Cyberprzemoc wobec nauczycieli to narastający problem w polskich szkołach

Cyberprzemoc wobec nauczycieli dotyczy tysięcy osób i przybiera różne formy, od oczerniania w Internecie po nagrywanie bez zgody. Fot. Depositphotos
PAP / jh

Ponad 9% nauczycieli w Polsce pada ofiarą cyberprzemocy – alarmujące wyniki badań dr. hab. Łukasza Tomczyka wskazują na potrzebę systemowego wsparcia dla nauczycieli w walce z cyfrowym bullyingiem.

  • Cyberprzemoc wobec nauczycieli dotyczy tysięcy osób i przybiera różne formy, od oczerniania w Internecie po nagrywanie bez zgody.
  • Problem jest szczególnie powszechny w szkołach zawodowych i dotyka nauczycieli starszych klas.
  • Konieczne są systemowe działania, które zapewnią nauczycielom wsparcie i narzędzia do walki z cyfrowym bullyingiem.

Skala problemu

Badania przeprowadzone na grupie 700 nauczycieli pokazują, że 9% z nich doświadczyło cyberprzemocy w ciągu ostatniego roku. Przy liczbie około 700 tys. nauczycieli w Polsce oznacza to, że dziesiątki tysięcy osób mogą być narażone na cyberprzemoc. Najbardziej narażeni są nauczyciele religii i matematyki, a najczęściej padają ofiarą mężczyźni, nauczyciele szkół zawodowych oraz pedagodzy pracujący z uczniami starszych klas.

DEON.PL POLECA

 

 

Formy cyberprzemocy wobec nauczycieli

Cyberprzemoc przybiera różne formy, w tym oczernianie i zniesławianie w mediach społecznościowych, zarówno na forach publicznych, jak i zamkniętych grupach klasowych, nagrywanie nauczycieli bez ich zgody, często poprzedzone prowokacjami ze strony uczniów.

Eksperci ostrzegają, że rozwój sztucznej inteligencji może prowadzić do bardziej zaawansowanych i bolesnych ataków na nauczycieli.

Brak wsparcia dla nauczycieli

Dr Tomczyk podkreśla, że nauczyciele nie czują się pewnie w świecie cyfrowym, co utrudnia im skuteczną obronę przed cyberprzemocą. Obecne programy profilaktyki skupiają się głównie na młodzieży, pomijając potrzeby nauczycieli, którzy często są pozostawieni sami sobie.

Średnia wieku badanych nauczycieli wynosiła 48 lat – wielu z nich nie wychowało się w środowisku cyfrowym i nie posiada wystarczających umiejętności do radzenia sobie z cyberzagrożeniami.

DEON.PL POLECA


Potrzeba systemowych rozwiązań

Eksperci apelują o rozwój programów wsparcia dla nauczycieli, które obejmowałyby:

  1. Edukację cyfrową – szkolenia z zakresu bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych.
  2. Wsparcie prawne – znajomość przepisów dotyczących przemocy w sieci.
  3. Profilaktykę i narzędzia ochrony – dostosowane do realiów cyfrowych narzędzia do obrony przed cyberprzemocą.
  4. Współpracę z kuratoriami i organizacjami nauczycielskimi – w celu budowania kompleksowych strategii ochrony.

Źródło: PAP / jh

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Cyberprzemoc wobec nauczycieli to narastający problem w polskich szkołach
Komentarze (6)
KS
~Ka Sia
12 stycznia 2025, 17:53
Krytykowanie nauczycieli na zamkniętych grupach to przemoc? Narzekanie na "facetke z przyry" na szkolny korytarzu to też przemoc? Nie przesadzajmy. Co innego szkalowanie publiczne, a co innego komentowanie prywatnie na zamknięcie grupie... Do tego grupa 700 nauczycieli to dość mała grupa żeby przekładać to na całość populacji
LM
~Leszek Mały
12 stycznia 2025, 15:49
Może o to chodzi, ciemnym ludem łatwiej sterować, zlikwidować szkoły.
AA
~ABC ABC
10 stycznia 2025, 16:44
Na uczelniach jest jeszcze gorzej! Kłamstwa i pomówienia w ankietach zajęć, montaż nagranego na dyktafon rzeczywistego wykładu z bzdurami wygenerowanymi przez AI, niesłuszne oskarżenia o nietolerancję, molestowanie lub rasizm w odwecie za negatywną ocenę z egzaminu...
KM
~Klara Malinowska
10 stycznia 2025, 15:42
To tylko jeden ze skutków nowoczesnych tendencji w pedagogice: nieletnim (prawie) wszystko wolno, konsekwencji praktycznie brak (bo czasem wywołają stres albo traumę), a jeśli są, to takie, młodzież się nich śmieje. "Róbta, co chceta, dzieci". Smutne to...
EK
~Emilia Korta
12 stycznia 2025, 05:56
I co, mysli pani ze ten nurt sie odwroci? Ze ktos wprowadzi w polskich szkolach rygor i zelazna dyscypline?
JM
~Justyna Mic
12 stycznia 2025, 09:27
"Róbta, co chceta" wprowadzono konkretnymi ustawami z konkretnymi konsekwencjami. Problemy u najmłodszego pokolenia większe niż u roczników z lat okupacji i powojennych też są konsekwencją takiego podejścia wychowawczego. Prawo do zmiany: nauczyciel i rodzic to też człowiek.