200 lat temu urodził się Richard Wagner

200 lat temu urodził się Richard Wagner
(fot. Franz Seraph Hanfstaengl / Foter.com / Public Domain Mark 1.0)
PAP / mh

Kontrowersyjna postać i monumentalna twórczość urodzonego 200 lat temu niemieckiego kompozytora Richarda Wagnera budzą do dziś wielkie emocje. Przeciwnicy widzą w nim prekursora nazizmu, jego wielbiciele tytana, który za pomocą muzyki chciał odnowić świat.

"Wagner to przypadek bezprecedensowy w historii muzyki; estetyczne, społeczne i polityczne skutki jego twórczości widoczne są do dziś" - mówi w rozmowie z PAP autor książki "Wagner i Niemcy" Sven Oliver Mueller.
Historyk podkreśla, że Wagner był osobowością pełną sprzeczności - był kochającym luksus rewolucjonistą i oportunistą, antysemitą, którego utwory dyrygowali żydowscy dyrygenci; w walce o sławę i apanaże potrafił być czarujący i brutalny. Jako artysta wiecznie tonący w długach był "geniuszem w pożyczaniu pieniędzy" (Pumpgenie), jak nazwał go niemiecki pisarz Tomasz Mann.
Autor biografii Wagnera, Joachim Koehler, określa twórcę dramatu muzycznego, będącego syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji scenicznej, mianem tytana, który chciał za pomocą sztuki odwołującej się do starogermańskich mitów odnowić społeczeństwo. Koehler stawia go na jednej płaszczyźnie z filozofami Georgiem Wilhelmem Friedrichem Heglem i Karolem Marksem.
Od czasu, gdy reżyser Francis Ford Coppola wykorzystał motyw z "Walkirii" jako podkład muzyczny w scenie ataku amerykańskich helikopterów na wietnamską wioskę w filmie "Apocalypse Now", muzyka Wagnera stała się też częścią współczesnej kultury masowej.
Nie przekonało to Woody Allena, który w jednym z filmów ujawnił: "Nie mogę słuchać Wagnera, bo nabieram ochoty do ataku na Polskę". W Izraelu muzyka Wagnera jest nadal bojkotowana, choć coraz liczniejsze grono jego zwolenników podejmuje kolejne próby złamania zakazu.
Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 roku w Lipsku. W przeciwieństwie do Mozarta, nigdy nie był "cudownym dzieckiem". Tajniki muzyki poznawał jako samouk, potem pobierał lekcje prywatne. W 1833 roku zostaje dyrektorem chóru w Wuerzburgu, a siedem lat później kapelmistrzem w Operze Królewskiej w Dreźnie.
Na fali sympatii dla Polaków, którzy po upadku powstania listopadowego (1830) szukali schronienia w Saksonii, interesujący się od najmłodszych lat polityką Wagner skomponował w 1836 roku uwerturę "Polonia".
Polityczne zaangażowanie omal nie złamało mu muzycznej kariery. W maju 1849 roku bierze, wraz z rosyjskim anarchistą Michaiłem Bakuninem, udział w rewolucyjnych rozruchach w Dreźnie. Po stłumieniu powstania przez pruskie wojsko Wagner musiał uciekać z Saksonii. Tymczasowe schronienie znalazł w Szwajcarii.
Jako autor oper "Rienzi", "Holender tułacz" czy "Lohengrin" był Wagner już na przełomie lat 40. i 50. kompozytorem znanym, pozostawał jednak w cieniu bardziej sławnych Guiseppe Verdiego, Franza Liszta oraz niemieckich Żydów Felixa Mendelsohna i Giacomo Meyerbeera.
Historycy doszukują się właśnie w ostrej rywalizacji z Meyerbeerem, uważanym w tym czasie za "króla paryskiej opery", przyczyny antysemickich poglądów niemieckiego kompozytora. "Wagner uważał, że życie muzyczne Paryża znajduje się pod kontrolą Żydów" - mówi Jens Malte Fischer.
W wydanej anonimowo w 1850 roku publikacji "Żydostwo w muzyce" Wagner zakwestionował zdolność Żydów, których nazwał ciałem obcym w narodowej kulturze, do komponowania muzyki. W 1869 roku kompozytor wydał - tym razem pod własnym nazwiskiem - rozszerzoną wersję pamfletu, będącego do dziś ciemną plamą w jego życiorysie.
Przełomem w karierze Wagnera, cierpiącego na chroniczny brak pieniędzy, okazała się propozycja króla Ludwika II Bawarskiego, który zaprosił kompozytora w 1864 roku na swój dwór. Młody monarcha przyznał Wagnerowi wysoką pensję, a w dodatku spłacił jego wszystkie długi.
Ludwikowi II zawdzięcza kompozytor realizację swego największego marzenia - budowy w Bayreuth teatru operowego Festspielhaus przeznaczonego do wystawiania jego utworów. 1876 roku po raz pierwszy odbywa się tam festiwal wagnerowski, którego punktem kulminacyjnym jest premiera pokazanej po raz pierwszy w całości teatrologii "Pierścień Nibelunga". Tam też w 1882 roku wystawiona zostaje w 1882 ostatnia opera Wagnera "Parsifal".
Po śmierci kompozytora w 1883 roku rządy w Bayreuth przejmuje jego małżonka Cosima, a w 1908 roku ich syn Siegfried, ożeniony z Brytyjką Winifred Williams-Klindworth - fanatyczną antysemitką. To właśnie ona otworzyła szeroko drzwi do Bayreuth dla nazistów.
Hitler pojawił się po raz pierwszy na Zielonym Wzgórzu w 1923 roku, by oddać hołd kompozytorowi, którego uważał za swojego idola. Późniejszy dyktator twierdził, że Wagner urzekł go, gdy jako 12-letni chłopiec obejrzał po raz pierwszy "Lohengrina". Winifred gościła Hitlera wielokrotnie, jej dom stał się miejscem konspiracyjnych spotkań nazistów, a jej dzieci nazywały Hitlera "wujkiem Wolfem". Gdy Hitler trafił do więzienia po nieudanym puczu w Monachium, jego brytyjska wielbicielka wysyłała mu paczki oraz papier, na którym powstał "Mein Kampf".
Po przejęciu władzy przez nazistów w 1933 roku festiwal wagnerowski stał się jedną z najważniejszych imprez kulturalnych III Rzeszy, regularnie odwiedzanych przez Hitlera i innych hitlerowskich dostojników.
Bezpośrednie łączenie antysemityzmu Wagnera i entuzjazmu Hitlera dla jego muzyki z Holokaustem jest zdaniem Muellera "retrospektywną sztuczną konstrukcją". "Jako człowiek Wagner był antysemitą. Jego muzyka nie jest antysemicka" - podkreśla dyrygent Daniel Barenboim. Główny dyrygent utworów Wagnera Christian Thielemann podkreśla, że o uwikłanie w nazizm można oskarżyć rodzinę Wagnera, ale nie samego kompozytora.
"Nienawidzę Wagnera, ale nienawidzę go na kolanach" - powiedział amerykański kompozytor żydowskiego pochodzenia Leonard Bernstein. To chyba najtrafniejszy komentarz - uważa Mueller.

DEON.PL POLECA

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

200 lat temu urodził się Richard Wagner
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.