Papieski Uniwersytet Urbaniana organizuje sympozjum poświęcone stosunkom między Rzymem i Pekinem

Papieski Uniwersytet Urbaniana organizuje sympozjum poświęcone stosunkom między Rzymem i Pekinem
Papież Franciszek - fot. PAP/EPA/Riccardo Antimiani
vaticannews.va / KAI / pzk

Na przyszły tydzień zapowiedziano kongres watykańsko-chiński w Rzymie. Komunikat Papieskiego Uniwersytetu Urbaniana i rzymskiego serwisu prasowego „Fides” w tej sprawie opublikowało biuro prasowe Watykanu.

W sympozjum 21 maja wezmą udział sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin i kard. Luis Tagle z Filipin, którego dziadek ze strony matki pochodził z Chin. Papież Franciszek wystosuje wideoprzesłanie. Z Chińskiej Republiki Ludowej przybędą prof. Zheng Xiaoyun i prof. Liu Guopeng, oboje są członkami Chińskiej Akademii Nauk Społecznych.

Oczekuje się, że w kongresie będzie uczestniczył również biskup Szanghaju, Joseph Shen Bin. Jest on również przewodniczącym „Kolegium chińskich biskupów katolickich” uznawanego przez rząd w Pekinie. Jego przeniesienie przez władze państwowe w zeszłym roku na ważną stolicę biskupią w Szanghaju zostało uznane przez Watykan dopiero po pewnym czasie.

Kościół jako „obce mocarstwo”

Tematem wydarzenia jest pierwszy sobór powszechny Kościoła katolickiego w Chinach, który odbył się w Szanghaju w 1924 roku. Stanowił on punkt zwrotny w politycznej orientacji Kościoła katolickiego w Chinach, który do tego czasu był ściśle związany z europejskimi potęgami kolonialnymi.

DEON.PL POLECA


Wynikający z tego osąd Kościoła katolickiego jako „obcego mocarstwa” do dziś ma wpływ na pełne konfliktów stosunki watykańsko-chińskie. W Szanghaju 100 lat temu podjęto próbę ustanowienia bardziej lokalnie zorientowanego Kościoła zakotwiczonego w Chinach.

Kluczowe wydarzenie historyczne

W komunikacie Papieskiego Uniwersytetu o kongresie czytamy, że biskupi i misjonarze w Chinach podkreślali wówczas, iż wiara w Chrystusa nie jest ciałem obcym w żadnym kraju na ziemi. Wyjaśniali, że bycie chrześcijaninem nie oznacza poddania się władzy obcego państwa i unikania prawa własnego kraju.

Sobór w Szanghaju miał zatem na celu promowanie ustanowienia Kościoła z lokalnymi kapłanami i biskupami i przyczynił się do porzucenia kolonialnego dziedzictwa. Dlatego też jest on nadal aktualny.

Obejmuje to również fakt, że zalecał on struktury synodalne i ustanowienie katolickich stowarzyszeń świeckich. To zgromadzenie kościelne z 1924 r. jest nadal „kluczowym wydarzeniem na wyjątkowej drodze Kościoła katolickiego w dzisiejszych Chinach”.

Zbliżenie między Rymem i Pekinem

Po dojściu do władzy w Chinach kontynentalnych partii komunistycznej w 1949 r., Kościół rzymskokatolicki został początkowo zakazany na dziesięciolecia. Ostrożne zbliżenie nastąpiło dopiero za pontyfikatu papieża Benedykta XVI (2005-2013).

Niemniej jednak nadal nie ma regularnych stosunków dyplomatycznych między Pekinem a Watykanem. Mianowanie katolickich biskupów w Chinach jest regulowane przez porozumienie między Stolicą Apostolską a Chińską Republiką Ludową, które zostało zawarte za pontyfikatu papieża Franciszka.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Ulrich Nersinger

Wielkie tajemnice. Aura skandalu. Materiał na dziesiątki filmów sensacyjnych. Wszystko to w jednej książce

Wydaje się, że Dekalog zakazuje szpiegowania. Ale czy na pewno? W swojej długiej historii Stolica Apostolska była uwikłana w znacznie więcej...

Skomentuj artykuł

Papieski Uniwersytet Urbaniana organizuje sympozjum poświęcone stosunkom między Rzymem i Pekinem
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.