MEN: w szkołach mają być rady pedagogiczne na temat bezpieczeństwa uczniów

MEN: w szkołach mają być rady pedagogiczne na temat bezpieczeństwa uczniów
(fot. depositphotos.com)
PAP / ms

Zwróciliśmy się do kuratorów oświaty o zobowiązanie dyrektorów szkół do przeprowadzenia rad pedagogicznych na temat obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom i procedur zachowania w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych - poinformowała PAP rzecznik MEN Anna Ostrowska.

W maju w dwóch szkołach w Polsce doszło do tragicznych wydarzeń. 11 maja w szkole podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi w Marysinie Wawerskim w Warszawie jeden z uczniów zaatakował nożem drugiego. Raniony chłopiec zmarł. 27 maja do szkoły podstawowej w Brześciu Kujawskim wtargnął leczący się psychiatrycznie 18-letni mężczyzna, jej były uczeń. Przy użyciu starej czarnoprochowej broni i materiałów wybuchowych ranił dwie osoby. Jedną z nich była kobieta zajmująca się obsługą, a drugą uczennica.

 

Kontrole realizacji zaleceń

Rzecznik Ministerstwa Edukacji Narodowej poinformowała PAP, że już 11 maja resort edukacji zwrócił się do wszystkich kuratorów oświaty o zobowiązanie dyrektorów szkół i placówek w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego do przeprowadzenia rad pedagogicznych na temat obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, wynikających z przepisów prawa oświatowego, procedur zachowania w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych.

DEON.PL POLECA

"Poprosiliśmy również o zorganizowanie spotkań z rodzicami uczniów, podczas których zostaną przedstawione procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie danej placówki oraz osoby i instytucje, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczej. Sugerowaliśmy także przeprowadzenie godzin wychowawczych z uczniami na temat czynników warunkujących bezpieczeństwo w szkole, procedur zachowania w sytuacji nadzwyczajnej oraz obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka" - podała Ostrowska.

"Poprosiliśmy również kuratorów, aby przypomnieli dyrektorom szkół o możliwości skorzystania przez szkoły i placówki z dokumentu «Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów», który znajduje się na stronie internetowej resortu edukacji. Stanowi on kompendium wiedzy oraz zbiór rekomendacji dotyczących działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole lub placówce wraz ze wskazaniem przepisów i odpowiedzialności" - zapewniła.

"Ponadto zwróciliśmy się z prośbą do kuratorów oświaty o przeprowadzenie w czerwcu 2019 r. kontroli w 10 proc. szkół i placówek w celu weryfikacji zrealizowanych zaleceń" - dodała.

 

Rozwój programów wychowawczo-profilaktycznych

Rzecznik resortu edukacji przypomniała, że zapewnienie uczniom bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych przez szkołę jest priorytetowym zadaniem dyrektora.

"Szkoła czy placówka oświatowa musi podejmować działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym eliminujące zagrożenia i wzmacniające pożądane zachowania. Musi ona także zapewnić uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Rodzice oddający swoje dzieci pod nadzór szkoły czy placówki edukacyjnej muszą być pewni, że zostaną one otoczone właściwą opieką, dbałością i troską" - zaznaczyła.

Przypomniała też, że wszystkie działania w szkołach i placówkach powinny być zgodne z programem wychowawczo-profilaktycznym opracowanym na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowanym do uczniów, nauczycieli i rodziców. Od nowego roku szkolnego 2019/2020 program wychowawczo-profilaktyczny szkoły będzie opracowywany także na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie potrzeb rozwojowych uczniów, przy uwzględnieniu czynników chroniących i czynników ryzyka, a szczególnie zagrożeń związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych. W programie powinny być ujęte normy: poszanowania godności drugiego człowieka, odpowiedzialności za własne decyzje i wybory i przestrzegania praw człowieka, w tym praw dziecka.

Ostrowska zaznaczyła, że w ogólnych założeniach dotyczących oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych w szkole i placówce akcentuje się kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich oprzez propagowanie idei wolontariatu i rozwijanie wrażliwości na los potrzebujących, branie odpowiedzialności za życie swoje i innych. Zatem, to środowisko szkolne decyduje o działaniach wychowawczych, które powinny być realizowane w danej szkole.

"Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi wielopłaszczyznowe działania mające na celu wsparcie szkół i placówek oświatowych w zakresie wychowania, profilaktyki i bezpieczeństwa, m.in. realizowało rządowy program wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach - "Bezpieczna+". Od 2018 r. podjęło działania dotyczące wdrożenia do szkół mediacji rówieśniczych i mediacji szkolnych, jako konstruktywnego sposobu rozwiązywania problemów i sporów w społeczności szkolnej i zapobiegania agresji i przemocy" - dodała.

Zapewniła, że nowe standardy zostaną dostosowane do potrzeb szkół i placówek oświatowych. Poinformowała, że równolegle trwają prace nad wytycznymi do stosowania standardów mediacji w szkołach, a także pakiet scenariuszy zajęć dla opiekunów mediacji rówieśniczej i szkolnej.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

MEN: w szkołach mają być rady pedagogiczne na temat bezpieczeństwa uczniów
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.