Polski design na światowym tournée

Kosmos Project, "Kilim", Planika, "Bubble Commerce" Serge‘a Atallaha, Maria Jeglińska, "Goodie", 2012, Velt, reflektor "Froginjar", Aleksandra Gaca, "Slumber Poufs", Roman Modzelewski, "RM58", fotel (fot. IAM / culture.pl)
PAP / drr

Wystawy prac polskich projektantów m.in. w Nowym Jorku, Mediolanie i Hong-Kongu - to elementy programu promocji polskiego designu, przygotowanego przez Instytut Adama Mickiewicza na 2013 rok. Program uwzględnia udział w wystawach, festiwalach i targach.

- Wszystko dziś jest zaprojektowane, wszystko jest designem. Instytut Adama Mickiewicza jest związany z designem i jego promowaniem od początku swojej działalności. Ten element sztuki był bardzo obecny we wszystkich naszych projektach. Ostatnio prezentowaliśmy wystawy polskiego designu w Azji: w Szanghaju i Tokio. Obie wystawy spotkały się z bardzo ciepłym przyjęciem. Nie jest to dla nas nowość i postanowiliśmy, że cały rok 2013 i sporą część 2014. poświęcimy na promocję tej formy sztuki - mówi Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu.

DEON.PL POLECA

W ramach projektu Instytutu, polscy projektanci będą mieli okazję wystawić swoje prace m.in. podczas takich imprez jak London Design Festival w Londynie, Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie, 25th International Contemporary Furniture Fair w Nowym Jorku czy Design Week w Hong-Kongu. Celem programu jest promocja polskiego wzornictwa, budowanie pozycji polskich marek a także nawiązania współpracy między projektantami i firmami.

- Dziś idea narodowego designu wydaje się przeszłością. Polskie projektowanie bardzo mocno zakorzenione jest w rzemiośle. Siła polskiego designu tkwi w różnorodności - mówi gnieszka Jacobson-Cielecka, specjalistka w dziedzinie współczesnego designu. - Myślę, że trzeba pokazywać polski design, wypuszczając polskich projektantów na rynki międzynarodowe. Zawsze byliśmy traktowani jako doskonała siła robocza, niż siła kreatywna. Przedmioty były "Made in Poland", nie "Designed in Poland". Powinniśmy zmienić to myślenie - dodaje.

Podczas zbliżających się targów w Mediolanie, które odbędą się w dniach 9-13 kwietnia, zaprezentowanych zostanie sześć polskich wystaw i projektów. Są one współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza wraz z Łódź Art Center, Creative Project Fundation, School of Form, Dorota Koziara STudio, Kosmos Project oraz ZIeta Prozessdesign.

Ekspozycje prezentować będą projekty obiektów sztuki użytkowej a także nowatorskie rozwiązania technologiczne. Najlepsze projekty, wybrane w plebiscycie przez Radę Ekspertów (w skład której wchodzą m.in. Zuzanna Skalska, Jacek Utko, Ewa Gołębiowska), zaprezentowane zostaną w salonie Ventura Lambrate na wystawie "Must Have From Poland". Będzie to druga edycja tej wystawy na mediolańskich targach. W trakcie ubiegłorocznej, polską ekspozycję odwiedziło około 60 tys. w ciągu sześciu dni.

W ramach wystawy zaprezentowane zostaną przedmioty codziennego użytku: opakowania, zabawki, meble, oświetlenie. Wiele przygotowanych projektów promowane jest przez małe firmy jak np. Pan Tu Nie Stał czy Wydawnictwo Dwie Siostry.

Polscy projektanci będą mieli okazję do zaprezentowania swoich prac podczas wystaw "Polish Design" oraz "Polska innowacja w Mediolanie". "Polish Design", która odbędzie się w Temporary Museum for New Design, Studio Piu, pokaże dwie kolekcje mebli oraz obiektów stworzonych do wykorzystania w przestrzeni publicznej.

"Polska innowacja w Mediolanie" skupia się na nowatorskich technologiach, użytych przy projektowaniu. Jak piszą autorzy wystawy, jej głównym celem jest "przybliżanie światowym odbiorcom polskiego wzornictwa oraz zmiana naszego wizerunku z jedynie kraju ukierunkowanego na odtworzeniową produkcję dóbr na kraj pomysłodawców, projektantów bazujących na silnym zapleczu produkcyjnym".

- Jednym z przebojów mediolańskich targów może zostać KUKA Cooking - przemysłowy robot Kuka, typ maszyny używanej najczęściej do montażu samochodów, kitóry został zaprogramowany przez studentów poznańskiej School of Form do gotowania i serwowania posiłków. Studenci musieli przeanalizować sam proces gotowania. Musieli wymierzyć dokładnie wszystkie ruchy, które robot musi wykonać. To pokazuje, że zmieniliśmy sposób myślenia i, że mamy bardzo dobrze przygotowanych projektantów - przewiduje Jacobson-Cielecka.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Polski design na światowym tournée
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.