Łódź: Dialogi w katedrze o wierze i cierpieniu

(fot. PolandMFA / flickr.com / CC BY-ND 2.0)
KAI / mh

Wierze i cierpieniu poświęcone było drugie spotkanie z cyklu "Dialogi w katedrze". Także i tym razem uczestnicy dopisali i przez niemal dwie godziny słuchali odpowiedzi abp Marka Jędraszewskiego. Sporą grupę uczestników stanowiły osoby niepełnosprawne, które swoim śpiewem i czytaniem wzbogaciły spotkanie. Druga edycja "Dialogów" odbyła się 8 lutego w bazylice archikatedralnej w Łodzi.

"Dlaczego ludzie cierpią za swoją wiarę?", "Czy jest sens cierpieć w walce o krzyż?", "Jak przetrwać cierpienie, nie odchodząc od Boga?" - to niektóre z pytań, jakie padły 8 lutego w łódzkiej katedrze. Część z nich zadawali przez ostatnie tygodnie internauci, a część - obecni w świątyni ludzie.

Widoczną grupę uczestników "Dialogów" stanowiły osoby niepełnosprawne. Właśnie one rozpoczęły spotkanie, wykonując w poruszający sposób piosenkę. Później abp Marek Jędraszewski usłyszał pierwsze z pytań przesłanych za pośrednictwem strony internetowej. Dotyczyło ono możliwości uchronienia się od cierpienia.

Drugie pytanie dotyczyło zezwolenia Boga na istnienie cierpienia. "Cierpienie niewinnych dzieci, na które patrzy podobno dobry i wszechmocny Bóg. Wystarczy pójść do dziecięcego szpitala lub pojechać do Afryki, gdzie dzieci umierają z głodu, by dojść do wniosku, że Bóg albo jest sadystą, albo nie istnieje. Nie ma innej opcji. Ja nigdy nie dopuściłbym, żeby moje dzieci cierpiały, jeśli tylko mógłbym temu zapobiec" - pisał w internecie 49-letni mężczyzna.

DEON.PL POLECA

Abp Jędraszewski podkreślił w odpowiedzi, że żadne doświadczenie zła nie może być kryterium naukowym, które pozwalałoby stwierdzić, że Boga nie ma. "Doświadczenie zła może prowadzić ludzi do tego, że przestaną w niego wierzyć, jako w istotę bliską, kochającą, będącą celem naszego życia. Ale nasze życie naznaczone jest przecież cierpieniem. Sposób przeżywania życia, a fakt istnienia Boga, to dwie, naprawdę różniące się od siebie rzeczywistości" - mówił metropolita łódzki.

Odpowiadając na pytanie odnoszące się doskonałości wszechświata i obecności w nim cierpienia, abp Jędraszewski zauważył, że kryje się w nim przekonanie, sięgające czasów Gottfrieda Wilhelma Leibnitza. "Stwierdził on, że świat, w którym żyje, jest najdoskonalszym ze światów i inny być nie mógł, bo został stworzony przez Boga" - mówił metropolita łódzki. Później ta teoria została nazwana deizmem, a opierała się na założeniu, że Bóg stworzył doskonały mechanizm świata, który teraz działa bez ingerencji Boga. "Jaka pułapka kryje się w tej wizji? To jest Bóg wymyślony przez człowieka, Bóg, który odrzuca chrześcijańskie objawienie, Bóg pojmowany jako wielki zegarmistrz" - tłumaczył abp Jędraszewski.

Jako dowód nieprawdziwości deizmu opisał wielki kataklizm, jaki 1 listopada 1755 roku nawiedził Lizbonę. "Na skutek trzech żywiołów: trzęsienia ziemi, tsunami i pożarów zginęło 60 tys. ludzi, kolejnych 40 tys. - na skutek zimna" - mówił pasterz Kościoła w Łodzi.

"Nawet przy współczesnych możliwościach techniki okazuje się, jak bardzo jesteśmy bezbronni i wydani na pastwę sił natury. To kazałoby przyjąć bardziej postawę pokory, a nie myśleć, że nad wszystkim już zapanowaliśmy. Albo, że to jedynie kwestia czasu, a nie będzie żadnego cierpienia i nieszczęścia. To po prostu niemożliwe" - podsumował abp Jędraszewski.

Podobnie jak podczas poprzedniego spotkania, była też możliwość zadania pytania bezpośrednio. Jedno z nich odnosiło się cierpienia w walce o krzyż. "Pytanie, o jaki krzyż trzeba walczyć. Są różnego rodzaju krzyże. Jest też krzyż materialny, ten, który wisi w wielu urzędach, Sejmie, szkołach czy szpitalach. O ten krzyż trzeba walczyć, żeby był. Właśnie po to, by nawet ludziom niewierzącym mówił, czym jest Europa, nasza kultura i ofiarna miłość, posunięta aż do ofiary ze swojego życia dla kogoś innego. W walce o taki krzyż nieraz bardzo się cierpi. I to cierpienie ma sens" - mówił abp Jędraszewski.

Druga edycja "Dialogów w katedrze" zakończyła się odczytaniem fragmentu Pisma Świętego przez niewidomą dziewczynę i zaśpiewaniem wzruszającej pieśni. Abp Marek Jędraszewski zaprosił wszystkich do udziału w kolejnym spotkaniu, które odbędzie się 8 marca o godz. 19.30, a będzie poświęcone wierze i modlitwie.

"Dialogi w katedrze" to cykl spotkań abp. Marka Jędraszewskiego z wiernymi. Każde z nich poświęcone jest innemu zagadnieniu. Pytania zbierane są za pośrednictwem strony internetowej www.heavenly.com.pl, można je także zadawać w trakcie spotkania.

Abp Jędraszewski ustanowił Wielkopostne Kościoły Stacyjne w Łodzi

Każdego dnia Wielkiego Postu w innym kościele - to nowa propozycja przeżywania tego okresu w Łodzi. Abp Marek Jędraszewski ustanowił specjalnym dekretem kościoły stacyjne, w których w wyznaczone dni wraz z wiernymi modlić się będą biskupi. Idea nawiązuje do tradycji sięgającej początków chrześcijaństwa.

"Aby praktyki Wielkiego Postu przeżywane we wspólnocie Kościoła, przynosiły głębokie owoce w postaci umocnienia wiary i jej wyznawania z odwagą, rozpoczniemy w Roku Wiary wielkopostne pielgrzymowanie do Kościołów Stacyjnych, które ustanowiłem w Łodzi" - czytamy w komunikacie, który będzie czytany w łódzkich parafiach.

"W oznaczone dni powszednie Wielkiego Postu będziemy gromadzić się w tych świątyniach na Mszy świętej sprawowanej pod przewodnictwem biskupa, podejmując wielkopostne praktyki, otwierając swoje serca na Słowo Boże, przyjmując Chleb Eucharystyczny i przez wspólną modlitwę Koronką do Miłosierdzia Bożego zyskując łaskę odpustu" - zachęca abp Jędraszewski.

Pierwszym kościołem stacyjnym będzie sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej, do którego łodzianie będą pielgrzymować w Środę Popielcową (msza rozpocznie się o godz. 18.00). Ostatnia stacja wypadnie w sobotę piątego tygodnia Wielkiego Postu w katedrze.

Na liście kościołów stacyjnych znalazły się 34 łódzkie świątynie - zarówno te najstarsze (m.in. kościół mariacki, św. Józefa czy Podwyższenia św. Krzyża), jak i najmłodsze (choćby kościół bł. Jana XXIII czy św. Faustyny). Będą odwiedzane od poniedziałku do soboty przez cały okres Wielkiego Postu.

W dekrecie ustanawiającym kościoły stacyjne abp Jędraszewski przypomina, że "post jest zewnętrznym znakiem większego zaangażowania, aby unikać zła i żyć Ewangelią". "Jałmużna obejmuje niezmierzony zakres dzieł miłosierdzia na rzecz bliźniego. Św. Augustyn uczy, że »nasza modlitwa, połączona z pokorą i miłością, postem i praktykowaniem jałmużny, panowaniem nad sobą i przebaczaniem krzywd, dając dobre rzeczy i nie odpłacając złymi, szuka pokoju i go osiąga« (Kazanie 206, 3 na Wielki Post: PL 38, 1042)" - czytamy w dokumencie. "W okresie Wielkiego Postu Kościół zachęca do wierniejszej i żarliwszej modlitwy oraz do dłuższego rozważania Słowa Bożego. Praktyki Wielkiego Postu przeżywane we wspólnocie Kościoła przynoszą owoce w postaci umocnienia wiary i jej wyznawania z odwagą" - podkreśla metropolita łódzki.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Łódź: Dialogi w katedrze o wierze i cierpieniu
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.