Abp Fisichella: kto krytykuje nauczanie Franciszka, nie jest wierny tradycji Kościoła

(fot. Studio TV NIEDZIELA / youtube.com)
KAI / kw

Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Nowej Ewangelizacji abp Rino Fisichella oświadczył, że kto krytykuje nauczanie Franciszka, nie jest wierny tradycji Kościoła.

Opinię tę wypowiedział w rozmowie z portalem Vatican News w 25. rocznicę ogłoszenia przez św. Jana Pawła II encykliki "Veritatis splendor", która - zdaniem hierarchy - nie daje żadnego "powodu do kontestowania nauczania papieża Franciszka w świetle nauczania" jego poprzedników.

Wspomniana encyklika z 1993 r. dotyczyła podstawowych zagadnień moralnych i wyjaśniała "racje nauczania moralnego" Kościoła, opartego na Piśmie Świętym i żywej tradycji apostolskiej. - Współczesny człowiek powinien ponownie zwrócić się do Chrystusa, aby otrzymać od Niego odpowiedź na pytanie, co jest dobre, a co złe - wskazał włoski hierarcha, przypominając główne myśli dokumentu.

Amoris laetitia? To trzeba zrobić, żeby ją zrozumieć >>

DEON.PL POLECA

Jednocześnie sprzeciwił się instrumentalnemu wykorzystywaniu nauczania encykliki do przeciwstawiania się rozwojowi katolickiej doktryny. - Kiedy ma miejsce instrumentalne wykorzystywanie, wtedy obawiam się, że nie ma w tym pragnienia odkrywania prawdy i nie ma także wierności tradycji Kościoła. Myślę, że nie ma tu [w "Veritatis splendor" - KAI] żadnego powodu do kontestowania nauczania papieża Franciszka w świetle dotychczasowego nauczania [Kościoła]. Przeciwnie, trzeba w jego rozwoju dostrzec ciągłość. Uważam natomiast, że ważne jest uważne czytanie całego nauczania papieża Franciszka, a nie tylko jakiegoś przemówienia. Mozaikę tworzą wszystkie jej kawałki, a nie tylko jeden - zauważył przewodniczący Papieskiej Rady ds. Nowej Ewangelizacji.

Według niego mozaika nauczania papieża Franciszka przedstawia obraz "wielkiej otwartości na dzieło ewangelizacji" i nieprzedkładania norm nad głoszenie Ewangelii. Ważnymi elementami jego nauczania są także: spotkanie z osobą Jezusa oraz stałe głoszenie Ewangelii przez Kościół poprzez wychodzenie jego pasterzy do wszystkich. Na tym polega "idea Kościoła wychodzącego, a więc także zdolności - o której mowa w adhortacji «Evangelii gaudium» - do towarzyszenia współczesnemu człowiekowi, do podążania obok niego, aby go zrozumieć".

Wymaga to miłosierdzia. - Jubileusz Miłosierdzia był konkretnym znakiem tego, jak papież Franciszek określa i ukierunkowuje swój pontyfikat - zaznaczył włoski hierarcha.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Abp Fisichella: kto krytykuje nauczanie Franciszka, nie jest wierny tradycji Kościoła
Komentarze (4)
LL
lomen lomen
8 sierpnia 2018, 15:42
To widzę, jedziemy już "na ostro", bez ogródek, czas przygotować się na prześladowanie. No to dobra... znajdziecie sobie po IP i MAC... Nie uznaję Bergoglio jako papieża. Moim papieżem jest Benedykt XVI. Maciek Arczyński.
7 sierpnia 2018, 23:26
Św. Pius X: Przysięga antymodernistyczna (1910) "Szczerze przyjmuje naukę wiary przekazaną nam od Apostołów przez prawowiernych Ojców, w tym samym zawsze rozumieniu i pojęciu. Przeto całkowicie odrzucam jako herezję zmyśloną teorię ewolucji dogmatów, które z jednego znaczenia przechodziłyby w drugie, różne od tego, jakiego Kościół trzymał się poprzednio. Potępiam również wszelki błąd, który w miejsce Boskiego depozytu wiary, jaki Chrystus powierzył swojej Oblubienicy do wiernego przechowywania, podstawia… twory świadomości ludzkiej, które – zrodzone z biegiem czasu przez wysiłek ludzi – nadal w nieokreślonym postępie mają się doskonalić". (DH 3541, BF I. 89) --- "Co raz rozstrzygnięto, ani umniejszać, ani zmieniać, ani dodawać, ale wszystko w słowach i w interpretacji należy zachować nienaruszone". (Papież św. Agaton, "Epistula ad Imperatores")
7 sierpnia 2018, 23:25
DH - Denzinger/Hunermann (Enchiridion symbolorum - Podręcznik Symboli, definicji i deklaracji o sprawach wiary i moralności) BF - Breviarium Fidei (polski wybór z Denzingera) Pius IX: Syllabus Errorum (1864) [zdanie potępione] "Objawienie Boże jest niedoskonałe i dlatego podlega ciągłemu i nieokreślonemu rozwojowi, który odpowiada postępowi rozumu ludzkiego". (DH 2905, BF I. 39) --- Sobór Watykański I: Konstytucja dogmatyczna o wierze katolickiej Dei Filius (1870) "Nauka wiary, którą Bóg objawił, nie została bowiem podana jako wytwór filozofii, który dałby się udoskonalać mocą ludzkich umysłów, ale została przekazana Oblubienicy Chrystusa jako Boży depozyt, by go wiernie strzegła i nieomylnie wyjaśniała. Dlatego należy nieprzerwanie zachowywać takie znaczenie świętych dogmatów, jakie już raz określiła święta Matka Kościół, a od tego znaczenia nigdy nie można odejść pod pozorem lub w imię lepszego zrozumienia. «Niech więc wzrasta i na różne sposoby mocno się rozwija rozumienie, wiedza oraz mądrość wszystkich razem i każdego z osobna, zarówno poszczególnych ludzi, jak i całego Kościoła, ze wszystkich pokoleń i wieków, ale tylko w swoim rodzaju, to znaczy w tej samej nauce, w tym samym znaczeniu i w tym samym sformułowaniu»" (DH 3020) "Jeśli ktoś twierdzi, że jest możliwe, aby niekiedy dogmatom przez Kościół przedłożonym podług postępu wiedzy trzeba był dać inne znaczenie, niż takie, w jakim je pojmował i pojmuje Kościół – niech będzie wykluczony ze społeczności wiernych". (DH 3043, BF I. 68) --- Św. Pius X / Św. Officium: Dekret Lamentabili sane exitu (1907) [zdanie potępione] "Prawda nie jest bardziej niezmienna niż sam człowiek, ponieważ ta z nim, w nim i przez niego ewoluuje". (DH 3458)
CC
Czesław Czap
7 sierpnia 2018, 20:21
Hahaha :D Pyszna zabawa z tymi hierarchami Bergoglia :) Ich to już tylko na śmiech trzeba brać, inaczej szkoda zdrowia.