Nasz chleb powszedni – żyjąc w okresie zmian klimatu
W dniach od 9 do 13 czerwca 2010 r., na terenie Międzynarodowego Teologicznego Seminarium Baptystów w Pradze, w Republice Czeskiej, odbyło się VIII Zgromadzenie ECEN (European Christian Environmental Network). Wzięło w nim udział ponad 80 uczestników z 23 krajów, a tematem przewodnim był motyw: „Nasz chleb powszedni – żyjąc w okresie zmian klimatu”.
W trakcie spotkania z wielu stron została naświetlona problematyka relacji pomiędzy codzienną produkcją i konsumpcją żywności a zmianami klimatycznymi, jakie obserwujemy w świecie. Czescy naukowcy i politycy starali się ukazać sytuację Europy Środkowej. Według oenzetowskiej organizacji FAO (Food and Agricultural Organisation) codzienna produkcja i spożycie mięsa w znacznym stopniu przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych. Główne przyczyny tego to intensywna, przemysłowa hodowla trzody i bydła, a także wycinka lasów pod uprawy soi, aby zabezpieczyć odpowiednie ilości paszy dla tej hodowli. Zmiana złych nawyków żywieniowych, a zwłaszcza zmniejszenie spożycia mięsa może zatem przyczynić się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, które są przyczyną obserwowanych zmian klimatycznych.
Zgromadzenie ECEN w tym właśnie przekonaniu postanowiło korzystać w czasie konferencji tylko z żywności wegetariańskiej. Trzeba zwrócić uwagę na to, iż w wielu przypadkach popychani jesteśmy w kierunku konsumeryzmu przez czynniki ekonomiczne. Dlatego też tylko wtedy, gdy uda nam się przełamać swego rodzaju psychologiczną barierę, będziemy mogli zmienić postawę i działać ze świadomością, że jesteśmy częścią stworzenia, nie nadużywając go.
Alastair McIntosh, Kwakr i znany szkocki teolog, mówił o potrzebie duchowości, aby postulowane zmiany mogły mieć trwały charakter. Metropolita Krystof, głowa kościoła prawosławnego w Czechach i na Słowacji, w swojej wypowiedzi wskazywał na konieczność istnienia mocniejszego powiązania teologii z działaniem na rzecz stworzenia. Libor Ambrozek, były minister ochrony środowiska w czeskim rządzie, podkreślał rolę kościołów, które są częścią społeczeństwa, jaką mają do odegrania w dialogu z władzami. To wołanie prelegentów o włączenie psychologii i duchowości w pogłębioną refleksję nad teologią stworzenia zostało potem podjęte przez grupę roboczą Zgromadzenia ECEN, zajmującą się teologią. Ta refleksja będzie kontynuowana, a wnioski zostaną wykorzystane w formacji kleru, seminarzystów, nauczycieli i osób zaangażowanych w duszpasterstwie.
Inne grupy robocze zajmujące się m.in. żywnością, eco-managementem i zmianą stylu życia, próbowały w bardziej praktyczny sposób znaleźć konkretne rozwiązania zmniejszające negatywny wpływ na zmiany klimatu. Nawiązano nowe bilateralne partnerstwa pomiędzy różnymi organizacjami kościelnymi z całej Europy, aby dzielić się doświadczeniami w tym zakresie. Jak można się było przekonać, w ostatnich kilku latach w samych Czechach nastąpił dynamiczny postęp w zaangażowaniu wspólnot kościelnych na rzecz poszanowania środowiska naturalnego.
VIII Zgromadzenie prześle do kościołów Europy list wraz z modlitwą, ułożoną przy okazji spotkania. W aneksie do listu znajdują się sugestie i rekomendacje, włączając m.in. wspólne lobbowanie ze strony wspólnot kościelnych kontynentu na szczeblu europejskim na rzecz rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego. ECEN zamierza umocnić swoje robocze relacje ze Światową Radą Kościołów, Europejską Konferencją Episkopatu Kościoła Rzymsko-katolickiego, a także ze Światową Federacją Studentów Chrześcijańskich. Przedstawiciele tych organizacji uczestniczyli w Zgromadzeniu w Pradze.
Więcej informacji na temat Zgromadzenia można znaleźć na stronie: www.ecen.org
*****
ECEN (European Christian Environmental Network) jest organizacją skupiającą wspólnoty kościelne zaangażowane na rzecz poszanowania dóbr stworzonych. ECEN jest narzędziem Konferencji Kościołów Chrześcijańskich Europy w szukaniu odpowiedzi na pytania o relację do stworzenia i środowiska naturalnego z perspektywy teologii chrześcijańskiej i chrześcijańskiego stylu życia.


Skomentuj artykuł