Naukowcom po raz pierwszy w historii udało się "porozmawiać" z humbakiem

Naukowcom po raz pierwszy udało się "porozmawiać" z humbakiem (fot. depositphotos.com)
national-geographic.pl / tk

Naukowcy po raz pierwszy w historii porozumieli się z długopłetwcem oceanicznym, czyli humbakiem o imieniu Twain. Ich rozmowa trwała ponad 15 minut. Eksperyment ten został przeprowadzony przede wszystkim po to, aby łatwiej móc się porozumieć z istotami pozaziemskimi, które ludzkość mogłaby kiedyś spotkać.

Jak czytamy na national-geographic.pl, "grupa naukowców uważa, że jeśli nauczymy się komunikować z obdarzonymi inteligencją zwierzętami, może nam to w przyszłości pomóc porozumieć się z potencjalnymi cywilizacjami kosmicznymi".

Artykuł naukowy na ten temat został opublikowany w czasopiśmie naukowym "PeerJ", a w skład badaczy weszli naukowcy z Instytutu SETI, Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis i Alaska Whale Fundation (AWF)

- Humbaki są niezwykle inteligentne. Mają złożone systemy społeczne. Wytwarzają narzędzia, czyli "sieci" z bąbli, w które łapią ryby. Ponadto porozumiewają się ze sobą w zaawansowany sposób z pomocą pieśni i społecznych nawoływań – mówi dr Fred Sharpe z AWF.

Naukowcy "porozmawiali" z humbakiem

Naukowcy wykorzystali umiejętności humbaków i z łodzi puszczali im wielorybie powitanie. Zwierzęta te wydają tego typu odgłosy, aby powiadomić inne humbaki, gdzie się znajdują. - To jedne z najpowszechniejszych sygnałów z repertuaru odgłosów społecznych humbaków - wytłumaczył dr Sharpe.

"Na zawołanie odpowiedziała dorosła samica imieniem Twain. Podpłynęła do łodzi i zaczęła ją okrążać. Przez następne 20 minut naukowcy wyemitowali to samo nawoływanie 36 razy. Za każdym razem jednak odstęp między sygnałami był inny" - podaje national-geographic.pl.

Twain odpowiadała naukowcom za każdym razem i to w takich samych odstępach czasu, w jakich wysyłali oni nawoływanie. - Wierzymy, że jest to pierwsza komunikacyjna wymiana zdań między ludźmi a humbakami w "języku humbaków" – skomentowała ten eksperyment Brendy McCowan, współautorka badań i dodała: "Mam nadzieję, że Twain czuła się podobnie".

Kontakt z obcymi cywilizacjami

Naukowcy porozumieli się z humbakiem przede wszystkim po to, aby przygotować się do kontaktu z obcymi cywilizacjami, na które moglibyśmy kiedyś natrafić. "Antarktydę traktuje się jako zamiennik Marsa. Na tej samej zasadzie zespół Whale-SETI bada ziemskie, inteligentne systemy komunikacji inne niż ludzkie. Chodzi o to, by opracować filtry, które dałoby się zastosować do wszelkich potencjalnych sygnałów pozaziemskich" – czytamy na stronie Instytutu SETI.

- Na naszej planecie żyją różne zwierzęta obdarzone inteligencją. Badając je, możemy lepiej zrozumieć, jaka mogłaby być inteligencja pozaziemska. Ponieważ na pewno nie będzie taka jak nasza – twierdzi Brendy McCowan

- Badania wielorybów wykazały, że jeśli jesteś inteligentny, jesteś również ciekawy i chcesz nawiązać kontakt – zauważył z kolei dr Laurance Doyle z Instytutu SETI.

Źródło: national-geographic.pl / tk

Pogłębiarka

Chcesz żyć głębiej? Wyrusz w drogę z Duchowym Planerem!

W zabieganej codzienności często brakuje nam czasu, żeby się wyciszyć, zwolnić tempo, zadbać o siebie, swój rozwój psychiczny i duchowy.

Ten planer pomoże ci odkryć na...