XV Dzień Judaizmu w Kościele katolickim

Ogród Sprawiedliwych wśród Narodów Świata w Yad Vashem (fot. wikipedia.org)
KAI/im

Pośmiertnym uhonorowaniem trojga mieszkańców Podkarpacia medalami "Sprawiedliwy wśród narodów świata" rozpoczną się 17 stycznia w Rzeszowie centralne obchody XV Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Towarzysza mu słowa z Księgi Rodzaju "Odtąd nie będziesz się zwał Jakub lecz Izrael…" (Rdz 32,29) Kościół w Polsce należy do niewielu w Europie, które realizują taką inicjatywę.

Celem Dnia Judaizmu jest wspólna refleksja i modlitwa oraz pomoc wierzącym w Chrystusa w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa, będącego dla chrześcijan spełnieniem w Jezusie Chrystusie starotestamentalnych obietnic.

W obchodach wezmą udział hierarchowie Kościoła oraz Żydzi, z naczelnym rabinem Polski. W tym roku program Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce połączono z przypadającym 27 stycznia Międzynarodowym Dniem Pamięci o Ofiarach Shoah.

Oficjalna inauguracja Dnia Judaizmu nastąpi w tym samym miejscu o godz. 11.00. Podczas uroczystej sesji głos zabiorą: biskup rzeszowski Kazimierz Górny, przewodniczący Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce - Piotr Kadlčik, prezydent Rzeszowa - Tadeusz Ferenc oraz prof. Wacław Wierzbieniec, który wygłosi referat pt. "Dziedzictwo kulturowe i religijne Żydów w Rzeszowie".

DEON.PL POLECA

O godz. 12.00 rozpocznie się w Ratuszu panel dyskusyjny, w którym udział wezmą: naczelny rabin Polski Michael Schudrich, naczelny rabin Krakowa Boaz Pash, bp Mieczysław Cisło - przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem przy KEP oraz członek tego Komitetu, prof. Jan Grosfeld (UKSW). Dyskusję transmitowaną przez Polskie Radio Rzeszów poprowadzi red. Zbigniew Nosowski, redaktor naczelny miesięcznika "Więź".

O godz. 14.30 uczestnicy spotkania złożą wizytę w rzeszowskiej synagodze, natomiast o 15.15 rozpocznie się modlitwa na cmentarzu żydowskim, którą z okazji Dnia Judaizmu i Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Shoah poprowadzi rabin Michael Schudrich.

O godz. 16.15 w rzeszowskim kościele farnym odbędzie się Nabożeństwo Słowa Bożego zaś o 19.00 w rzeszowskiej filharmonii wystąpi z koncertem Joseph Malovany - sławny kantor z Nowego Jorku, uznawany za najlepszego wykonawcę hebrajskiej muzyki liturgicznej.

Z okazji Dnia Judaizmu, w Rzeszowie i wielu miejscowościach diecezji odbędzie się szereg wydarzeń towarzyszących, głównie wystaw fotograficznych. I tak np. w Galerii Fotografii miasta Rzeszowa zostaną pokazane dwie wystawy: "Z historii społeczności Żydowskiej w Rzeszowie" - prezentująca fotografie z negatywów szklanych Edwarda Janusza z przełomu XIX/XX w. oraz "Chasydzi" - autorstwa Roberta Podkulskiego.

Podobne wystawy fotograficzne pokazujące społeczność żydowską w historii Podkarpacia przygotowywane są m.in. w Bieczu, Brzostku, Gorlicach, Jaśle, Nowym Żmigrodzie, Sokołowie i Strzyżowie.

W Bibliotece Pedagogicznej w Sędziszowie Małopolskim otwarta zostanie wystawa "Getta i obozy ludności Żydowskiej na Rzeszowszczyźnie", zaś w Tyczynie oprócz wystawy fotograficznej zaplanowano też m.in. wieczór wspomnień przy szabasowych świecach.

"Kto spotyka Jezusa, spotyka Judaizm. Jan Paweł II o dialogu chrześcijan i Żydów" - to z kolei tytuł wykładu jaki w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Kolbuszowej wygłosi 16 stycznia ks. dr hab. Alfred Wierzbicki z KUL.

Organizatorem centralnych obchodów Dnia Judaizmu jest diecezja rzeszowska i Urząd Miejski w Rzeszowie. "Będziemy rozmawiać o judaizmie i chrześcijaństwie ale i o współczesnych relacjach polsko-żydowskich" - zaznacza w rozmowie z KAI ks. Marek Dzik koordynator tegorocznych obchodów. Dodaje, że w samym Rzeszowie i regionie mieszkała przed wojną liczna społeczność żydowska, po której pozostały liczne ślady w postaci synagog.

- Mam nadzieję, że to spotkanie przyczyni się do nawiązania bliższych relacji na gruncie religijnym ale także świeckim, do przypomnienia żyjącym tu ludziom, że kiedyś Żydzi byli tu naszymi braćmi i siostrami, z którymi na co dzień dzieliliśmy dole i niedole - mówi koordynator Dnia Judaizmu.

Ks. Dzik, który jest także prorektorem rzeszowskiego seminarium przyznaje, że także na Podkarpaciu zdarzają się antysemickie incydenty ale mają one charakter marginesowy. Wyraził nadzieję, że polsko-żydowskie spotkanie przyczyni się do wyeliminowania wzajemnych uprzedzeń.

W specjalnym opracowaniu Episkopatu na tegoroczny Dzień Judaizmu zwraca się uwagę, że tego dnia chrześcijanie winni dostrzegać to, co ich łączy z wyznawcami judaizmu, a jest to: wiara w jednego Boga, Biblia jako słowo Boże, wierność tradycji religijnej, Dekalog jako fundament praw moralnych, a także wezwanie do codziennej modlitwy.

Przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem przy KEP, bp Mieczysław Cisło przywołuje też słowa Benedykta XVI na temat współpracy katolików i Żydów w dzisiejszym świecie: "Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możemy robić razem, jest świadczenie o naszej wspólnej głębokiej wierze, że każdy mężczyzna i każda kobieta są stworzeni na obraz Boga, a zatem mają nienaruszalną godność".

Podczas liturgii sprawowanych w Dniu Judaizmu wierni modlić się będą m.in. aby Kościół coraz pełniej rozwijał dialog religijny z wyznawcami judaizmu w duchu wezwania do braterstwa II Soboru Watykańskiego, nauczania błogosławionego Jana Pawła II oraz za Żydów "aby wierni swemu wybraniu byli świadkami Jedynego i Prawdziwego Boga w świecie naznaczonym ateizmem, materializmem, kulturą chwili i użycia".

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r.

Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r. prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

XV Dzień Judaizmu w Kościele katolickim
Komentarze (5)
V
Verytier
15 stycznia 2012, 20:14
Oto owoce Talmudu i synagogalnego judaizmu: http://wiadomosci.monasterujkowice.pl/?p=7965
G
goj
15 stycznia 2012, 19:55
@ze strony S. Michalkiewicza: Jeśli ktoś nie chodzi do księgarni tylko sam zajmuje się "tfurczością" to nic dziwnego, że nie wie że Talmud jest dostępny w księgarniach. I co - jest tam o tych zwierzętach czy nie ma?
15 stycznia 2012, 19:52
 Moim zdaniem i tak przyszłość należy do szukających porozumienia i tego co łączy a nie do pragnących eksponować różnice.Pierwsze kroki zawsze muszą zrobić nastawieni z obu stron na porozumienie wbrew istniejącym po obu stronach ekstremistom którzy będą zawsze torpedować inicjatywy mogące doprowadzić do porozumienia.Bo dla nich porozumienie to uznanie ich racji przez drugą stronę.
J
Józek
15 stycznia 2012, 19:17
@ze strony S. Michalkiewicza: Jeśli ktoś nie chodzi do księgarni tylko sam zajmuje się "tfurczością" to nic dziwnego, że nie wie że Talmud jest dostępny w księgarniach. Może z tego samego powodu nie wie że są różne odłamy judaizmu, tak jak są różne wyznania w chrześcijaństwie i wrzucanie wszystkich do jednego worka jest nieporozumieniem.
ZS
ze strony S.Michalkiewicza
15 stycznia 2012, 15:05
Spójrzmy zatem na Dzień Judaizmu od strony teologicznej. Dla współczesnego judaizmu - a chyba tylko o nim możemy mówić - miarodajny jest Talmud, zawierający komentarze objaśniające Stary Testament. Niestety z jakichś zagadkowych przyczyn podczas kolejnych Dni Judaizmu Talmud nie jest wśród chrześcijan popularyzowany. Czegóż zatem mogą dowiedzieć się o judaizmie, nie znając podstawowego dokumentu, który go konstytuuje? W ogóle bardzo trudno jest dzisiaj w naszym nieszczęśliwym kraju natrafić na egzemplarz Talmudu(...) Wygląda zatem na to, że podczas kolejnych Dnia Judaizmu biedni tubylczy chrześcijanie nie tyle poznają „judaizm”, co raczej - jakieś bajki, przedstawiane im jako sam cymes judaizmu. Nietrudno zrozumieć taką dyskrecję - bo - jak to wynika z fachowych opracowań ks. Justyna Bonawentury Pranajtisa - Talmud o chrześcijanach wyraża się raczej bezceremonialnie, nazywając ich m.in. „zwierzętami w postaci ludzkiej”. Nic zatem dziwnego, że zapoznawanie chrześcijan z różnymi szczegółami judaizmu mogłoby być nie tylko dla nich, ale i dla zaangażowanych w to przedsięwzięcie Ekscelencji trochę kłopotliwe, a nawet - ryzykowne, bo narażające na konieczność odpowiedzi na pytanie, od kiedy mają te objawy?