Proponuje dopuszczenie anglikanów do Komunii

(fot. conggiao.info)
slo

Pomimo trudności, związanych m.in. z wprowadzeniem przez Kościół Anglii święceń dla kobiet, dialog katolicko-anglikański trwa nadal, a nawet się pogłębia. Tak uważa jeden z jego głównych uczestników, brytyjski arcybiskup Bernard Longley.

Metropolita Birmingham jest katolickim współprzewodniczącym Międzynarodowej Komisji Anglikańsko-Rzymskokatolickiej (ARCIC). W wywiadzie udzielonym irlandzkiemu czasopismu anglikańskiemu Church of Ireland Gazette powiedział on, że przewiduje rozszerzenie możliwości przystępowania anglikanów do Komunii eucharystycznej w Kościele katolickim.

Abp Longley przypomniał, że w watykańskim Dyrektorium ekumenicznym z 1993 r. uznano, iż w pewnych okolicznościach, wyjątkowo i pod pewnymi warunkami, można się zgodzić na dopuszczenie do Komunii św. chrześcijan z innych Kościołów i Wspólnot eklezjalnych (n. 129). Chodzi tu o wspólnoty wyrosłe z reformacji, do których należy też Kościół anglikański.

Jednym z warunków jest oczywiście wyznanie wiary w rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii. Katolicki hierarcha zwrócił uwagę, że była to znacząca zmiana - przejście od całkowitej niemożności do, wprawdzie ograniczonej, możliwości. Obecnie relacje katolicko-anglikańskie pogłębiły się i można by tę możliwość rozszerzyć - stwierdził abp Longley. Zastrzegł się jednak, że wyraża tylko opinię osobistą i nie wie, jak szybko mogłoby do tego dojść.

DEON.PL POLECA


Wypowiedź katolickiego metropolity Birmingham skomentował jeden z anglikańskich członków Międzynarodowej Komisji Anglikańsko-Rzymskokatolickiej (ARCIC). Bp Christopher Hill wyraził przekonanie, że Papież Franciszek może wywrzeć pozytywny wpływ na dalsze zmiany w relacjach między obu wyznaniami. - Wiem, że w Rzymie myśli się już o nowym, zaktualizowanym wydaniu Dyrektorium ekumenicznego - powiedział anglikański hierarcha.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Proponuje dopuszczenie anglikanów do Komunii
Komentarze (21)
Z
zgorszenie
5 sierpnia 2014, 13:10
Ohyda spustoszenia, którą zapowiedział prorok Daniel, a którą objaśniła Matka Boża ks.Stefanowi Gobbiemu, idzie lawiną ....
B
Beta
5 sierpnia 2014, 12:42
Dlaczego komuś zależy na komunii, skoro w ogóle nie wierzy w realną obecność Chrystusa? Odpowiedź: profanacja, szatan działa pod przykrywką tolerancji
jazmig jazmig
5 sierpnia 2014, 12:26
Obecnie relacje katolicko-anglikańskie pogłębiły się i można by tę możliwość rozszerzyć - stwierdził abp Longley. Na czym polegają te rozszerzone relacje? Skoro do komunii św. Niemczech przystępują ludzie bez spowiedzi, a nawet aktywni homoseksualiści, to równie dobrze można jej udzielać muzułmanom i anglikanom.
M
Marta
5 sierpnia 2014, 12:29
Lepszy katolik jawnogrzesznik, niż pobożny anglikanin.
G
Ganc
5 sierpnia 2014, 12:06
Przecież dla anglikanów droga do przyjmowania komunii jest bardzo prosta. Starczy, że przyjmą katolicki chrzest. Dlaczego teraz ekumenizm polega na ustępstwach tylko ze strony Kościoła Katolickiego? Wspólnoty protestanckie mają dużo wymagań i my w ramach tego "ekumenizmu" mamy się do nich dostosować? 
K
karol
5 sierpnia 2014, 12:17
Dla katolików droga do przyjmowania komunii jest bardzo prosta. Starczy, że przyjmą anglikański chrzest. Dlaczego teraz ekumenizm polega na ustępstwach tylko strony protestantów? Kościół katolicki ma dużo wymagań a prostestanci w ramach tego "ekumenizmu" muszą się do nich dostosować?
jazmig jazmig
5 sierpnia 2014, 12:27
skoro anglikanie nie wierzą w Przeistoczenie, to po co im kkatolicka komnia św.?
G
Ganc
5 sierpnia 2014, 12:32
A do jakich ustępstw zmuszeni są anglikanie w dialogu ekumenicznym? Wyświęcajcie sobie kobiety na kapłanów, dawajcie "małżeństwa" homoseksualistom. Nie oczekujcie jednak, że katolicy będą to akceptować. Wypowiedź abpa Longleya jest dla mnie niezrozumiała. Sprowadza on Najświętszy Sakrament do wyłącznie symbolu i narzędzia, który pomoże zjednoczyć katolików i anglikanów. Mam nadzieję, że te plany nie wejdą w życie. 
K
karol
5 sierpnia 2014, 12:38
Pudło
T
tolerancyjny
5 sierpnia 2014, 11:49
Dajmy komunię wszystkim chętnym. Protestantom, muzułmanom, buddystom i komu tam jeszcze. W końcu jest ten dialog miedzyreligijny czy nie? Odmowa komunii św. to nietolerancja. A nietolerancja to największy grze ..., tfu, mówienie o grzechach jest przestarzałe. Kościół katolicki wyrzekł się nietolerancji, więc odmowa prawa do komunii św. jest niezrozumiała.
A
Anakin
5 sierpnia 2014, 09:37
nie wiem czy będzie to elementem "pogłębienia dialogu". Przecież podobny gest ze strony anglikanów z oczywistych względów będzie przez Kościół Katolicki odrzucony. To nie "dialog" lecz ratowanie dusz.
A
Alfista
5 sierpnia 2014, 06:00
Co to za "kościół" założony przez cudzołożnika i ludobójcę.
K
kola
5 sierpnia 2014, 09:38
chodzi ci o któregoś z papieży?
A
Alfista
5 sierpnia 2014, 09:40
Króla Henryka lubieżnika...
K
kola
5 sierpnia 2014, 09:48
aha, a już myślałem, że o Sergiuszu III, albo może o Aleksandrze VI, albo ...
V
veritas
5 sierpnia 2014, 10:16
Jakbyś myślał to byś wiedział, ze obaj wymienieni nie byli założycielami żadnego kościoła.
K
kola
5 sierpnia 2014, 10:29
Racja.Tylko głowami.
V
veritas
5 sierpnia 2014, 10:33
Racja. Pośród wielu świętych głów.
B
Barak
5 sierpnia 2014, 10:36
Henryk VIII też nie był założycielem kościoła w Anglii. Chrześcijaństwo pojawiło się tam ok. III w. A nazwa kościół anglikański czyli "Ecclesia anglicana" funkcjonowała tam od średniowiecza. Henryk VIII zerwał związki z papiestwem. Henryka VIII ekskomunikował- jeśli dobrze pamiętam- pap. Klemens VII. Ponoć ojciec Aleksandara Medyceusza i konkubent czrnoskórej niewolnicy.
A
adrian
5 sierpnia 2014, 10:41
czy tylko to, że nie są założycielami kościoła czyni z nich mniejszych lubieżników?
K
kuma
5 sierpnia 2014, 11:10
Henryka VIII ekskomunikował- jeśli dobrze pamiętam- pap. Klemens VII. Ponoć ojciec Aleksandara Medyceusza i konkubent czrnoskórej niewolnicy. O! To może i przodek Baracka Obamy? Pewnie wtedy też głosili, że katolikom nie wolno oceniać papieża, tylko wszystko co powie i zrobi z pobożną czcią przyjmować.