Duda w Katowicach: sytuacja jest nadzwyczajna

(fot. PAP/Andrzej Grygiel)
PAP / ptsj

Posiedzenie Sztabu Protestacyjnego NSZZ Solidarność, w którym biorą udział szefowie zarządów regionów i sekretariatów branżowych związku z całego kraju, odbywa się w Katowicach. Sytuacja jest nadzwyczajna - powiedział do związkowców przewodniczący "S" Piotr Duda.

Posiedzenie odbywa się w siedzibie śląsko-dąbrowskiej "S" w Katowicach. "Jesteśmy tutaj dzisiaj po to, aby pokazać naszą solidarność z górnikami, z naszą Solidarnością śląsko-dąbrowską, ze wszystkimi związkami zawodowymi, które są w Międzyzwiązkowym Komitecie Strajkowym na Śląsku i przede wszystkim z tymi, którzy strajkują pod ziemią" - powiedział Duda.

DEON.PL POLECA

Podkreślił, że te protesty, taka determinacja to jest "sygnał, że faktycznie sytuacja nie jest bardzo trudna, tylko dramatyczna". "Jesteśmy do dyspozycji sztabu protestacyjnego na Śląsku (...), oni tutaj są gospodarzami. Jak będzie potrzeba pomocy, to my jesteśmy tutaj z nimi" - mówił przewodniczący "S".

Witając zgromadzonych związkowców, Duda powiedział, że w przyjętej w nocy ustawie "został wyrzucony jeden artykuł - tak ważny - który górnicy mieli tutaj wpisany". "W razie likwidacji czy alokacji pracowników do innych kopalń - z powodu jakby wygaszania kopalń - były konsultacje i opinia związków zawodowych działających w danej kopalni i samorządów, czy to wójtów, czy gmin, tam gdzie te kopalnie funkcjonowały. Ten artykuł został wykreślony" - mówił.

"Tu faktycznie musimy się zastanowić, czy rząd nie prze do konfrontacji (...). Wyrzucenie tego artykułu pokazuje, że (...) tak faktycznie ten rząd jest dyktaturą, która będzie nam nakazywać, będzie przyjmować kolejne ustawy w trzeciej zmianie nocnej, po to, żeby zrestrukturyzować w taki sposób kolej, służbę zdrowia, energetykę (...)" - dodał Duda.

Po powitaniu związkowców przez Dudę media zostały poproszone o opuszczenie sali obrad.

Akcja protestacyjna przeciwko rządowemu planowi naprawczemu dla Kompanii Węglowej trwa od kilku dni.

Protest rozpoczął się w zakładach KW, później dołączyli górnicy z Jastrzębskiej Spółki Węglowej (JSW) oraz pracownicy dwóch kopalń należących do spółki Tauron Wydobycie z Jaworzna i Libiąża. W piątek rano - według śląsko-dąbrowskiej Solidarności - akcję rozpoczęli górnicy kolejnej spółki Katowickiego Holdingu Węglowego (KHW). Na powierzchnię nie wyjechało ponad 80 górników z kopalni Murcki-Staszic, po południu mają do nich dołączyć pracownicy kopalni Wujek-Śląsk.

Według przedpołudniowych informacji z "S", pod ziemią protestowało ok. 1,3 tys. pracowników i kilka tysięcy na powierzchni.

Falę protestów wywołał na Śląsku rządowy plan naprawczy dla KW. Według związkowców oznacza on likwidację kopalń Bobrek-Centrum, Sośnica-Makoszowy, Pokój i Brzeszcze. Innego zdania jest premier Ewa Kopacz, która po ostatnich rozmowach zapewniła, że rząd nie chce likwidować kopalń, lecz je restrukturyzować.

W nocy z czwartku na piątek zakończyły się 10-godzinne rozmowy pomiędzy liderami związków zawodowych z delegacją rządową w sprawie planu naprawczego KW. Obie strony oceniły dyskusję jako "bardzo merytoryczną".

Ostatniej nocy Sejm uchwalił zmiany, które pozwalają na realizację rządowego programu naprawy KW. Nowelizacja ustawy o funkcjonowaniu górnictwa pozwala przede wszystkim na wydzielenie z KW zakładów i objęcie ich załóg osłonami.

Zgodnie z rządowym planem, 4 z 14 kopalń KW, które - według rządu - generują 80 proc. strat spółki, ostatnio ocenianych na 200 mln zł miesięcznie - trafi do Spółki Restrukturyzacji Kopalń. Nowością w przyjętej nowelizacji jest natomiast zapis zezwalający SRK na zbycie przejętej kopalni lub jej części, zamiast obowiązkowej likwidacji.

Rządowy pełnomocnik ds. restrukturyzacji górnictwa Wojciech Kowalczyk już wcześniej wskazywał, że może to otworzyć drogę do podziału niektórych likwidowanych kopalń i np. sprzedania rokujących nadzieje części potencjalnym inwestorom. Posłowie przyjęli też poprawki, które umożliwiają przejęcie przez SRK nie tylko kopalni, ale też zakładu górniczego lub jego części.

Zgodnie z rządowym planem naprawy KW, do SRK trafią 4 z 14 kopalni spółki, które generują 80 proc. strat całej Kompanii. Pozostałe 9 - z których tylko trzy były ostatnio rentowne - zostaną sprzedane nowej, zawiązanej przez Węglokoks spółce specjalnego przeznaczenia.

Ostatnią kopalnię Węglokoks ma kupić od KW bezpośrednio. Plan przewiduje pakiet osłonowy dla pracowników likwidowanych kopalń. 2100 osób, którym do emerytury górniczej brakuje mniej niż 4 lata ma zostać objętych urlopami górniczymi - do nabycia uprawnień emerytalnych będą dostawać 75 proc. wynagrodzenia z możliwością dodatkowego samozatrudnienia albo pracy poza górnictwem.

3100 osób ma zostać objętych dobrowolnymi jednorazowymi odprawami. Odejść ma ok. 400 pracowników dołowych, którym przysługiwać będzie 24-krotne wynagrodzenie, oraz ok. 1100 pracowników przeróbki z prawem do 10-krotności wynagrodzenia. Dla 1600 innych pracowników na powierzchni odprawy mają wynieść 3,6-krotność wynagrodzenia. Do innych kopalń "nowej" KW przeniesionych ma zostać do końca 2016 r. 6 tys. pracowników likwidowanych zakładów, jednak pod warunkiem, że w spółce uda się wprowadzić 6-dniowy tydzień pracy.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Duda w Katowicach: sytuacja jest nadzwyczajna
Komentarze (30)
I
infoP
16 stycznia 2015, 21:39
Premierzy polskich rządów na ratowanie branży przeznaczyli już ponad 170 miliardów złotych. Składają się na to wszyscy Polacy. Biorąc pod uwagę dotacje z lat 1990 - 2012, każdy nas dorzucał do rent i emerytur górników 76 złotych rocznie. Z kolei 78 złotych wspierało restrukturyzację kopalń. Łącznie każdy Polak na górnictwo przeznacza... 1876 złotych. Rocznie. [url]http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polskie-gornictwo-dostaje-miliardy-wsparcia,234,0,1670634.html[/url]
CW
Czy wiesz, że?
16 stycznia 2015, 20:04
• Rocznie z polskich kopalń rząd drenuje ponad 7 mld zł. W latach 2003-2013 górnictwo wpłaciło do budżetu państwa aż 100 mld zł! • W sumie w ciągu ostatnich 25 lat górnictwo odprowadziło do budżetu państwa około 200 mld zł. W tym samym czasie do górnictwa wpłynęło 38 mld zł publicznych pieniędzy. Więc kto do kogo dopłaca?! • Górnictwo to najbardziej obciążona podatkami branża w polskiej gospodarce. Spółki węglowe płacą 23 różne podatki i inne opłaty o charakterze podatkowym. Z tego aż 9 obciążeń dotyczy wyłącznie branży wydobywczej. • Górnictwo w Polsce jest obłożone najwyższym podatkiem VAT spośród wszystkich krajów w Europie i na świecie, gdzie jeszcze wydobywa się węgiel. U nas stawka VAT dla górnictwa to 23 proc., w Czechach i Hiszpanii jest to 21 proc., w Wielkiej Brytanii 20 proc., w Niemczech 19 proc., w Rosji 15 proc., a w Australii tylko 14 proc.! • Politycy opowiadają o wolnym rynku i o tym, że Państwo nie może mieszać się do gospodarki. To bzdura. U nas politycy drenują górnictwo i chcą zamykać kopalnie, reszta świata inwestuje w swój przemysł wydobywczy. Najpotężniejsze gospodarki świata dotują wydobywanie paliw kopalnych w swoich krajach kwotą 88 mld dolarów rocznie. To prawie 320 mld zł. Nie daj sobie wmówić, że w Polsce dopłaca się do górnictwa. Jest odwrotnie! Politycy, pseudoekonomiści i inni „znawcy” zwyczajnie kłamią! Ich kłamstwa mają jeden cel. Chodzi o to, żeby zdyskredytować górników w oczach reszty społeczeństwa i wmówić ludziom, że górnictwo trzeba zlikwidować. Wtedy łatwiej będzie zamknąć kopalnie i wyprzedać ich majątek, a ludzi wyrzucić na bruk.
CW
Czy wiesz, że?
16 stycznia 2015, 20:05
W związku z dramatyczną sytuacją na Śląsku zmierzającą do likwidacji tysięcy miejsc pracy oraz brakiem pozytywnych rozwiązań ze strony Rządu, Prezydium Zarządu Regionu Mazowsze NSZZ „Solidarność” postanowiło zorganizować WIEC POPARCIA DLA PROTESTUJĄCYCH GÓRNIKÓW. który odbędzie się w dniu 20 stycznia br. (wtorek) w godz. 16.00 - 17.00 pod Ministerstwem Gospodarki (pl. Trzech Krzyży 3/5 w Warszawie). Do udziału w wiecu w obronie miejsc pracy zapraszamy wszystkich mieszkańców Warszawy oraz Mazowsza. DZIŚ KOPALNIE – JUTRO TWOJA FIRMA!
Ź
źródło
16 stycznia 2015, 21:46
Podaj żródło jeżeli powołujesz się na jakieś dane, liczby i statystykę. Bo to wszystko co napisałeś jest niewiarydone.
K
kamilosik
16 stycznia 2015, 19:17
Państwo polskie nie tyle gnije ile już zgniło, a smród tego rozkładu rozchodzi się od Tatr po Bałtyk. Problem jednak w tym, że spora część moich rodaków już do tego POwskiego fetoru przywykła i najwyraźniej on już zupełnie im nie przeszkadza. Przyzwyczaili się żyć w tym smrodzie, wychowywać w jego otoczeniu własne dzieci i dbać tylko o to, żeby starczyło na „europejskie życie”, czyli kiełbasę z Biedronki i brykiety do grilla.  Miejmy nadzieję, że determinacja tych, którzy maja już dość tego odoru postsowieckiej latryny zwycięży i pogonimy w końcu tę okrągłostołowa hołotę. Czy ta banda zdaje sobie sprawę, że nie dla wszystkich wystarczy ciepłych stołeczków w Europie, a co za tym idzie spora ich większość zostanie i będzie egzystować w tym bagnie wraz ze swoimi rodzinami i padną ofiarami własnej polityki wyniszczenia kraju i rezygnacji z suwerenności Polski? Jak trzeba być tępym, zaślepionym, przekupnym i głupim, żeby nie dostrzec, że to do czego doprowadzą odbije się na nich samych, bo kiedyś pieniążki nachapane się skończą? I przyjdzie borykać się z codziennością oraz wyzyskiem, który tak łatwo wpuszczają do swojej ojczyzny.
A
as
16 stycznia 2015, 18:27
DOŚĆ PRZYWILEJÓW DLA GÓRNIKÓW.
!
!!!
16 stycznia 2015, 18:34
dość skrajnej głupoty trolli i lemingów
A
as
16 stycznia 2015, 21:35
kto tu jest głupcem i dodatkowo chamem to widać po Twoim wpisie krzykaczu "!!!"
&
<...>
16 stycznia 2015, 18:22
Ludzie nauki solidarni z górnikami „Wyrażamy naszą solidarność ze śląskimi górnikami, ich rodzinami, wspierającymi ich związkowcami i samorządowcami". "Wzywamy wszystkich Rodaków do wsparcia protestu górniczego jako początku prawdziwej naprawy i restytucji polskiego życia gospodarczego – nie przez likwidację, lecz uczciwą, merytoryczną restrukturyzację, która stworzy warunki sprzyjające efektywnemu funkcjonowaniu przedsiębiorstw i godnemu życiu pracowników“ całość oświadczenia: [url]http://ako.poznan.pl/5397/#more-5397[/url] Pod oświadczeniem podpisało się ponad 285 członków AKO w Poznaniu, 50 naukowców z AKO w Krakowie, 65 pracowników akademickich z AKO w Warszawie, oraz inni przedstawicieli AKO z Łodzi oraz Katowic.
T
tom
16 stycznia 2015, 18:11
A dlaczego akurat w nieskonczonosc trzeba doplaca do gornikow i ich nierentownych kopalń. Co to za uprzywilejowana grupa w Polsce do ktorej sie doklada jak im cos nie pasuje. Dlaczego rzad nie doplaca kierowcom ciezarowek, inzynierom, i innym grupom zawodowym tylko gornikom. Skonczyc z tym trzeba.
D
donio
16 stycznia 2015, 16:36
A ja nie popieram , bo niby dlaczego mam dopłacać do cwaniaków
A
alik
16 stycznia 2015, 17:39
Jeśli nie chcesz dopłacać do cwaniaków niszczących Polskę, to powinieneś właśnie poprzeć protest i „Solidarność” !!!  Jan Pospieszalski: Bliżej (15.01.2015) [url]http://vod.tvp.pl/audycje/publicystyka/jan-pospieszalski-blizej/wideo/15012015/18203372[/url]
PS
PG Silesia
16 stycznia 2015, 18:13
a dalczego PG Silesia jest rentowna a inne kopalnie nie?
GP
gonić POlszewików !
16 stycznia 2015, 15:48
Ogólnopolski strajk coraz bliżej. Do akcji włączają się rolnicy. „Wyjdziemy na drogi i tory razem z górnikami!” [url]http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/229914-ogolnopolski-strajk-coraz-blizej-do-akcji-wlaczaja-sie-rolnicy-wyjdziemy-na-drogi-i-tory-razem-z-gornikami[/url] POlszewicka banda traktuje Polskę i nas Polaków jak swój prywatny folwark. DOŚĆ tego !!! Popieram strajk generalny. Niech będzie nas dziesięć milionów, tak jak w 1980
A
as
16 stycznia 2015, 18:25
idz sie leczyc. ale wczesniej tych cos strajkuja niech zaplaca za to tym kotrzy stracili. dosc tych przywilejow dla gornikow.
&
<...>
16 stycznia 2015, 15:35
Andrzej Gwiazda: Jeśli górnicy się poddadzą, Polska jest stracona "Po 25 latach niszczenia państwa - to zniszczenie do Polaków dotarło. Można to porównać do 1989-90 roku kiedy wywalali wszystkich na bruk i nie pytali co dalej. Teraz też dzieje się tak samo, bez skrupułów". "Obecny rząd to jest nie tylko banda kilku ministrów, ale i duża grupa ludzi głosujący na nich. Ten rząd nie wziął się przecież znikąd, ale z samobójczego instynktu Polaków". "Tusk Cameronowi za poparcie swojego stanowiska obiecał wsparcie wycofania osłon socjalnych dla polskich emigrantów. A co obiecał Niemcom? Być może likwidację polskiego górnictwa. Jego posada nie była za darmo. Teraz 40 tys. Ślązaków ma iść na zieloną trawkę, bo zostali sprzedani i to za prywatne korzyści".  http://niezalezna.pl/63288-tylko-u-nas-andrzej-gwiazda-jesli-gornicy-sie-poddadza-polska-jest-stracona
jazmig jazmig
16 stycznia 2015, 16:53
Niech facet z Gdańska nie wypowiada się o Śląsku, bo guzik wie. Oni zniszczyli u siebie stocznie, które mogły byc dochodowe, gdyby były prywatne. Jak je upaństwowili, to stocznie upadły. Podobnie będzie z kopallniami. Albo one będa prywatne i będą dawały zyski swoim właścicielom, albo po kolei upadną.
A
alik
16 stycznia 2015, 17:48
I tak koniec końców wyszła z jazmiga obrzydliwa POlszewia. A tyle się biedaczysko namęczył odgrywając na deonie Polaka i ultrakatolika 
A
as
16 stycznia 2015, 18:24
Śląsk w ktorym Girek nadawal przywilejów dla gornikow. Nie dziw bierze ze tak ciagle protestuja.
W
WDR
16 stycznia 2015, 19:30
Jazmig namawia do zakupu rosyjskiego węgla z ich państwowych kopalń. Bo ponoć węgiel z państwowych kopalń z Rosji jest najtańszy.
MR
Maciej Roszkowski
16 stycznia 2015, 21:39
No to już wiemy - komuno wróć! !
I
infoP
16 stycznia 2015, 15:26
PG SILESIA PRZYNOSI ZYSKI A KAMPANIA WEGLOWA STRATY. DLACZEGO? Średnia płaca w PG Silesia wynosi dziś 6,1 tys. zł (dla porównania w skrajnie zadłużonej Kompanii Węglowej 6,7 tys.). W Silesii działają 4 związki zawodowe, w kopalniach Kompanii Węglowej ogółem – aż trudno w to uwierzyć – 160. W Silesii wypłaca się tradycyjne ’’barbórki’’, a czternastki tylko wtedy, gdy firma przynosi zysk. Jest dopłata do podręczników, 300 zł na każde dziecko, i roczny deputat węglowy 3,6 tys. zł, ale tylko dla pracowników. W Kompanii Węglowej deputat węglowy dla emerytów pochłania 250 mln zł rocznie. [url]http://biznes.onet.pl/wiadomosci/energetyka/gorniczy-cud/rmevz[/url]
jazmig jazmig
16 stycznia 2015, 14:38
Mamy zdychać z głodu, żeby śląska mafia węglowa żyła tłusto i dostatnio.  Na zwałach leży 8 mln ton węgla, place elektrowni są zasypane węglem, a my mamy nadal go wydobywać. Należy wstrzymać tę głupotę. Górników wysłać na postojowe, dopóki węgiel ze zwałów nie zostanie sprzedany, a nie dosypywać coraz więcej węgla na zwały.
TJ
troll jeden
16 stycznia 2015, 16:20
Co cię to obchodzi rusku jeden, przestań jątrzyć. Tylko to potrfisz pisać. Nie bronię górników ale ty jedź do swojej kochanki putnki.
16 stycznia 2015, 16:23
Ale co się dziwisz jazmigowi, widać robi biznes nie tylko na wytrwałej radzieckiej propagandzie w najlepszym stylu, ale i na rosyjskim węglu, pokątnie ściąganym do Polski przez wszystkie wschodnie granice i sprzedawanym jako polski.
jazmig jazmig
16 stycznia 2015, 16:46
spadaj ty banderowska mendo. Tu dyskutują Polacy o ich problemach.
jazmig jazmig
16 stycznia 2015, 16:50
theono, przestań bredzić i zacznij myśleć, bo jak widzę, od pewnego czasu masz z tym poważne problemy. Ja przedstawiłem fakty które znam, bo jestem Ślązakiem i mieszkam na Śląsku. Wiem, co sie tutaj dzieje, moi znajomi i członkowie rodziny pracują na kilku kopalniach. To nam zapadają się miasta i wioski, a nie wam - pasibrzuchom z Warszawy! To my musimy patrzeć na bezczelność i butę górniczej mafii śląskiej i znosić ich wybryki. Jak chcesz wydobycia węgla, którego nikt nie chce  kupić, bo jest za drogi w stosunku do cen światowych loco Gdańsk, to przyjedź tu mieszkać, np. w centrum Bytomia, załóż fundację któa ten idiootyzm będzie finansowała i baw się we wspieranie górników.
M
moto
16 stycznia 2015, 18:19
theONA Ty zawsze kupujesz drozszy produkt europejski czy tanszy produkt chinski jak jestes w markecie na zakupach? przestan pisac brednie. PG SIlesia nie przynosi strat wiec dlaczego inne kopalnie nie potrafia byc rentowne. Co to za socjalizm tutaj rozsiewasz.
DO
do ociężałych umysłowo
16 stycznia 2015, 18:29
gdyby w Stanach Zjednoczonych zlikwidowano przemysł, który produkuje drożej niż np. w Chinach – Stany Zjednoczone byłyby dziś kompletnie „wygaszone” – że użyję terminu stosowanego przez b. kierowniczkę przychodni.
MR
Maciej Roszkowski
16 stycznia 2015, 21:42
A deputat węglowy wydawać w węglu, a nie gotówce. Kto jest przeciw i dlaczego?