Cyberprzemoc wobec nauczycieli to narastający problem w polskich szkołach
Ponad 9% nauczycieli w Polsce pada ofiarą cyberprzemocy – alarmujące wyniki badań dr. hab. Łukasza Tomczyka wskazują na potrzebę systemowego wsparcia dla nauczycieli w walce z cyfrowym bullyingiem.
- Cyberprzemoc wobec nauczycieli dotyczy tysięcy osób i przybiera różne formy, od oczerniania w Internecie po nagrywanie bez zgody.
- Problem jest szczególnie powszechny w szkołach zawodowych i dotyka nauczycieli starszych klas.
- Konieczne są systemowe działania, które zapewnią nauczycielom wsparcie i narzędzia do walki z cyfrowym bullyingiem.
Skala problemu
Badania przeprowadzone na grupie 700 nauczycieli pokazują, że 9% z nich doświadczyło cyberprzemocy w ciągu ostatniego roku. Przy liczbie około 700 tys. nauczycieli w Polsce oznacza to, że dziesiątki tysięcy osób mogą być narażone na cyberprzemoc. Najbardziej narażeni są nauczyciele religii i matematyki, a najczęściej padają ofiarą mężczyźni, nauczyciele szkół zawodowych oraz pedagodzy pracujący z uczniami starszych klas.
Formy cyberprzemocy wobec nauczycieli
Cyberprzemoc przybiera różne formy, w tym oczernianie i zniesławianie w mediach społecznościowych, zarówno na forach publicznych, jak i zamkniętych grupach klasowych, nagrywanie nauczycieli bez ich zgody, często poprzedzone prowokacjami ze strony uczniów.
Eksperci ostrzegają, że rozwój sztucznej inteligencji może prowadzić do bardziej zaawansowanych i bolesnych ataków na nauczycieli.
Brak wsparcia dla nauczycieli
Dr Tomczyk podkreśla, że nauczyciele nie czują się pewnie w świecie cyfrowym, co utrudnia im skuteczną obronę przed cyberprzemocą. Obecne programy profilaktyki skupiają się głównie na młodzieży, pomijając potrzeby nauczycieli, którzy często są pozostawieni sami sobie.
Średnia wieku badanych nauczycieli wynosiła 48 lat – wielu z nich nie wychowało się w środowisku cyfrowym i nie posiada wystarczających umiejętności do radzenia sobie z cyberzagrożeniami.
Potrzeba systemowych rozwiązań
Eksperci apelują o rozwój programów wsparcia dla nauczycieli, które obejmowałyby:
- Edukację cyfrową – szkolenia z zakresu bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych.
- Wsparcie prawne – znajomość przepisów dotyczących przemocy w sieci.
- Profilaktykę i narzędzia ochrony – dostosowane do realiów cyfrowych narzędzia do obrony przed cyberprzemocą.
- Współpracę z kuratoriami i organizacjami nauczycielskimi – w celu budowania kompleksowych strategii ochrony.
Źródło: PAP / jh
Skomentuj artykuł