Leon XIV: Kościół odrzuca antysemityzm. "Dialog międzyreligijny rodzi się z pragnienia Boga"
Podczas audiencji ogólnej papież Leon XIV odniósł się do 60. rocznicy ogłoszenia soborowej deklaracji Nostra aetate. Nie kontynuował cyklu katechez jubileuszowych, lecz skupił się właśnie na tym dokumencie, który otworzył Kościół na dialog z wyznawcami innych religii. Papież podkreślił, że istotą dialogu jest wspólne poszukiwanie Boga w postawie szacunku i pokory.
Istotą dialogu jest pragnienie Boga
Papież odwołał się do ewangelicznego spotkania Jezusa z Samarytanką i do Jego słów: – Bóg jest duchem; trzeba więc, by czciciele Jego oddawali Mu cześć w Duchu i prawdzie (J 4, 24). Spotkanie to, jak zauważył Leon XIV, ukazuje istotę autentycznego dialogu międzyreligijnego. Jest to dialog zrodzony z pragnienia: z pragnienia Boga względem ludzkiego serca i z ludzkiego pragnienia Boga.
Dostrzegać Misterium Boga
Ojciec Święty przypomniał, że ogłoszona 28 października 1965 r. deklaracja Nostra aetate otworzyła nowe horyzonty spotkania, szacunku i duchowej gościnności. Uczy nas ona „abyśmy spotykali wyznawców innych religii nie jako obcych, ale jako towarzyszy podróży na drodze prawdy; abyśmy szanowali różnice, potwierdzając nasze wspólne człowieczeństwo; i abyśmy w każdym szczerym poszukiwaniu religijnym dostrzegali odzwierciedlenie jedynego Misterium Boga, które obejmuje całe stworzenie”.
Żydowskie korzenie chrześcijaństwa
Pierwotnie dokument ten miał dotyczyć świata żydowskiego. – Po raz pierwszy w dziejach Kościoła miał powstać traktat doktrynalny o żydowskich korzeniach chrześcijaństwa, który na płaszczyźnie biblijnej i teologicznej stanowił punkt od którego nie ma odwrotu. "Lud Nowego Przymierza został duchowo złączony z potomstwem Abrahama. Kościół Chrystusowy uznaje, że początki jego wiary i wybrania, stosownie do zbawczego misterium Boga, znajdują się już u patriarchów, Mojżesza i proroków" (NA, 4). W ten sposób Kościół, "pamiętając o wspólnym dziedzictwie z Żydami, ubolewa nad wszelkimi aktami nienawiści, prześladowań, wszelkimi manifestacjami antysemityzmu, jakie miały miejsce w jakimkolwiek czasie i ze strony jakichkolwiek ludzi. Czyni to nie ze względów politycznych, ale powodowany bogobojną miłością ewangeliczną" – mówił Papież.
W imię Ewangelii przeciw antysemityzmowi
Leon XIV zaznaczył, że od tego czasu wszyscy papieże w jasnych słowach potępiali antysemityzm. – Zatem także i ja potwierdzam, że Kościół nie toleruje antysemityzmu i zwalcza go w imię samej Ewangelii – dodał Ojciec Święty.
Okoliczności polityczne nie mogą przekreślić dialogu z Żydami
Papież przypomniał też wielkie osiągnięcia dialogu żydowsko-katolickiego, który był prowadzony pomimo pojawiających nieporozumień, trudności i konfliktów. – Również dzisiaj nie możemy pozwolić, aby okoliczności polityczne i niesprawiedliwości pewnych osób odwiodły nas od przyjaźni, zwłaszcza że do tej pory osiągnęliśmy wiele – mówił.
Świat potrzebuje naszej współpracy i czujności
Podsumowując, Ojciec Święty zapewnił, że duch Nostra aetate nadal oświeca drogę Kościoła. – Uznaje on, że wszystkie religie mogą odzwierciedlać "promień tej Prawdy, która oświeca wszystkich ludzi" (n. 2) i szukają odpowiedzi na wielkie tajemnice ludzkiej egzystencji. Papież wezwał też do rozwoju międzyreligijnej współpracy. – Bardziej niż kiedykolwiek nasz świat potrzebuje naszej jedności, naszej przyjaźni i naszej współpracy. Każda z naszych religii może przyczynić się do złagodzenia ludzkich cierpień i troski o nasz wspólny dom – powiedział Leon XIV. Podkreślił, że należy zachować czujność wobec nadużywania imienia Boga, religii i samego dialogu.
Humanizacja techniki i AI
Mówiąc o wspólnych zadaniach różnych religii, Papież wskazał m.in. na budowanie pokoju, a także na humanizację techniki, zwłaszcza w odniesieniu do sztucznej inteligencji. – Jeśli zostanie ona pomyślana jako alternatywa dla tego, co ludzkie, może poważnie pogwałcić nieskończoną godność i osłabić podstawowe obowiązki człowieka.
Nadzieja dla świata
– Nostra aetate – dodał na zakończenie Papież – sześćdziesiąt lat temu, wniosła nadzieję w świat po drugiej wojnie światowej. Dzisiaj jesteśmy wezwani, aby ponownie tchnąć tę nadzieję w nasz świat zniszczony przez wojnę i w nasze zdegradowane środowisko naturalne.
Skomentuj artykuł