"Król Roger" koncertowo w La Monnaie

Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Portret Karola Szymanowskiego", 1931, pastel na papierze (źr. zdj. culture.pl)
culture.pl / ns

Dzieło Karola Szymanowskiego zabrzmi w Królewskim Teatrze La Monnaie w Brukseli.

W koncertowym wykonaniu "Króla Rogera" wystąpi chór Camerata Silesia oraz Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Anny Szostak, chór dziecięcy Teatru La Monnaie kierowany przez Denisa Menier oraz orkiestra symfoniczna teatru La Monnaie pod dyrekcją Hartmuta Haenschena.

Patrie solowe wykona Andrzej Dobber (Roger), Olga Pasiecznik (Roxana), wystąpią także John Graham-Hall, Eric Cutler, Jarosław Kitała, Beata Morawska.

Opera w trzech aktach do libretta Karola Szymanowskiego i Jarosława Iwaszkiewicza została wykonana po raz pierwszy 19 czerwca 1926 roku.

"Król Roger" jest dla gatunku opery dziełem dość nietypowym - brakuje mu nerwu dramatycznego, ostrego pulsu, teatralnej intrygi, a więc tego, co scena lubi najbardziej. Dlatego też "Król Roger" często wykonywany jest w wersji koncertowej.

"Dramat sycylijski" zrodził się w wyobraźni Karola Szymanowskiego jeszcze w 1918 roku. Podczas spotkań z Jarosławem Iwaszkiewiczem w Elizawetgradzie i Odessie kompozytor nadał projektowi kształt i charakter.

W październiku 1918 roku ostatecznie wysłał do pisarza końcowy projekt dzieła z prośbą o napisanie libretta. Jednak wypadki polityczne i historyczne spowodowały opóźnienie w realizacji zamierzeń kompozytora. Libretto gotowe było dopiero w 1920 roku, a opera ukończona została w roku 1924.

Jej akcja ostatecznie umieszczona została w XII-wiecznym królestwie Sycylii, rządzonym przez Rogera II z rodu normańskiego. Dwór tego historycznego władcy olśniewał przepychem islamskiego emira. Gościł on artystów, poetów, uczonych. Król był miłośnikiem i mecenasem sztuk.

Kultura sycylijskiego państwa króla Rogera, zespalająca myśl i sztukę wschodnią z chrześcijaństwem, cywilizację Normanów z pozostałościami sztuki grecko-rzymskiej, w końcu postać samego Rogera - syna kalabryjskiego księcia, wywodzącego swój ród od normandzkich Wikingów - zafascynowały Szymanowskiego.

Pamiętać należy, iż Szymanowski w 1911 roku przebywał w Italii i zwiedzał także Sycylię. Podróż ta odbiła się w twórczości kompozytora szczególnym echem. Podczas rozmów z pisarzem, Jarosławem Iwaszkiewiczem, często odwoływał się do sycylijskich krajobrazów i zabytków. Jednak treść opery jest mało dynamiczna, faktyczna akcja rozgrywa się na płaszczyźnie emocjonalnej.

Wydarzenie wpisane jest w Program Kulturalny Polskiej Prezydencji - jest współorganizowany przez teatr La Monnaie i Instytut Adama Mickiewicza.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Król Roger" koncertowo w La Monnaie
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.