Przemówienie nuncjusza do polskich teologów

Przemówienie nuncjusza do polskich teologów
Abp. Celestino Migliore (fot. www.un.org)
PAP / wm

Abp Celestino Migliore, nowy nuncjusz apostolski w Polsce, wezwał polskich teologów do podjęcia na serio wyzwań współczesności. Abp Migliore przemawiał do uczestników VIII Kongresu Teologów Polskich, który rozpoczął się 13 września w Poznaniu.

Poniżej tekst wystąpienia nuncjusza Celestino Migliore:

DEON.PL POLECA

„Dziękuję Księdzu Arcybiskupowi Gądeckiemu za zaproszenie.

Pozdrawiam wszystkich uczestników, moich braci w biskupstwie, w kapłaństwie, a nade wszystko w wierze w Chrystusa, która łączy nas ściśle także z osobami świeckimi tu obecnymi.

W sposób szczególny w tych dniach łączy nas troska o naszych braci, kobiety i mężczyzn, młodzież i dorosłych, którzy żyją między sensem i bezsensem własnej egzystencji. Staramy się wspólnie praktykować tę „miłość intelektualną”, właściwą teologom, o której tak wymownie mówił niedawno wielki teolog, papież Benedykt XVI, w katechezach poświęconych świętym Franciszkowi i Dominikowi.

Mówiąc o powołaniu franciszkanów i dominikanów, Papież Benedykt stwierdził: „W ich czasach występowało […] duże zapotrzebowanie również na wykształcenie religijne. Liczni wierni świeccy, mieszkający w miastach, które szybko się rozwijały, pragnęli praktykować bogate duchowo życie chrześcijańskie. Starali się zatem pogłębiać znajomość wiary i szukali przewodników na trudnej, lecz porywającej drodze świętości”. I dalej mówił Papież: „Dziś również potrzebna jest «miłość prawdy i w prawdzie», «miłość intelektualna», by oświecić umysły i połączyć wiarę z kulturą” (Audiencja generalna, 13 stycznia 2010).

Miłość intelektualna, o której mówi nam Papież Benedykt, wzywa nas i wymaga, aby teologowie podjęli na serio wyzwania stawiane przez tych, którzy szukają sensu życia, zmagają się z problemami wiary w Boga, naśladowania Jezusa Chrystusa, przynależności do Kościoła i budowania tegoż Kościoła, przeżywania wspólnej celebracji liturgicznej.

Mówi się, że święty Tomasz tak bardzo serio traktował tych, którzy prezentowali inne czy wręcz przeciwne poglądy, że potrafił sformułować ich stanowisko z dużo większą jasnością i elokwencją niż oni sami. Oto przykład czystej i szlachetnej miłości intelektualnej.

Socjolog Zygmunt Bauman, w wydanej niedawno publikacji Vite di corsa. Come salvarsi dalla tirannia dell’effimero (Il Mulino, Bologna 2009) opisał w przekonujący sposób, ku czemu zmierza społeczeństwo, które odrywa człowieka od przeszłości i przyszłości, podporządkowując wszystko doświadczeniu i trudowi poszczególnej chwili. Wymaga się od wszystkich, by robili więcej rzeczy w dużo krótszym czasie, najlepiej natychmiast, bez zastanowienia. Przechodząc od jednego zadania do drugiego, ma się wrażenie popadnięcia w stan ciągłej aktywności, trudu, zaangażowania, i zatraca się sens istnienia.

Podobnej sytuacji doświadczyli także uczniowie Jezusa. Ewangelista Marek pisze: „Apostołowie zebrali się u Jezusa i opowiedzieli Mu wszystko, co zdziałali i czego nauczali. A On rzekł do nich: «Pójdźcie wy sami osobno na miejsce pustynne i odpocznijcie nieco!» Tak wielu bowiem przychodziło i odchodziło, że nawet na posiłek nie mieli czasu. Odpłynęli więc łodzią na miejsce pustynne, osobno.” (6, 30-32). Odpowiedź Jezusa wydaje się zarówno wskazywać dobrą metodę jak i dotykać samej istoty naszych poszukiwań sensu egzystencji.

Nasza kultura zachodnia przeszła i nadal – w jeszcze szerszym zakresie – przechodzi od sytuacji, w której ludzie żyli w konkretnej perspektywie chrześcijańskiej do takiej, w której doświadczenie wiary nie jest już czymś oczywistym, lecz staje się jedynie jedną z wielu opcji. Jesteśmy świadkami ciągłego mnożenia nowych opcji: religijnych, duchowych, lecz także antyreligijnych czy czysto materialistycznych, które poszczególne jednostki wybierają, by nadać sens swojej egzystencji.

Zadanie teologii można określić jako contemplata aliis tradere, czyli przekazywanie tego, co jest owocem kontemplacji; równocześnie ma temu towarzyszyć świadectwo teologa, który jest powołany do przekazywania innym (aliis tradere) tego, co stało się jego radosnym doświadczeniem.

W tym duchu składam Wam najlepsze życzenia: wyzwanie jest wielkie, ale warto je podjąć”.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Przemówienie nuncjusza do polskich teologów
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.