Pac-Man na urodziny zjadł 5 mln godzin pracy

Pac-Man na urodziny zjadł 5 mln godzin pracy
Tak wyglądała strona główna Google
22 maja 2010
DEON.pl / kiki

W piątek 22 maja, z okazji 30-tej rocznicy powstania gry Pac-Man firma Google zamiast dobrze znanego logo na stronie głównej swojej przeglądarki umieściła tzw. Google Doodle, czyli specjalne, grywalne logo z tą klasyczną grą. Okazuje się, jak po weekendzie obliczyli specjaliści z firmy RescueTime, że Pac-Man "zjadł" blisko 5 mln godzin pracy w firmach na całym świecie.

Przeciętny użytkownik spędza codziennie na stronie Google 4,5 minuty - w piątek ten czas wydłużył się o 36 sekund, chociaż według RescueTime tylko 25% internatutów domyśliło się, że zmienione logo jest w rzeczywistości grą, w którą można zagrać po kliknięciu przycisku "Insert coin" ("Wrzuć monetę").

Dla tych, którzy nie spotkali się z Pac-Manem, jest to bohater bardzo prostej gry, która powstała pierwotnie na automaty do gier. Gracz wciela się w tytułowego Pac-Mana, żółtą kulkę, która poruszając się po labiryncie zjada rozsiane tam małe kuleczki i bonusy w postaci owoców. Oczywiście zadanie nie jest proste, ponieważ graczowi przeszkadzają cztery kolorowe duchy, które go nieustannie gonią. Na szczęście na planszy są też trochę większe kulki, po zjedzeniu których duchy na pewien czas zmieniają kolor i wtedy to Pac-Man na nie poluje. Zjedzenie wszystkich kulek pozwala przenieść się na następny poziom.

W jaki sposób tak prosta gra stała się jedną z najpopularniejszych gier komputerowych? Po pierwsze, w czasach kiedy została wydana, była bardzo oryginalna. Większość popularnych gier na ówczesnych automatach była prostymi strzelankami, jak na przykład klasyczne „Space Invaders” czy „Asteroids”. Inne gry były zwykle bardziej zaawansowanymi wersjami sportowego „Ponga”. „Pac-Man” stworzył zatem nowy gatunek, trafiając w gusta graczy obojga płci.

DEON.PL POLECA


Po drugie, zaraz po ewidentnym sukcesie rynkowym gry, firma Namco nie żałowała pieniędzy na związane z nią gadżety. Koszulki, czapki, zegarki, pluszowe zabawki, portfele, torebki, sprzączki do pasa czy szklanki, talerze i termosy – wszystko miało na sobie nadrukowane żółte ikonki Pac-Mana lub kolorowe duchy. Piosenka „Pac-Man Fever” wylądowała na muzycznej liście Billboardu w roku 1982. Powstał animowany serial „Pac-Man”, emitowany w latach 1982-1984 na kanale ABC. Przez minione 30 lat powstało także 30 oficjalnych gier z hasłem „Pac-Man” w tytule, oraz tysiące nieautoryzowanych klonów i przeróbek.

Gra „Pac-Man” jest ikoną popkultury lat 80-tych oraz kamieniem milowym na rynku gier wideo. Według niezależnego indeksu brandingowego Davie-Brown Index, 94% Amerykanów rozpoznaje Pac-Mana, dając mu największą rozpoznawalność spośród wszystkich bohaterów gier wideo.

W odpowiedzi na ogromne zainteresowanie użytkowników, Google zdecydowało się pozostawić Pac-Mana na stałe. Gra dostępna jest obecnie pod adresem: www.google.pl/pacman. By zagrać, wystarczy kliknąć „Insert coin” i poczuć się jak w latach 80-tych.

Wszyscy, którzy chcą zobaczyć jak na przestrzeni lat Google zmieniało logo na stronie głównej swojej przeglądarki, powinni odwiedzić:
www.google.pl/logos.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Pac-Man na urodziny zjadł 5 mln godzin pracy
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.