Egzamin gimnazjalny: Tematem był patriotyzm
Patriotyzm był motywem przewodnim testu z wiedzy humanistycznej, który we wtorek rozwiązywali gimnazjaliści podczas egzaminu gimnazjalnego. Pojawił się on zarówno w zadaniach, jak i w rozprawce, którą musieli uczniowie napisać.
W teście gimnazjaliści mieli do rozwiązania 29 zadań. 20 z nich było zadaniami zamkniętymi - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych tekstów. Były to: fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza opisujący dwór w Soplicowie, fragment "Monte Cassino" Melchiora Wańkowicza o cmentarzu żołnierzy polskich i fragment "Pieśni Legionów Polskich we Włoszech".
Jedno z zadań związane było z fragmentami obrazów Jana Matejki. Uczniowie mieli wskazać ten, na którym ukazany jest Tadeusz Rejtan.
W zestawie były również zadania otwarte. Uczniowie musieli sam napisać odpowiedzi na zadane pytania, odnoszące się do cytowanych wypowiedzi Anny Dymnej, Zbigniewa Bońka i Stanisława Sojki mówiących, jak rozumieją patriotyzm, czym on dla nich jest.
Gimnazjaliści musieli także odwołując się do wiedzy na temat wydarzeń z dziejów walki Polaków o wolność, wykazać, że Tadeusz Kościuszko, Jan Henryk Dąbrowski i Józef Piłsudski zasłużyli na miano patriotów. W innym zadaniu mieli zaś uzasadnić, że Karol Wojtyła po wyborze na papieża pozostał patriotą.
Piszący test musieli też zredagować podanie do dyrektora szkoły z prośbą o pomoc finansową, niezbędną, by otworzyć szkolne muzeum regionalne oraz napisać rozprawkę na temat "Patriotą można być zarówno w czasie wojny, jak i w czasach pokoju".
Arkusz testu z wiedzy humanistycznej rozwiązywanego przez gimnazjalistów we wtorek jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl
Skomentuj artykuł