Facebook pod ścianą. Musi zapłacić 390 mln kary za naruszenie prywatności użytkowników

Fot. depositphotos.com
PAP / tk

Irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC) nałożył 390 mln euro grzywny na Metę, firmę-matkę Facebooka, za naruszanie prywatności. DPC zakazał też firmie zmuszania użytkowników w Unii Europejskiej do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie ich aktywności w sieci.

Jak komentuje Associated Press decyzja DPC, która dotyczy działalności Facebooka i Instagrama, może zmusić Metę do zmiany modelu biznesowego. Firma zapowiedziała jednak, że odwoła się od tego wyroku.

Meta naruszała prywatność użytkowników

Środowa decyzja DPC to wynik postępowania, które wszczęto w maju 2018 roku, gdy w UE weszło w życie Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Meta zmieniła wówczas podstawę prawną, na mocy której posługiwała się danymi użytkowników, aby podsuwać im spersonalizowane reklamy, dodając klauzulę do zasad korzystania z serwisu. Zmusza ona de facto użytkowników do wyrażania zgody na wykorzystanie ich danych - wyjaśnia AP.

DEON.PL POLECA

DPA uznał, że Meta nie ma prawa do korzystanie z takiej formy kontraktu z użytkownikami, a zatem podsuwanie im celowanych reklam jest nielegalne. Firma ma teraz trzy miesiące na dostosowanie swojej działalności do przepisów unijnych.

DPC jest głównym regulatorem zajmującym się sprawami koncernów technologicznych, takich jak Apple, Google czy Tiktok, ponieważ europejskie siedziby tych firm są zarejestrowane w Irlandii. Obecnie DPC prowadzi 11 dochodzeń w sprawie Mety. Reuters przypomina, że wartość kar nałożonych na Metę przez DPC sięgnęła 1,3 mld euro.

Źródło: PAP / tk

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Facebook pod ścianą. Musi zapłacić 390 mln kary za naruszenie prywatności użytkowników
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.