Konkurs na plakat o Dekalogu rozstrzygnięty

Zobacz galerię
Konkurs na plakat o Dekalogu rozstrzygnięty
(fot. (fot. Robert Karp)
KAI / mh

Cykl 10 plakatów "Dekalog wg cyklu filmowego Krzysztofa Kieślowskiego" autorstwa krakowskiej graficzki Ewy Bajek-Wein zwyciężył w zorganizowanym przez bielską Galerię Środowisk Twórczych konkursie "Dekalog - droga życia". Laureatom konkursu nagrody wręczali 9 kwietnia w trakcie uroczystego otwarcia wystawy pokonkursowej prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult oraz ordynariusz bielsko-żywiecki bp Tadeusz Rakoczy.

Jak zaznacza kurator wystawy Piotr Czadankiewicz, praca Ewy Bajek-Wein była już wielokrotnie nagradzana i zyskała uznanie licznych krytyków. "Pod względem graficznym cykl ten jest wyjątkowo trafiony i interesujący. Plakaty komentują filmy Krzysztofa Kieślowskiego, ale większość z nich tłumaczy się sama w swej dyskusji z Dekalogiem" - uważa artysta.

Drugą nagrodę na konkursie przyznano plakatowi Wiesława Łysakowskiego - "Nie cudzołóż" ukazującym zawieszoną na haku na ubrania obrączkę małżeńską. Trzecią zaś nagrodę otrzymał Paweł Delekta za plakat "Hierarchiczność świata" z wizerunkiem monumentalnymi schodów, symbolizujących 10 Przykazań.

W konkursie inspirowanym tematyką Dziesięciu Przykazań wzięło udział 132 autorów z Polski, Białorusi, Chin, Japonii, Niemiec. Spośród nadesłanych 276 plakatów do wystawy zakwalifikowano 40 prac 27 autorów.

W jury konkursu, któremu przewodniczył prof. Roman Kalarus, artysta grafik, ASP w Katowicach zasiadali też m.in. Krystyna Czerni, krytyk i historyk sztuki i ks. dr Leszek Makówka, dyr. Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach.

Ks. dr Makówka przyznaje, że sam pomysł jest bardzo interesujące, gdyż z jednej strony Dekalog ma charakter ponadczasowy, religijny, moralny i nosi w sobie nutę niezmienności i stałości, natomiast plakat to świat zmienny, chwilowy, odbijający współczesne psyche. "Plakat to język designu, język reklamy. Takie odwołanie zakłada współczesne formy wypowiedzi artystycznej. Użyte znaki i symbole muszą być czytelnym komunikatem, który zdoła przebić się przez gąszcz i zgiełk medialnego świata, który - nawet niechciany - staje się światem każdego z nas.

Chodzi o to, by zaistnieć nie tylko w chwili przerwy na reklamę, ale wedrzeć się do świadomości odbiorcy i tam pozostać" - podkreśla dyrektor Archidiecezjalnego Muzeum w Katowicach.

8 kwietnia w holu bielskiej Kurii Diecezjalnej w Bielsku-Białej otwarto też wystawę zatytułowaną "Dekalog w plakacie polskim z kolekcji Krzysztofa Depo". Ekspozycja została przygotowana przez Diecezjalne Muzeum w Bielsku- Białej.

Krzysztof Dydo jest założycielem jedynej w Polsce galerii specjalizującej się wyłącznie w promocji polskiego plakatu. Dydo w całym okresie istnienia Galerii zorganizował ponad sto wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce oraz tyle samo w większości krajów Europy i wielu krajach świata.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Konkurs na plakat o Dekalogu rozstrzygnięty
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.