Watykan potwierdza: święcenia nie dla homoseksualistów
"Dar powołania do kapłaństwa" to tytuł ogłoszonego w czwartek dokumentu Kongregacji ds. Duchowieństwa.
Jest to nowa wersja podstawowych zasad formacji kapłańskiej ("Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis"), która zastąpi poprzednią, wydaną w roku 1970, czyli krótko po zakończeniu Soboru, a uzupełnioną w roku 1985.
Przeczytaj również: Kard. Stella o nowym dokumencie dot. formacji księży [WYWIAD]
"Samo zdanie egzaminów nie wystarcza"
Jak wyjaśnia prefekt Kongregacji ds. Duchowieństwa, dokument czerpie z dotychczasowej tradycji Kościoła w tej dziedzinie, wprowadzając też nowe elementy, zaczerpnięte m. in. z posynodalnej adhortacji apostolskiej Jana Pawła II "Pastores dabo vobis" z 1992 r. To stamtąd pochodzi nacisk na integralną formację do kapłaństwa, która musi łączyć wymiar ludzki, duchowy, intelektualny i duszpasterski. Szczególnie zwraca się uwagę na potrzebę równowagi umysłowej i dojrzałości uczuciowej. Bez niej nie można być księdzem, samo zdanie egzaminów nie wystarcza - uważa kard. Beniamino Stella, a wskazując na znaczenie duchowości podkreśla, że kapłan "nie jest organizatorem religijnym czy funkcjonariuszem ds. sacrum, ale zakochanym w Panu uczniem Chrystusowym, którego życie i posługa opierają się na głębokiej relacji z Bogiem". Nowy dokument o formacji kapłańskiej potwierdza też wprowadzony w 2005 r. za pontyfikatu Benedykta XVI zakaz dopuszczania do święceń kapłańskich homoseksualistów.
Skuteczne i zaktualizowane narzędzie
Formacja kapłanów powinna być "na nowo lansowana, odnawiana i stawiana w centrum". Jest to jedna z przyczyn, które zainspirowały opracowanie nowego dokumentu "Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis", który czterdzieści lat po ostatnim zostaje opublikowany przez Kongregację ds. Duchowieństwa w uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Tekst stanowi skuteczne i zaktualizowane narzędzie "integralnej formacji" księdza: formacji, wyjaśnia prefekt dykasterii kard. Beniamino Stella, "zdolnej zjednoczyć w sposób zrównoważony wymiary ludzki, duchowy, intelektualny i duszpasterski na stopniowej i zindywidualizowanej ścieżce pedagogicznej".
Skomentuj artykuł