Benedykt XVI: władza oznacza służbę

(fot. Grzegorz Gałązka/Galazka.DEON.pl)
KAI / ad

Często dla człowieka władza oznacza posiadanie, moc, dominację, sukces. Natomiast dla Boga władza oznacza służbę, pokorę, miłość - mówił Benedykt XVI w rozważaniu poprzedzającym modlitwę Anioł Pański. Papież odmówił ją z wiernymi zgromadzonymi na placu św. Piotra w Watykanie.

Tłumaczył, że autorytet boski nie jest "siłą natury", lecz "mocą miłości Boga, która stwarza świat i wcielając się w Jednorodzonego Syna, zstępując do naszego człowieczeństwa, uzdrawia świat zepsuty przez grzech".

- Często dla człowieka władza oznacza posiadanie, moc, dominację, sukces. Natomiast dla Boga władza oznacza służbę, pokorę, miłość - wskazał Benedykt XVI. Oznacza ona "wejście w zamysł Jezusa, który pochyla się, aby umywać uczniom nogi, który szuka prawdziwego dobra człowieka, który leczy rany, który jest zdolny do tak wielkiej miłości, aby dać swe życie, bo jest Miłością".

Papież zacytował św. Katarzynę ze Sieny, która w jednym ze swoich listów pisze: "Trzeba, abyśmy naprawdę widzieli i poznawali światłem wiary, że Bóg jest najwyższą i wieczną Miłością i nie może pragnąc niczego innego, jak naszego dobra".

 


Po odmówieniu modlitwy Anioł Pański Ojciec Święty pozdrowił zgromadzonych w kilku językach, m.in. po polsku. Nawiązując do przypadającego dziś Światowego Dnia Chorych na Trąd wyraził swoje "wsparcie dla wszystkich dotkniętych tą chorobą, a także dla ich opiekunów i zaangażowanych na różne sposoby w zwalczanie ubóstwa i marginalizacji, które są prawdziwymi przyczynami utrzymywania się tej zarazy".

Przypomniał również o Międzynarodowym Dniu Modlitwy o Pokój w Ziemi Świętej. - W głębokiej komunii z łacińskim patriarchą Jerozolimy i kustoszem Ziemi Świętej, modlimy się o dar pokoju dla tej ziemi, pobłogosławionej przez Boga - mówił Ojciec Święty.

Na placu św. Piotra obecni byli młodzi uczestnicy Karawany Pokoju, zorganizowanej przez Akcję Katolicką Diecezji Rzymskiej. Po modlitwie Anioł Pański dwoje dzieci, zaproszonych do papieskiego mieszkania wypuściło z jego okna dwa gołąbki - symbol pokoju.

 

Drodzy bracia i siostry,

Ewangelia dzisiejszej niedzieli (Mk 1, 21-28) przedstawia nam Jezusa, który w dniu szabatu naucza w synagodze w Kafarnaum - małym mieście nad Jeziorem Galilejskim, gdzie mieszkali Piotr i jego brat Andrzej. Po Jego nauczaniu, wzbudzającym podziw ludzi, następuje uwolnienie człowieka opętanego "przez ducha nieczystego" (w. 23), który rozpoznaje w Jezusie "świętego Bożego", to znaczy Mesjasza. Wkrótce Jego sława rozprzestrzenia się na cały region, który On przemierza, głosząc Królestwo Boże i uzdrawiając chorych wszelkie rodzaju: słowo i działanie. Św. Jan Chryzostom zauważa, jak Pan "przemienia nauczanie z korzyścią dla słuchaczy, przechodząc od cudów do słów i znów od nauczania o swojej doktrynie do cudów" ("Homilia na Ewangelię św. Mateusza" 25, 1: PG 57, 328).

Słowo, które Jezus kieruje do ludzi, natychmiast otwiera dostęp do woli Ojca i do prawdy o nas samych. Nie tak jednak było w przypadku uczonych w Piśmie, którzy musieli podejmować wysiłek, aby odczytać Pismo Święte za pomocą niezliczonych rozważań. Ponadto, w celu skuteczności słowa Jezus łączył je ze znakami uwolnienia od zła. Św. Atanazy zauważył, że "rozkazywanie złym duchom i wypędzanie ich, nie jest dziełem ludzkim, lecz boskim"; Pan bowiem "oddalał od ludzi wszystkie choroby i wszelkie słabości. Któż, widząc Jego moc (...) wątpiłby jeszcze, że jest On Synem, Mądrością i Mocą Bożą?" ("Oratio de Incarnatione Verbi" 18.19: PG 25, 128 BC.129 B). Władza Boża nie jest siłą natury. Jest mocą miłości Boga, która stwarza wszechświat i wcielając się w Jednorodzonego Syna, zstępując do naszego człowieczeństwa, uzdrawia świat zepsuty przez grzech. Pisze Romano Guardini: "Całe istnienie Jezusa jest przełożeniem mocy w pokorę (...) i władzy, która uniża się do postaci sługi" ("Il Potere", Brescia 1999, 141.142).

Często dla człowieka władza oznacza posiadanie, moc, panowanie, powodzenie. Tymczasem dla Boga władza oznacza służbę, pokorę, miłość; oznacza wchodzenie w zamysł Jezusa, który pochyla się, aby umywać nogi uczniom (por. J 13,5), który szuka prawdziwego dobra człowieka, który leczy rany, który jest zdolny do tak wielkiej miłości, aby dać swoje życie, bo jest Miłością. W jednym ze swoich listów święta Katarzyna ze Sieny pisze: "Trzeba, abyśmy naprawdę widzieli i poznawali światłem wiary, że Bóg jest najwyższą i wieczną Miłością i może pragnąć jedynie naszego dobra" (List 13, w: "Le Lettere", t. 3, Bologna 1999, 206).

Drodzy przyjaciele, w najbliższy czwartek 2 lutego będziemy obchodzić uroczystość Ofiarowania Pana Jezusa w świątyni - Światowy Dzień Życia Konsekrowanego. Z ufnością prośmy Najświętszą Maryję Pannę, aby prowadziła nasze serca, abyśmy zawsze czerpali z Bożego miłosierdzia, które wyzwala i leczy nasze człowieczeństwo, napełniając je wszelkimi łaskami i dobrem, mocą miłości.

[po modlitwie:] Drodzy bracia i siostry,

Dzisiaj w Wiedniu została ogłoszona błogosławioną Hildegarda Burjan, matka rodziny, żyjąca na przełomie XIX i XX wieku, założycielka Stowarzyszenia Sióstr Miłości Społecznej. Chwalimy Pana za to piękne świadectwo Ewangelii!

W dzisiejszą niedzielę przypada Światowy Dzień Chorych na Trąd. Pozdrawiając Włoskie Stowarzyszenie Przyjaciół Raoula Follereau, chciałbym wyrazić moje wsparcie dla wszystkich dotkniętych tą chorobą, a także dla ich opiekunów i zaangażowanych na różne sposoby w zwalczanie ubóstwa i marginalizacji, które są prawdziwymi przyczynami utrzymywania się tej zarazy.

Pamiętam również o Międzynarodowym Dniu Modlitwy o Pokój w Ziemi Świętej. W głębokiej komunii z łacińskim patriarchą Jerozolimy i kustoszem Ziemi Świętej, modlimy się o dar pokoju dla tej ziemi, pobłogosławionej przez Boga.

Z serdecznym pozdrowieniem zwracam się do Polaków. W tym tygodniu, w święto Ofiarowania Pańskiego, obchodzimy dzień życia konsekrowanego. Wdzięczni zakonnikom i zakonnicom za ich posługę modlitwy, działalność apostolską i charytatywną w Kościele, módlmy się o nowe powołania. Niech Duch Święty rozpala w wielu sercach pragnienie całkowitego oddania siebie Chrystusowi w ubóstwie, posłuszeństwie i czystości. Niech Bóg wam błogosławi.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Benedykt XVI: władza oznacza służbę
Komentarze (2)
M
Magister
29 stycznia 2012, 14:51
Ponadto w czasie Modlitwy Eucharystycznej powinniśmy wspominać wszystkich 14-stu wspomożycieli Kościoła uzupełnionych o trzech Aniołów: św. Michała, św. Gabriela, św. Rafała; św. Filomenę, św. Pachomiusza, św. Teresę z Avila, św. Jose Marię Escrivę de Balaguera - chodzi o przymnożenie Kościołowi powołań kapłańskich i zakonnych - wszystkich po iminieniu, oprócz Apostołów św. Piotra, św. Pawła i Najświętszej Maryii Panny. Ponadto należałoby się trochę wysilić i ułożyć modlitwę do Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego oraz Trójcy Świętej w oparcju o dzisiejszy stan wiedzy, a więc nie wynikający wprost z Tradycji i literalnego tekstu Pisma Świętego. Wtedy poświęcając Bogu 20 minut czasu więcej mielibyśmy 100 razy tyle łask jako wierni i groźba prześladowań byłaby oddalona na jakiś dosyć długi czas, który moglibyśmy wykorzystać do dalszej reformy Kościoła i Liturgii Świętej, tak aby unicestwić piekło raz na zawsze i odtworzyć raj na ziemi, czyli stan którego zostaliśmy pozbawieni, a który możemy odzyskać.
M
Magister
29 stycznia 2012, 14:50
Drogi Ojcze Święty! Bardzo dobre kazanie tyle, że nie tylko Jezus przekładał moc na słowo i słowo na moc, ale czynili to również Aposotołowie. Np. idąc jedną z głównych ulic Aten św. Paweł uzdrawiał wszystkich chorych położonych na ich drodze, choćby ich cień padł na chorego. Niestety, o Ojcu Świętym nie da się tego powiedzieć, ani o żadnym hierachu. Na przykład, żeby będąc w Rzymie przy głównej via Appia kładziono nieuleczalnie chorych według dzisiejszego stanu medycyny. A tego wymagają czasy, inaczej sataniści zmuszą Kościół do zejścia do podziemia, o czym Ojciec doskonale wie. W związku z tym, mam propozycję, aby po odśpiewaniu Hymnu do Ducha Świętego, np. O Stworzycielu Duchu Przyjdź, na rozpoczęcie każdej Mszy Świętej pod pozorem jej nieważności, odmówić z takim samym rygorem Litanię do Wszystkich Świętych, ale umiejętnie skonstruowaną - zawsze 50 nazwisk dla uczczenia 50-tnicy, obejmujących Matkę Boską, 12-stu Apostołów, Ewangelistów, Ojców Kościoła, Ojców Pustyni, Matki Pustyni, Mistyków, Doktorów Kościoła, Znanych Założycieli Zgromadzeń, Świętych świeckich - po np. głosowaniu wśród biskupów i przełożonych zgromadzeń zakonnych i kierownictw ruchów świeckich. Wtedy skuteczność Mszy Świętej w działaniu na wiernych powinna być znacznie większa.