Układ sklepu ma wpływ na wybory żywieniowe konsumentów

Fot. despositphotos.com
PAP / tk

Według badań stawianie przy sklepowych kasach owoców i warzyw zamiast słodyczy i niezdrowych produktów, skłania klientów do dokonywania zdrowszych zakupów żywności.

Badania nad tym zagadnieniem przeprowadziły dr Christina Vogel i prof. Janis Baird z University of Southampton we współpracy z brytyjską siecią supermarketów Iceland Foods Ltd., która zajmuje się sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych, głównie mrożonek. W wybranych sklepach w Anglii monitorowano sprzedaż oraz wzorce zakupowe i dietetyczne stałych klientów.

Jak się okazało, sprzedaż słodyczy w całym sklepie spadła, a sprzedaż owoców i warzyw wzrosła, gdy artykuły nieżywnościowe i woda zostały umieszczone przy kasach i na końcu przeciwległych alejek, a rozbudowany dział owoców i warzyw został przeniesiony w pobliże wejścia do sklepu.

Jak skomentowała wyniki dr Vogel, „zmiana układu supermarketów może pomóc ludziom w dokonywaniu zdrowszych wyborów żywieniowych i zmianie diety populacji w kierunku zaleceń żywieniowych rządu. Wyniki naszego badania sugerują, że zdrowszy układ sklepu może doprowadzić do sprzedaży prawie 10 000 dodatkowych porcji owoców i warzyw oraz około 1500 mniej porcji słodyczy w każdym sklepie tygodniowo”.

Wpływ układu sklepu na zakupy klientów

Obecne badanie jest bardziej kompleksowe niż poprzednie prowadzone w ograniczonym zakresie badania sprawdzające, czy strategie rozmieszczania produktów mogą promować kupowanie zdrowszej żywności. To badanie poszło dalej dzięki umieszczaniu produktów nieżywnościowych przy kasie i na przeciwległych końcach przejścia oraz dzięki mierzeniu wpływu na sprzedaż w sklepie m.in. diety więcej niż jednego członka gospodarstwa domowego.

Matt Downes, dyrektor ds. rozwoju formatów w Iceland, zaznaczył: „Wiemy, że otyłość u dzieci jest coraz większym problemem, a branża detaliczna ma do odegrania swoją rolę w rozwiązywaniu tego problemu. Mamy nadzieję, że wyniki badania dostarczą informacji dla szerszej branży detalicznej i decydentów na temat wpływu merchandisingu w sklepie na decyzje zakupowe”.

„Wyniki te dostarczają nowych dowodów sugerujących, że zamierzony przez rząd Wielkiej Brytanii zakaz eksponowania niezdrowej żywności w punktach sprzedaży detalicznej może być korzystny dla diety populacji, a skutki mogą być jeszcze bardziej wzmocnione, jeśli wymagania dotyczące sekcji produktów w pobliżu wejść do supermarketów zostaną włączone do rozporządzenia”- dodała prof. Janis Baird.

Źródło: PAP / tk

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Układ sklepu ma wpływ na wybory żywieniowe konsumentów
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.