"Dzień po" bez recepty - decyzja bezwarunkowa

(fot. David Goehring / flickr.com / CC BY 2.0)
KAI / PAP / pk

Tabletka "dzień po" będzie dostępna w Polsce bez recepty. To decyzja bezwarunkowa - informuje KAI rzecznik Ministerstwa Zdrowia Krzysztof Bąk. Pigułki ellaOne, czyli tzw. antykoncepcja awaryjna, były dotąd dostępne na terenie UE na receptę. 5 stycznia Komisja Europejska zdecydowała o rezygnacji z recept na ten środek.

Jak powiedział KAI Krzysztof Bąk, "jeżeli jesteśmy członkiem Unii, to do takich decyzji Komisji Europejskiej, która jest komisją centralną i administracyjną, musimy się dostosować. To decyzja bezwarunkowa". Pigułki ellaOne, czyli tzw. antykoncepcja awaryjna, były dotąd dostępne na terenie UE na receptę. 5 stycznia Komisja Europejska zdecydowała o rezygnacji z recept na pigułki.

Polska na posiedzeniu Europejskiej Agencji ds. Leków opowiedziała się przeciw nowemu projektowi, a wiceminister Sławomir Neumann zapowiedział wtedy, że w naszym kraju recepty zostaną utrzymane. Dziś Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że w Polsce tabletka "dzień po" będzie dostępna bez recepty.

Okazuje się, że decyzja o tym, czy "lek" będzie sprzedawany na czy bez recepty będzie zależna od poszczególnych rządów, nie dotyczy krajów, w których antykoncepcja jest dozwolona.

DEON.PL POLECA

Decyzję o uwolnieniu "leku" od recepty mogą jednak podjąć kraje, które mają ustawowy zakaz stosowania środków antykoncepcyjnych. - W krajach, w których stosowanie antykoncepcji jest dozwolone obowiązuje bezwarunkowe stosowanie tego konkretnego produktu - wyjaśnia rzecznik Ministerstwa Zdrowia. Ponieważ w Polsce antykoncepcja jest legalna, nasz kraj musi dostosować się do unijnego rozporządzenia.

Rzecznik KE ds. zdrowia Enrico Brivio przekazał z kolei w środę PAP stanowisko Komisji, zgodnie z którym to do władz krajów członkowskich UE należy ostateczna decyzja, czy zezwolić na sprzedawanie środków antykoncepcyjnych o nazwie ellaOne u siebie bez recepty.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Dzień po" bez recepty - decyzja bezwarunkowa
Komentarze (59)
TN
Terra nova
16 stycznia 2015, 20:10
Tyle krzyku. Szkoda, ze zapomnieliście , ze 90% KATOLIKOW UŻYWA ANTYKONCEPCJI i założę sie, ze te samo 90% rzuci sie na " dzień po"kiedy  zajdzie taka potrzeba.  Wiec nie wiem po co ta hipokryzja.
R
Roma
16 stycznia 2015, 20:24
To jest niestety prawda, co do której Kosciol chowa głowę w piasek.
!
!!
16 stycznia 2015, 20:30
500%
TP
Taka prawda
16 stycznia 2015, 21:33
Ja bym powiedział 90 % stosuje, 10% sie nie przyznaje.
S
Staszek
16 stycznia 2015, 19:32
http://archidiecezja.warszawa.pl/wiadomosci/prof-chazan-udostepnianie-pigulki-dzien-po-bez-recepty-moze-miec-dewastacyjny-wplyw-na-zdrowie-prokreacyjne/
HG
Hanna Gronkiewicz Walz
16 stycznia 2015, 20:32
Jeśli profesor Chazan głosi takie bałamutne poglądy, to nie tylko dziwne, że został dyrektorem szpitala, ale że w ogóle został lekarzem.
S
Staszek
16 stycznia 2015, 21:37
Powinien być jakiś umiar w szkalowaniu prof. Chazana.
O
optymista
15 stycznia 2015, 14:43
Maris -co ty pleciesz  ,,jaka eksterminacja  własnych obywateli, rozmodlone , pełne wartości chrześcijańskich ,uwielbiające czystość -( małżeńską , przedmałżeńską , pozamałżeńską , podmałżeńską) kotoliczki   wierne Bogu , Ojczyżnie , Episkopatowi ,Terlikowskiewmu  i jego żonie  NIGDY nie zastosują taletki !!!
M
MARIs
15 stycznia 2015, 09:39
PO i PSL są odpowiedzialni za eksterminację własnych Obywateli, którzy sa najsłabsi i sami się nie obronią. 
D
DNA
15 stycznia 2015, 07:45
Bezwarunkow to ta banda z PO musi odejść bo oparła władze na kłamstwie, prywacie i pogardzie.
M
Monika
15 stycznia 2015, 07:42
Ciekawe, że do tabletek TRZEBA się dostosować- ba taki wymóg UE, ale do innych pomysłów UE - jakoś nie bardzo....
TP
taka prawda
15 stycznia 2015, 01:17
"Stoimy w obliczu największej w dziejach konfrontacji, przez jaką przeszła ludzkość. Nie sądzę, by szerokie kręgi społeczeństwa czy szerokie kręgi wspólnoty chrześcijańskiej zdawały sobie z tego w pełni sprawę. Stajemy w obliczu ostatecznej konfrontacji między Kościołem a anty-Kościołem, Ewangelią i anty-Ewangelią." (Jan Paweł II)
L
Lucy
15 stycznia 2015, 00:10
Wreszcie dobra wiadomosc. Przypominam, ze katoliczka nie musi uzywac tych tabletek. Epidiaskop pewnie oglosi niedlugo czy katoliczkom wolno czy nie, i prosze sie do tego stosowac, a od innych odczepic.
T
Tor
16 stycznia 2015, 20:05
ŚWIĘTA RACJA. Kto katoliczki zmusza do antykoncepcji?Niech robią co uważają. Ale od innych wara.
NB
Nightly bird
14 stycznia 2015, 23:03
A potem masowe terapie u psychologów, bo jednak to była zła decyzja, która na sumieniu ciąży, albo u lekarzy bo akurat teraz chce mieć dziecko, a sobie kiedyś zruinowała tabletkami "po" układ hormonalny. Bo była młoda, głupia, chciała spróbować, nie miała czasu na dziecko.
DG
Damian Głowacki
14 stycznia 2015, 23:59
No przecież lepiej zmarnować życie sobie i dziecku.
.
...
14 stycznia 2015, 22:59
"do takich decyzji Komisji Europejskiej, która jest komisją centralną i administracyjną, musimy się dostosować. (...) Okazuje się, że decyzja o tym, czy "lek" będzie sprzedawany na czy bez recepty będzie zależna od poszczególnych rządów" ... Czyli kolejne bezczelne kłamstwo POlszewii. Decyzją Partii będzie więc w Polsce wprowadzone dzieciobójstwo "bez recepty", prosto na wyciągnięcie ręki. To powinni dobrze sobie wbić do głowy wszyscy katolicy, którzy z jakichkolwiek powodów dalej jeszcze POpierają tą przestępczą organizację, a dzisiaj już chyba można powiedzieć, że również zbrodniczą. Nawet nie mogą się tłumaczyć jak Niemcy w III Rzeszy, że "nic nie wiedzieli", bo ta informacja jest całkowicie jawna.
A
aga
14 stycznia 2015, 22:22
To nic innego jak morderstwo słabszego i zależnego dziecka i to z pobudek błahych, egoistycznych. Smutne...
A
aka
16 stycznia 2015, 18:30
jakie morderstwo czy Pani wie jak działa Tabletka "po"? ona powstrzymuje zapłodnienie komórki, a nie zabija już zapłodniony płód...niewiedza razi niestety......
LM
ludu mój ludu
14 stycznia 2015, 21:38
octan ulipristalu (pigułka ellaOne) jest selektywnym modulatorem receptora progesteronowego. Jego działanie polega na blokowaniu receptora hormonu o nazwie progesteron, który bierze udział w kontrolowaniu wzrostu błony wyściełającej macicę. Dla laików: progesteron jest hormonem, który w ciele kobiety zaczyna dominować po owulacji. Ma za zadanie umożliwić zagnieżdżenie się zarodka w błonie śluzowej macicy.  Konkludując: pigułka ellaOne jest więc pigułką wczesnoporonną. Poronną bo tu nie o dokładny co do godziny moment powstania człowieka się rozchodzi a o intencję. Analogiczna sytuacja: podczas procedury invitro na etapie "wyboru" zarodka przez przyszłych rodziców nie jest on jeszcze zaimplantowany w błonie śluzowej macicy, a jednak my ludzie wierzący wiemy, że nie jest działaniem obojętnym zamrażanie zarodków odrzuconych przez rodziców i nigdy się już po nie nie zgłoszenie. Działanie z pełną świadomością!
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 00:04
Więc analogicznie, jeżeli Pan X chciał zabić Pana Y używając broni, jednak nie trafił w Y to X zabił Y, ponieważ liczą się intencje? Czy mamy pochować Pana Y ponieważ nie żyje?
E
eigenvalue
15 stycznia 2015, 09:23
Pan Y odpowiadałby za usiłowanie zabójstwa.
S
SebaZ91
15 stycznia 2015, 19:09
Z punktu widzenia etyki, pan X ponosi winę moralną jak za zabójstwo, ponieważ z premedytacją chciał zabić pana Y. To, że z jakichś przyczyn zewnętrznych się nie udało, nie zwalnia go z odpowiedzialności moralnej. 
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 21:42
Pytanie nie było o pana X tylko o to czy mamy pochować pana Y.
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 21:51
I, nie jest prawdą to co mówisz. Efekt i intencje nie maja takiej samej wartości. Jeżeli by tak było. To przy hipotetyczniej sytuacji gdzie, ktoś z wychodzi z dobrymi intencjami i kogoś zabija, znaczyłoby, że nie zrobił nic złego. W sądach intencje i efekt są oceniane oddzielnie, miedzy innymi dlatego, ludzi posądza się o usiłowanie, a nie za zamordowanie etc.
A
AB
14 stycznia 2015, 20:48
Jest jeszcze jedna ważna kwestia związana z tą tabletką. Dziewczyna,która ją weźmie serwuje sobie potężną dawkę hormoinów rujnując sobie płodność na całe życie. Czy warto?..
B
BA
14 stycznia 2015, 22:15
jakieś źródło naukowe możesz podać, czy tak tylko sobie tylko myslisz?
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 00:05
Oczywiście, przesadzone informacje wyssane z palca.
E
Ewa
14 stycznia 2015, 20:31
Nie rozumiem o co chodzi. Jezeli uwazamy, że człowiek zaczyna sie od poczęcia czyli od połączenia plemnika z komórka jajową, to pigulka nie ma nic wspolnego z morderstwem. Gdyz dziala ZANIM plemnik dotrze do jajeczka. Po prostu uniemożliwia to połączenie tak jak uniemozliwia wiele innych rzeczy. Ona nie usmierca zarodka. Tylko nie dopuszcza aby zarodek powstal. Chyba...ze ktoś uwaza, ze równiez  zmarnowane jajeczko w trakcie miesiaczki, czy zmarnowane plemniki to juz zabojstwo.
W
WDR
14 stycznia 2015, 20:47
"Lek" utrudnia zagnieżdżenie się zapłodnionego jaja w macicy. Według Ciebie to nie jest działanie poronne?
E
Etyk
14 stycznia 2015, 20:53
Że nie rozumiesz, to już wszyscy wiedzą. Dzień "po" to już nie może być nic innego, jak tylko zabójstwo nienarodzonego, a poczętego dziecka. Czy teraz coś drgnęło w pojmowaniu? ! Ale również antykoncepcja jest zła i egoistyczna, bo jest zamykaniem drzwi do życia innej osobie ludzkiej. TYlko podli egoiści tak postępują. 
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 00:06
Ciąża zaczyna się po zagnieżdżeniu jajeczka, więc w terminologii medycznej jest to antykoncepcja.
W
WDR
15 stycznia 2015, 04:23
Nie, w terminologii medycznej (co oddaje fragment ulotki, który poniżej zamieściłem) początek ciąży może oznaczać zarówno zapłodnienie jak i moment zagnieżdżenia jajeczka. Różnice w widzeniu momentu kiedy rozpoczyna się ciążą, w mojej ocenie, wynikają jeżeli nie wyłącznie to niemal wyłącznie z potrzeb firm farmaceutycznych, które oczywiście opowiadają się za definicją implementacyjną.
jazmig jazmig
14 stycznia 2015, 20:28
Jak podaje Radio ZET, co innego mówi rzecznik Komisji Europejskiej do spraw zdrowia. Zaznacza on, że decyzja o sprzedaży pigułki na receptę lub bez zależy od każdego kraju członkowskiego. Nie jest to zatem nakaz, który Polska ma wykonywać. Redakcjo Deona sprawdzaj do ciężkiej ... informacje, a nie powtarzaj bajdurzenia PAP-ki.
MF
Michał Faflik
14 stycznia 2015, 22:20
Serio? Sprawdziłem u Twojego źródła: http://wiadomosci.radiozet.pl/Polska/Wiadomosci/Pigulki-dzien-po-w-Polsce-bez-recepty-za-kilkanascie-dni
W
WDR
14 stycznia 2015, 20:16
"Jeśli uważasz, że ciąża zaczyna się chwili zapłodnienia to jest to działanie wczesnoporonne. Jeśli uważasz, że ciąża zaczyna się w chwili zagnieżdżenia się zarodka - to jest to działanie antykoncepcyjne" Firma farmaceutryczna daje wybór czym jest ta tabletka i czym się zajmuje. TO JEST prawdziwa WOLNOŚĆ! ;-)
jazmig jazmig
14 stycznia 2015, 20:29
Tu mie na nic do uważania. Życie pojawia się w momencie zapłodnienia, to mówi nauka o nazwie biologia. Zatem jest to środek poronny.
S
Słaba
14 stycznia 2015, 20:33
Ten cytat to z ulotki do pigułki?
W
WDR
14 stycznia 2015, 20:40
Napisano mi że tak twierdzi producent. Sam nie widziałem.
W
WDR
14 stycznia 2015, 20:49
W rzeczy samej.
S
Słaba
14 stycznia 2015, 20:53
To jest możliwe, że tak twierdzą. Zauważ, że tu nie ma mowy o nowym życiu, tylko o "ciąży". A prawdopodobnie za ciążę uważa się to, co wykrywa test ciążowy - czyli obecność hormonu wydzielanego przez zagnieżdzający się zarodek. Jeśli uniemożliwi mu się zagnieżdzenie, to do "ciąży" nie dochodzi, a zarodek umiera. Bardzo potrzebna by była w Polsce jakaś ustawa o ochronie zarodków.
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 00:09
Nie każde, życie jest osobą. Jeżeli tak się martwisz o każde życie, to podczas stosunku MORDUJESZ miliony żyć.
O
ośmioklasista
15 stycznia 2015, 00:15
Aleś Ty głupi. Czy tylko udajesz?
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 00:44
Cóż za błyskotliwa riposta, tego się nie spodziewałem.
W
WDR
15 stycznia 2015, 04:32
Dokładnie, w terminologii medycznej są dwa spojrzenia na ten moment, a ponieważ firma farmaceutyczna rzecz jasna popiera definicję "od zagnieżdżenia" to oprócz tej wzmianki reszta ulotki oparta jest o wybraną przez nią definicję.
.
.
14 stycznia 2015, 19:34
no i bardzo dobrze!!!!!!!!!!!!1
C
Cardin
14 stycznia 2015, 20:01
Wręcz doskonale... jak miałam 22 lata wziełam tę tabletkę. 9 lat później znalazłam się na modlitwie uwolnienia. Po 2 godzinach modlitwy nagle osoby, które się ze mną modliły mówią do mnie: dokonałaś aborcji... Nie mogły wiedzieć, że wzięłam tę tabletkę. Sama o tym zapomniałam, choć opowiadałam o swoim życiu na początku spotkania. Więc nie, nie za bardzo... nie ma nic świetnego w mordowaniu ludzi. 
E
emeryt
14 stycznia 2015, 19:16
NO TO MAMY WOLNĄ MILOŚĆ!To zmierza do apokalipsy.
DG
Damian Głowacki
15 stycznia 2015, 00:10
Tak zaru**** się na śmierć. CUDOWNIE!
O
ośmioklasista
15 stycznia 2015, 00:17
Jednak jesteś głupi, teraz już bez wątpliwości.
?
?
15 stycznia 2015, 20:43
a tobie żal?
J
joa
14 stycznia 2015, 19:16
...i zaleją nas Chinczyki. Chociaż to powinno być argumentem (mam na myśli to, że mówią, iż jest mały przyrost naturalny, chcą wprowadzać udogodnienia dla rodzin wielodzietnych a jednocześnie coś takiego...) przeciw wprowadzaniu czegoś takiego, jeśli nie rusza ich to, że jest to niezgodne z religią oraz moralnościa, etyką. 
C
chichot
14 stycznia 2015, 19:36
a czy ciebie ktoś zmusza do stosowania takiej tabletki? Czy ty w ogóle masz dzieci? ile? pięcioro, dziesięcioro?, bo nie wyobrażam sobie, ze mniej
NB
Nightly bird
14 stycznia 2015, 22:59
Chińczyki? Bardziej boję się muzułmanów. 
M
ministrant
14 stycznia 2015, 18:29
Przypominam wszystkim, że wydarzenia te mają miejsce w roku świętego Jana Pawła II papieża. Ewa Kopacz wyraziła nadzieje, że w niedługim okresie czasu uda się uchwalić ustawe o in-vitro, związkach partnerskich oraz konwencje o przeciwdziałaniu przemocy wobec kobiet, która wprowadza do polskiego porządku prawnego pojęcie płci kulturowej. Nie przeszkadza to Kopacz deklawować się jako katoliczka.  "jeśli sól utraci swój smak czymże ją posolić"
K
KoNy
14 stycznia 2015, 17:59
Przepraszam z czego tabletka leczy, że nazywamy ją lekiem?
M
m.
14 stycznia 2015, 18:10
z macierzynstwa.
T
Tutiki
14 stycznia 2015, 19:15
Z myślenia. Ale tak to jest jak się "kocha" czym innym a nie sercem.
ZN
ziemianka nieanielska
14 stycznia 2015, 22:38
Octan ulipristalu (w kilkakrotnie mniejszej dawce niż w w ellaone) jest środkiem stosowanym w leczeniu mięśniaków macicy.