jest ruch po okręgu. Gwiazdy, Słońce i Księżyc wędrują po okręgu, aby nam uzmysłowić, że zasadą świata jest miłość. To był pierwszy powód do radości: odkrycie, że miłość jest zasadą świata.

W tym jednak miejscu budzą się nasze wątpliwości – wątpliwości dzieci czasów Oświęcimia i Kołymy. Jak to, a zło tego świata? Czy tamci ludzie nie widzieli zła? Czy nie spotkali nigdy nienawiści? Nie zaznali trzęsienia ziemi, okrucieństwa bandytów, czy nie poczuli smaku zdrady? Ależ tak, oni o tym wszystkim dobrze wiedzieli. Byli jednak przekonani, że świat przez to właśnie, że został oparty na miłości, jest zasadniczo naprawialny.

Zło jest nam dane po to, abyśmy je dobrem zwyciężali. Zło jest dla nas. Nie przeciwko nam. Ono ma się stać dla nas tworzywem naszego dobra. Jesteśmy artystami trudnego tworzywa. Pozostawało jeszcze jedno pytanie: co robić, by Bóg mógł się narodzić w nas? Co robić, by te dwa ruchy po kole – ruch naszego dramatu i dramatu Boga – skrzyżowały się? Co zrobić, abyśmy tracąc siebie dla Boga, odnaleźli siebie w Bogu, i tracąc Boga dla siebie, odnaleźli Boga w sobie?

Odpowiedź, jaką daje Jan Tauler, jest tak paradoksalna, że przytoczę ją dosłownie. W zasadzie nie należy nic robić. Nic poza otwarciem. „Dlatego zamilknij, wtedy dopiero bowiem Bóg wypowie w tobie Słowo tego narodzenia, ty zaś zdołasz je dosłyszeć. Bo jeśli nie przestaniesz mówić, On będzie musiał milczeć. Jego Słowu najlepiej można służyć, milcząc i słuchając. Jeśli uwolnisz swą duszę od wszystkiego, wówczas On z całą pewnością wypełni ją po brzegi. Otrzymasz od Niego dokładnie tyle, ile zrobisz Mu w sobie miejsca. Ani mniej, ani więcej”.

Fragment pochodzi z książki ks. Józefa Tischnera "Miłość i inne wydarzenia" (wydawnictwo Znak)

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Ks. Tischner: Umniejsza Stwórcę, kto twierdzi, że stworzenie wciąż Go potrzebuje
Komentarze (6)
MN
~Maciej Nowak
31 grudnia 2022, 08:41
Jak wygląda świat, który nie potrzebuje Boga, każdy widzi. Nie potrzebował go nazizm, nie potrzebował komunizm i dzisiejszy nowoczesny świat go nie potrzebuje.
WT
~Wojtek T.
30 grudnia 2022, 18:20
Bóg nieustannie podtrzymuje wszystko w istnieniu - 'słowem swej potęgi' (Hbr 1:3 ). Tylko Bóg jest bytem samoistnym, a stworzenie to byty przygodne. Bez tego podtrzymywania w istnieniu istnieje tylko rozpad i rozdzierająca dezintegracja - nazywane też niekiedy piekłem. Z punktu widzenia ontologii twierdzenie ks. Tischnera jest fundamentalnie błędne. Zapewne z punktu widzenia 'filozofii życia codziennego' można je wybronić, ale przy zastrzeżeniu zastosowania poważnego redukcjonizmu.
AS
~Antoni Szwed
30 grudnia 2022, 13:06
"Umniejsza Stwórcę, kto twierdzi, że stworzenie wciąż Go potrzebuje, choćby po to, aby je „podtrzymywał” w istnieniu." Niestety, to twierdzenie Tischnera jest błędne. Świat stworzony przez Stwórcę jest samoistny, ale NIE w takim samym sensie jak samoistny jest Bóg. Samoistność świata jest relatywna, Boga zaś absolutna. Znaczy to: świat w pewnym momencie może przestać istnieć, Bóg NIGDY nie przestanie istnieć. Co więcej, gdyby Bóg przestał podtrzymywać świat w istnieniu, świat po prostu zdekomponowałby się, rozpadłby się. Tzw. prawa przyrody nie są tym samym co związki przyczynowo-skutkowe - wiedział o tym Husserl w "Badaniach logicznych", nie wie Tischner. Prawa przyrody są matematycznym opisem pewnych przyrodniczych stabilności, ale NIE NADAJĄ mu tych stabilności. W czasach Oświecenia zaczęto utożsamiać te dwie rzeczy (w sposób nieuprawniony) i tak to trwa w publicystyce popularno-filozoficznej do dziś.
AS
~Antoni Szwed
30 grudnia 2022, 12:51
"Człowiek „potrzebuje” jeść, pić, wyspać się, ale wśród wszystkich jego „potrzeb” nie ma „potrzeby Boga”. Bez jedzenia i snu nie można się obejść, ale bez Boga – można. Dowodzi tego wszelki ateizm. A przecież człowiek „pragnie” Boga." Tischner rozróżnia między „potrzebą” a „pragnieniem”. Jeśli z "potrzebą" wiąże się PRZYMUS jej zaspokojenia, to faktycznie różni się ona od "pragnienia". "Pragnienie" nie jest przymusem jak jedzenie. Bóg daje człowiekowi możliwość wyboru: możesz Mnie przyjąć, możesz odrzucić. Pozornie wydaje się, że te dwie opcje są równowartościowe. Tak jednak NIE JEST! Świadome odrzucenie Boga jest życiem w rozpaczy (ukrytej za życia) i jawnej w momencie śmierci. W tym momencie człowiek uświadamia sobie z całą ostrością, że przegrał swoje życie, że je zmarnował. Wtedy jest już za późno, by cofnąć uprzednią decyzję. Teraz widzi, że życie bez Bożej miłości nic nie jest warte. Ostatecznie życie po odrzuceniu Boga staje się piekłem.
JK
Jozjasz Kowalski
1 stycznia 2023, 14:32
Do ~Antoni Szwed. Naprawdę ?!!! Poprawianie Tishnera i Jego odniesienia do Jana Taulera żeby poczuć się lepiej? Każdy wprawny teolog nie śmiałby podważać tych tez bo zawarte w tekście interpretacje definicji np. potrzeb człowieka nie jest rozwinięte. Nie można więc się do nich odnosić jak do dogmatów. To samo dotyczyczy innych tez. Żenujące jest uprawianie takiej "pseudoteologii publicystycznej " w komentarzach do powyższego artykułu. Następnym razem po prostu napisz, że nie rozumiesz tekstu lub się z nim po prostu nie identyfikujesz i basta. Po co się jeszcze dodatkowo kompromitować?
AS
~Antoni Szwed
2 stycznia 2023, 20:44
Ech, panie Kowalski nie ma sensu tak się napinać. Rozumiem to, co Tischner głosił. Słuchałem jego wykładów przez wiele lat. Jestem nawet jego wychowankiem (filozoficznym oczywiście!!). Poza tym Tischner jako filozof (nie był teologiem, choć korzystał z niektórych teologicznych tez) był otwarty na dyskusje i nigdy nie miał mentalności guru. Lubił oponentów i chętnie się z nimi spierał, nie OBRAŻAJĄC się o to, że ktoś ma inne zdanie niż on. To rzadka cecha, dziś prawie nieznana w naszym kraju. Tischner powyższy wątek o "potrzebie" i "pragnieniu" zaczerpnął od Maxa Schelera i z jego hierarchii wartości. Im wyższa wartość tym mniej przymusza. Najbardziej przymuszają do realizacji najniższe wartości czyli wartości konsumpcyjne (jedzenie, picie, rzeczy zaspokajające pierwsze potrzeby). Najwyższa wartość (u Schelera Sacrum) nie przymusza do jej wyboru, co nie oznacza, że jej akceptacja lub odrzucenie niesie te same skutki dla życia człowieka. Oczywiście, że nie!