Czy osoby transseksualne mogą otrzymać chrzest? Watykan odpowiada

Osoba transseksualna może otrzymać chrzest, a homoseksualiści mogą być rodzicami chrzestnymi. Watykan odpowiedział na pytania. Fot. Stavrialena Gontzou / Ágatha Depiné / Unsplash
KAI / pk

Osoby transseksualne, nawet jeśli przeszły leczenie hormonalne lub operację zmiany płci, mogą przyjąć chrzest, "jeśli nie ma sytuacji, w których istnieje niebezpieczeństwo wywołania publicznego zgorszenia lub dezorientacji wśród wiernych". A dzieci par homoseksualnych należy ochrzcić, nawet jeśli urodziły się z matki zastępczej, pod warunkiem, że istnieje uzasadniona nadzieja, że zostaną wychowane w wierze katolickiej.

Takie stwierdzenia znalazły się w odpowiedzi Dykasterii Nauki Wiary podpisanej przez prefekta kard. Victora Manuela Fernandéza, a zatwierdzonej przez papieża 31 października. O odpowiedzi na pytania dotyczące szeregu kontrowersyjnych kwestii poprosił w lipcu bieżącego roku, biskup Santo Amaro w Brazylii, José Negri.

Oto tekst odpowiedzi Dykasterii w tłumaczeniu na język polski:

DEON.PL POLECA

Odpowiedzi Dykasterii biskupowi Negri

Niniejsze odpowiedzi powtarzają zasadniczo fundamentalną treść tego, co zostało już potwierdzone na ten temat w przeszłości przez Dykasterię [1].

1. Czy osoba transseksualna może zostać ochrzczona?

Osoba transseksualna - która przeszła również leczenie hormonalne i operację zmiany płci - może przyjąć chrzest na tych samych warunkach, co inni wierni, jeśli nie ma sytuacji, w których istnieje ryzyko wywołania zgorszenia publicznego lub dezorientacji wśród wiernych. W przypadku dzieci lub młodzieży z problemami natury transseksualnej, jeśli są dobrze przygotowani i chętni, mogą przyjąć chrzest.

Jednocześnie należy rozważyć następujące kwestie, zwłaszcza gdy istnieją wątpliwości co do obiektywnej sytuacji moralnej, w jakiej znajduje się dana osoba, lub co do jej subiektywnych dyspozycji do łaski. W przypadku chrztu Kościół naucza, że jeśli sakrament jest przyjmowany bez żalu za grzechy ciężkie, dana osoba nie otrzymuje łaski uświęcającej, chociaż otrzymuje charakter sakramentalny. Katechizm stwierdza: "To upodobnienie do Chrystusa i Kościoła, urzeczywistniane przez Ducha Świętego, jest nieusuwalne; pozostaje ono w chrześcijaninie na zawsze jako pozytywna dyspozycja do przyjęcia łaski, jako obietnica i zapewnienie opieki Bożej oraz powołanie do kultu Bożego i służby Kościołowi" [2].

Św. Tomasz z Akwinu nauczał bowiem, że kiedy przeszkoda dla łaski zniknie, u kogoś, kto przyjął chrzest bez odpowiedniego usposobienia, sam charakter "jest bezpośrednią przyczyną, która usposabia do przyjęcia łaski" [3]. Św. Augustyn z Hippony odwoływał się do tej sytuacji, mówiąc, że nawet jeśli człowiek popada w grzech, Chrystus nie niszczy charakteru otrzymanego przez niego w chrzcie i szuka (quaerit) grzesznika, w którym jest odciśnięty ten charakter, który określa go jako Jego własność [4].

Możemy zatem zrozumieć, dlaczego papież Franciszek zechciał podkreślić, że chrzest "jest bramą pozwalającą Chrystusowi Panu zamieszkać w naszej osobie, a nam zanurzyć się w Jego Tajemnicy" [5]. Oznacza to konkretnie, że "Sakramentów nie powinno się zamykać z jakichkolwiek powodów. Odnosi się to przede wszystkim do sytuacji, w której chodzi o sakrament będący «bramą» – o Chrzest [...] Kościół nie jest urzędem celnym, jest ojcowskim domem, gdzie jest miejsce dla każdego z jego niełatwym życiem" [6].

Tak więc, nawet jeśli pozostają wątpliwości co do obiektywnej sytuacji moralnej danej osoby lub co do jej subiektywnej dyspozycji do przyjęcia łaski, nie wolno nigdy zapominać o tym aspekcie wierności bezwarunkowej miłości Boga, zdolnej do zrodzenia nawet u grzesznika nieodwołalnego przymierza, zawsze otwartego na rozwój, również nieprzewidywalny. Jest to prawdą nawet wtedy, gdy u penitenta nie pojawia się w pełni oczywiste postanowienie poprawy, ponieważ często przewidywalność nowego upadku "nie umniejsza autentyczności intencji" [7]. W każdym razie Kościół musi zawsze wzywać do pełnego przeżywania wszystkich konsekwencji otrzymanego chrztu, które zawsze należy rozumieć i rozwijać w ramach całej drogi inicjacji chrześcijańskiej.

2. Czy osoba transseksualna może być ojcem chrzestnym lub matką chrzestną?

Pod pewnymi warunkami można dopuścić do zadania ojca chrzestnego lub matki chrzestnej dorosłą osobę transseksualną, która również przeszła terapię hormonalną i operację zmiany płci. Ponieważ jednak zadanie to nie jest prawem, roztropność duszpasterska wymaga, aby nie zezwalać na to, jeśli istnieje niebezpieczeństwo zgorszenia, niewłaściwego usankcjonowania lub dezorientacji w sferze edukacyjnej wspólnoty kościelnej.

3. Czy osoba transseksualna może być świadkiem sakramentu małżeństwa?

W obowiązującym powszechnym prawodawstwie kanonicznym nie ma niczego, co zabraniałoby osobie transseksualnej bycia świadkiem sakramentu małżeństwa.

4. Czy dwie osoby homoafektywne mogą być rodzicami dziecka, które musi być ochrzczone, a które zostało adoptowane lub uzyskane innymi metodami, takimi jak macica do wynajęcia?

Aby dziecko mogło zostać ochrzczone, musi istnieć uzasadniona nadzieja, że zostanie ono wychowane w religii katolickiej (por. kan. 868 § 1, 2 CIC; kan. 681, § 1, 1o CCEO).

5. Czy osoba homoafektywna i żyjąca w konkubinacie może być ojcem chrzestnym osoby chrzczonej?

Zgodnie z kan. 874 § 1, 1ᵒ. i 3ᵒ KPK, ojcem chrzestnym lub matką chrzestną może być osoba, która posiada predyspozycje (por. 1.) i "prowadzi życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji, jaką ma podjąć" (3ᵒ. por. kan. 685, § 2 KKKW). Inaczej jest w przypadku, gdy wspólne zamieszkiwanie dwóch osób homoseksualnych polega nie na zwykłym wspólnym zamieszkiwaniu, ale na stabilnym i zadeklarowanym związku more uxorio, dobrze znanym wspólnocie.

W każdym razie należyta roztropność duszpasterska wymaga, aby każda sytuacja była mądrze rozważona, aby w celu ochrony sakramentu chrztu, a zwłaszcza jego przyjęcia, które jest cennym dobrem, które należy chronić, ponieważ jest konieczne do zbawienia [8].

Jednocześnie należy wziąć pod uwagę prawdziwą wartość, jaką wspólnota kościelna przyznaje obowiązkom ojca i matki chrzestnej, rolę, jaką odgrywają oni we wspólnocie i szacunek, jaki okazują nauczaniu Kościoła. Wreszcie należy również wziąć pod uwagę możliwość, że inna osoba w kręgu rodzinnym jest gwarantem prawidłowego przekazania wiary katolickiej osobie, która ma zostać ochrzczona, wiedząc, że można jednak asystować osobie, która ma zostać ochrzczona, podczas obrzędu, nie tylko jako ojciec chrzestny lub matka chrzestna, ale także jako świadkowie aktu chrzcielnego.

6. Czy osoba homoafektywna i żyjąca w konkubinacie może być świadkiem małżeństwa?

W obowiązującym powszechnym prawodawstwie kanonicznym nie ma nic, co zabraniałoby osobie homoafektywnej i żyjącej w konkubinacie bycia świadkiem małżeństwa.

EX AUDIENTIA DIE 31 Ottobre 2023 FRANCISCUS
Victor Fernandez

Przypisy:

[1] Por. CONGREGAZIONE PER LA DOTTRINA DELLA FEDE, Nota riservata circa alcune questioni canoniche inerenti al transessualismo (21 dicembre 2018), Città del Vaticano, Sub secreto pontificio.

[2] Katechizm Kościoła Katolickiego, 1121

[3] ŚW. TOMASZ Z AKWINU, I Sent IV, 4,3,2,3: "est inmediata causa disponens ad gratiam”; TENŻE, Summa Theologiae, III, q. 69 a. 9 ad 1: „wszyscy ochrzczeni w Chrystusie, ujednopostaceni z Chrystusem przez wiarę i miłość, przyoblekają się w Chrystusa przez łaskę".

[4] Por. ŚW. AUGUSTYN Z HIPPONY, Sermo ad Caesariensis Ecclesiae Plebem, 2; PL 43, 691-692: "Nunc vero ipse desertor, characterem fixit imperatoris sui. Deus et Dominus noster Jesus Christus quaerit desertorem, delet erroris criminem, sed non exterminat suum characterem" ("Teraz jednak sam stawszy się uchodźcą wyrył charakter swego panowania. Bóg i nasz Pan Jezus Chrystus szuka zbiega, wymazuje zbrodnię błędu, ale nie niszczy jego charakteru”).

[5] FRANCISZEK, Audiencja ogólna (11 kwietnia 2018).

[6] FRANCISZEK, Adhort. ap. Evangelii gaudium, 24 listopada 2013, n. 47.

[7] ŚW. JAN PAWEŁ II, List do kard. Williama W. Bauma i uczestników dorocznego kursu w Penitencjarii Apostolskiej, 22 marca 1996, 5).

[8] Katechizm Kościoła Katolickiego, 1277.

Źródło: KAI / pk

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Czy osoby transseksualne mogą otrzymać chrzest? Watykan odpowiada
Komentarze (9)
JO
Jan Osa
9 listopada 2023, 17:58
Możliwość wyjątków w adhortacji "Amoris laetitia" odnośnie do Komunii dla osób rozwiedzionych była pierwszą, jeszcze malutką "szczeliną" w dotychczasowym nauczaniu KK. Tego prawie nikt nie zauważył, lub nie chciał zauważyć. Tak jak nie zauważa się malutkiego pęknięcia w tamie zapory wodnej. Potem przyszły dalsze wyjątki, czyli błogosławienie par homoseksualnych a teraz to już "lawina", której nikt nie powstrzyma. Biskupi niemieccy z drogi synodalnej zacierają ręce i oficjalnie przyznają, że KK przyjął ich koncepcję "naprawy" KK. Synod w Rzymie to "delikatnie" potwierdził w końcowym dokumencie. A teraz to już "na całego" i odważnie, bez skrupułów. Nowy prefekt dykasterii niczego się nie boi bo ma "parasol" od Franciszka. I znowu. Odpowiedź jest tak ułożona, że niby nic się nie zmieniło, a tak naprawdę wszystko się zmieniło i jest dowolność. Każdy robi jak chce i interpretuje jak chcę. No to się zacznie "wolna amerykanka" na świecie. Także w Polsce.
TL
Teresa L.
15 listopada 2023, 06:32
Jednym z większych wyzwań dla Kościoła jest teraz pomieścić Pana Janka Osę i Prefekta Dykasterii... Nie takie skrajności Jezus mieścił w gronie apostołów- oni się potem i tak rozległo i pouciekali, kłócili i dzielili... nic nowego.
BS
~Buka Stuka
9 listopada 2023, 16:57
W Kościele Katolickim w Polsce homoseksualiści żyjący ze sobą nie mogą być rodzicami chrzestnymi, a w Kościele Franciszka mogą.
DK
~Damian Kulisz
9 listopada 2023, 14:51
Kościół upada... Niestety. ... "może otrzymać chrzest na takich samych warunkach jak inni wierni, jeśli nie ma sytuacji, w której istnieje ryzyko wywołania publicznego zgorszenia lub dezorientacji wiernych". TO jest właśnie TA sytuacja!!! Trzeba się bardzo modlić za Franciszka...
MJ
~Maciej Jaworski
9 listopada 2023, 11:51
... cd ... zgadzam się jednak z tym, że zamykanie komukolwiek drogi do Boga, do nawrócenia, lub nawet zaniechanie pomocy wejścia na tę drogę nawrócenia jest czystym faryzeizmem i grzechem ... ... nikogo wykluczac nie można, bo nie można decydować za Pana Boga ... ... być może dlatego należy mówić o oczywistościach, w sposób oczywisty i prawdziwy ??? ... Bóg Jest Miłosierny, ale tylko wobec tego, który tego miłosierdzia potrzebuje i oczekuje jego ...
MW
~Maciej Wylężek
9 listopada 2023, 11:39
Dzisiaj Abrahamowi też nie udałoby się uratować tej Sodomy.
ZL
~Zdzisław Luboński
9 listopada 2023, 11:08
Szacowna Kongregacjo, Droga redakcjo, jako Katolicy wierzymy, a co wyznajemy w wyznaniu wiary, że "Chrzest na odpuszczenie grzechów". Czy osoba homo po udzieleniu mu Chrztu może pobiec do Komunii? Wierzymy w to? Czy nie? Czy w ten sposób hierarchia nie sankcjonuje świętokradztwa? Odpowiedzcie w Prawdzie! PS. A może Antychryst naprawdę nadchodzi?
MJ
~Maciej Jaworski
9 listopada 2023, 10:55
... czyli należy rozumieć, że ,,pod pewnymi warunkami,, to co było jednoznacznie grzechem, już nim nie jest ? ... nawet mając świadomość, że grzech to nie osoba-człowiek, jego czyn-wybór jest grzechem, to czy właśnie wybór ów nie może być usprawiedliwiony, dopóki się w nim trwa ? ... czy warunkiem rozgrzeszenia nie jest zerwanie z grzechem ? ... ... warunki rozgrzeszenia są chyba nadal jasne ... ... J 5-14 ,,« Nie grzesz już więcej, aby ci się coś gorszego nie przydarzyło». ... ... dobrowolne trwanie w grzechu (a tak to rozumiem w taki wypadku) nie może chyba być usprawiedliwione, bo tu już zaczyna się kpina z Pana Boga i grzeszy się przeciwko Duchowi Świętemu ... ...czy się mylę, czy czegoś nie rozumiem ? ...
ŁR
~Łukasz Ruda
9 listopada 2023, 10:32
A kiedy ateiści i sataniści też będą mogli być chrzestnymi? Czekamy na odważne decyzje - przecież nie można nikogo wykluczać…