Nowa usługa Bolt w Warszawie budzi emocje. "To krok w stronę ksenofobii"

Nowa usługa Bolt w Warszawie budzi emocje. "To krok w stronę ksenofobii"
Nowa usługa „Bolt Lokalnie” wywołała burzliwą debatę wśród pasażerów i kierowców. Fot. depositphotos.com
Onet.pl / jh

Od początku grudnia mieszkańcy Warszawy mogą korzystać z nowej usługi "Bolt Lokalnie", która gwarantuje przejazd z kierowcą posługującym się językiem polskim. Choć rozwiązanie miało poprawić komfort pasażerów, w praktyce wywołało falę krytyki. Część środowiska kierowców ostrzega przed wykluczeniem cudzoziemców i eskalacją napięć społecznych.

Usługa "Bolt Lokalnie" została uruchomiona 1 grudnia i na razie jest dostępna wyłącznie w Warszawie. W aplikacji pojawiła się nowa kategoria, która umożliwia zamówienie przejazdu z kierowcą mówiącym po polsku. Co istotne, ceny przejazdów w tej kategorii pozostają takie same jak w standardowej ofercie – podaje Onet. Aby dołączyć do nowej kategorii, kierowcy muszą wykazać się znajomością języka polskiego na poziomie B1, co oznacza swobodną komunikację. Wymóg ten można spełnić, przedstawiając odpowiedni certyfikat językowy, polski dowód osobisty lub paszport. 

DEON.PL POLECA

 

 

Nowa usługa spotkała się z krytyką, zwłaszcza wśród obcokrajowców pracujących jako kierowcy na aplikację. Według danych, w Warszawie nawet 70–80 proc. kierowców to cudzoziemcy, w tym obywatele Ukrainy, Białorusi, Gruzji czy Indii. Niektórzy z nich obawiają się, że "Bolt Lokalnie" może ograniczyć ich możliwości zarobkowe. – Obawiam się, że w perspektywie czasu może się to przełożyć na liczbę wykonywanych kursów – mówi Onetowi jeden z ukraińskich kierowców, który poprosił o anonimowość. – Uważam, że to złe rozwiązanie, które może powodować konflikty – dodaje. 
 
Krytycy zarzucają firmie, że nowa usługa może prowadzić do wykluczenia kierowców nieznających języka polskiego. Niektórzy nazywają to rozwiązanie "krokiem w stronę ksenofobii". Jak zauważają, wprowadzenie takiej kategorii może wzmacniać stereotypy i uprzedzenia wobec obcokrajowców. 
 
Przedstawiciele Bolta odpierają zarzuty i podkreślają, że celem nowej usługi jest zwiększenie komfortu pasażerów. – Wsłuchaliśmy się w głosy klientów i wprowadziliśmy kategorię "Bolt Lokalnie", aby usługi przejazdów były bardziej dostępne dla osób, które preferują komunikację w języku polskim – tłumaczy Paweł Kuncicki, general manager Bolt w Polsce. 
 
Według danych Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych, obcokrajowcy stanowią blisko 48 proc. kierowców taksówek i kurierów korzystających z platform aplikacyjnych w Polsce. W Warszawie ich udział jest jeszcze wyższy. 

DEON.PL POLECA


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
ks. Mieczysław Maliński
Początkowo książka miała inny tytuł: Ale miałem wspaniałe życie. Tylko powiedziano mi: "Nie przesadzaj. Zresztą to jest dwuznaczne słowo: «wspaniałe»". Zmieniłem na "ciekawe". Chociaż to jest też dwuznaczne słowo. Ale może i lepsze. Bo ta...

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Nowa usługa Bolt w Warszawie budzi emocje. "To krok w stronę ksenofobii"
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.