Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI wieku?

VI Kongres Obywatelski - "Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI wieku? Czyli wielkie przewartościowanie" na Politechnice Warszawskiej. (fot. PAP/Grzegorz Jakubowski)
PAP / slo

Musimy budować w Polakach zdolność do konkurowania, do życia w świecie, którego szansą jest właśnie konkurencja - przekonywał w sobotę prezydent Bronisław Komorowski podczas VI Kongresu Obywatelskiego w Warszawie.

Prezydent powiedział też o tym, że coraz większe pieniądze przeznaczane na system edukacyjny w Polsce nie przyniosły jak dotąd efektu w postaci poprawy jakości tego systemu i trzeba to zmienić.

Komorowski przekonywał w swoim wystąpieniu podczas kongresu, że stałym zadaniem, związanym z wyzwaniami stojącymi przed Polską, jest kształtowanie postaw obywatelskich i wychowywanie do demokracji.

- To powinno oznaczać umiejętność brania odpowiedzialności za siebie i za innych, to także jest budowanie umiejętności działania na rzecz dobra wspólnego pomimo różnic, emocji - przekonywał Komorowski.

Jak mówił, chodzi o budowanie umiejętności szanowania zarówno mniejszości, jak i większości i kształtowanie zdolności do podporządkowywania się prawom Rzeczypospolitej".

- To też kształtowanie wspólnej dumy z osiągnięć naszego współczesnego, demokratycznego państwa - podkreślał Komorowski. Przekonywał, że wychowanie dla demokracji powinno również polegać na uczeniu szacunku dla prawa, rozumianego jako wspólnie ustalone ramy, w których funkcjonuje wspólnota narodowa.

Prezydent podnosił też potrzebę kształtowania w samym sobie postaw polegających na zadawaniu pytania, co my sami możemy dać Polsce. - Co możemy dać całej wspólnocie - dodał.

Odnosząc się do przyszłości systemu edukacyjnego, Komorowski powiedział o potrzebie wyposażenia Polski w umiejętności konkurowania. Podkreślił, że chodzi zarówno o "Polskę polityczną", jak i gospodarczą.

- Musimy budować zdolność do konkurowania, do życia w świecie, który jest skazany (na konkurencję) albo którego szansą jest właśnie konkurencja - mówił prezydent.

Zaznaczył, że obecnie w Europie jest ponad 4 tys. wyższych uczelni, a w Polsce - kilkaset. - Problem dzisiaj, to problem jakości systemu edukacyjnego, jakości materiał ludzkiego, który stamtąd (z systemu - PAP) wychodzi i będzie służyć Rzeczypospolitej - mówił prezydent.

- Państwo polskie na szeroko pojęty system edukacyjny w ostatnich latach wydało o wiele więcej pieniędzy, o wiele więcej pieniędzy weszło w system z tytułu pieniędzy europejskich. To są gigantyczne pieniądze dodatkowe - oświadczył prezydent.

Tymczasem - w jego ocenie - nie widać efektu w postaci poprawy jakości systemu edukacyjnego. - W moim przekonaniu Polska wchodzi w okres, w którym można myśleć o przekuciu ilości w jakość, także jakość edukowania młodzieży, obywateli państwa polskiego - powiedział Komorowski.

Jego zdaniem, uczestnicy kongresu powinni zastanowić się, co zrobić byśmy byli lepszymi obywatelami i lepszymi uczestnikami systemu edukacyjnego. Przekonywał, że trzeba też kształtować postawy dzielności na co dzień, w funkcjonowaniu publicznym, czy dzielności w konkurowaniu z innymi, często lepszymi od nas.

Komorowski przekonywał, że w ostatnich dwudziestu latach, startując z bardzo złej pozycji, "zyskaliśmy o wiele więcej" niż inni. Jak mówił, zawdzięczamy ten sukces polskiej pracowitości.

- Dzisiaj świat widzi, że Polacy zrobili gigantyczny awans, nie tylko poprzez poprawione efekty ekonomiczne, ale też przez opinię, że jesteśmy narodem nie tylko ambitnym, ale i pracowitym - powiedział prezydent. Jak dodał, "możemy mieć też sukces w kształtowaniu postaw na rzecz skutecznej konkurencji z resztą świata".

Obrady kongresu otworzył prezes Instytutu Badań na Gospodarką Rynkową Jan Szomburg, który także mówił o potrzebie konkurowania przez Polaków w dzisiejszym świecie kompetencjami cywilizacyjnymi. Tymczasem - jak podkreślał - obecnie polska nauka i polskie kompetencje mają "charakter wykonawczy". Szomburg zaznaczył, że konkurujemy na przykład kosztami pracy, ale to "konkurowanie wykonawstwem" nie da nam długofalowych efektów w postaci stabilnego rozwoju.

VI Kongres Obywatelski odbywa się pod hasłem "Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI wieku? Wielkie przewartościowanie". Jego organizatorem jest Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Debata podczas kongresu toczyć się będzie w ramach ośmiu sesji tematycznych. Wśród tematów m.in. zrównoważony rozwój Polski, kwestie związane z przedsiębiorczością, szanse młodego pokolenia, czy kwestia wykorzystania środków UE do budowy kapitału ludzkiego i społecznego w latach 2014-20.

Gośćmi specjalnymi kongresu mają być minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, komisarz ds. budżetu Janusz Lewandowski i prof. Andrzej Zybertowicz. Wśród mówców będą m.in. prezes TP S.A. Maciej Witucki, prezes PKN Orlen Jacek Krawiec, himalaistka Kinga Baranowska, prof. Krzysztof Rybiński, czy prof. Anna Giza-Poleszczuk.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI wieku?
Komentarze (1)
T
teresa
5 listopada 2011, 14:41
Proszę,tylko nie zmuszajcie lekarzy do sufitowania w szkołach. Od pomocy lekarskiej jest przychodnia i 999. Chore dziecko musi trafiać pod opiekę prawnego opiekuna, który musi zwolnić się z pracy,żeby zaopiekować się pociechą, porozmawiać z lekarzem, wykupić recepty, zaaplikować dziecku leki i dopilnoważ zaleceń lekarskich. Lekarz w szkole będzie niewydolny ,wynudzony i do tego zatraci swoje umiejętności ogólne.