Nie chcemy komercyjnego Bożego Narodzenia

(fot. by Tom.Bricker / flickr.com)
PAP / slo

Trzem czwartym Polaków (72 proc.) przeszkadza komercjalizacja świąt Bożego Narodzenia, a dwie trzecie (65 proc.) uważa, że przez wczesne kreowanie świątecznego nastroju w sklepach przestają one być czasem wyjątkowym - wynika z badania CBOS.

CBOS zaznacza, że jeszcze osiem lat temu więcej osób uważało, że wczesne dekorowanie sklepów (od lat 90. jest to początek listopada) buduje świąteczny nastrój i przypomina ludziom o świętach z odpowiednim wyprzedzeniem, by mogli zdążyć z przygotowaniami (62 proc.), niż zgadzało się z opinią, że niszczy to duchowy aspekt świąt i prowadzi do ich spowszednienia (51 proc.).

Obecnie 59 proc. badanych docenia fakt, że kreowany przez handlowców nastrój ożywia szare listopadowe i grudniowe dni; nieco mniej uważa, że przypomina on ludziom o potrzebie poczynienia odpowiednich przygotowań (48 proc.).

Polacy spędzają święta Bożego Narodzenia w sposób bardzo tradycyjny; są to przede wszystkim święta rodzinne - podaje CBOS. Zdecydowana większość przynajmniej wieczór wigilijny zamierza spędzić w domu (73 proc.), a badani planujący spędzić go poza domem udają się do rodziny lub znajomych w okolicy (19 proc.) bądź w innej miejscowości (6 proc.). Tylko jeden na stu badanych (1 proc.) jeszcze nie wie, gdzie spędzi ten wieczór. Tyle samo osób (1 proc.) deklaruje, że nie ma zwyczaju obchodzenia Wigilii.

Niezmiennie w niemal wszystkich polskich rodzinach kultywowane są zwyczaje dzielenia się opłatkiem, wzajemnego składania sobie życzeń i spożywania wigilijnych potraw (po 98 proc.). W zdecydowanej większości przestrzega się także zwyczajów ubierania choinki (94 proc.), przygotowywania dodatkowego nakrycia na stole dla niespodziewanego gościa (91 proc.), zachowuje się w Wigilię post (89 proc.), odwiedza się krewnych oraz znajomych i składa im życzenia (89 proc.) oraz przygotowuje się prezenty pod choinkę (86 proc.).

Ponadto w większości polskich domów śpiewa się kolędy (78 proc.), wkłada pod obrus siano (76 proc.), czeka z rozpoczęciem kolacji na pierwszą gwiazdkę (73 proc.), na wieczerzę wigilijną przygotowuje się zwyczajową liczbę potraw (68 proc.), a przed jej rozpoczęciem odmawia się modlitwę lub odczytuje fragment Pisma Świętego (66 proc.).

Większość Polaków deklaruje, że w ich rodzinach jest zachowywany zwyczaj uczestniczenia w pasterce (70 proc.), odwiedzania grobów bliskich osób (68 proc.) i wysyłania kartek świątecznych (61 proc.). W domach ponad dwóch piątych badanych wywiesza się świąteczne wianki (44 proc.) oraz dzieli opłatkiem ze zwierzętami (40 proc.).

Co trzeci ankietowany przyznaje, że jego rodzina zaprasza na wigilię osobę samotną lub ubogą (33 proc.), a co piąty (20 proc.) deklaruje, że tego dnia ktoś przebiera się za świętego Mikołaja, żeby rozdać prezenty.

Choinka i prezenty to jedne z najważniejszych symboli świąt Bożego Narodzenia. Tylko co czternasty badany (7 proc.) przyznał, że w jego domu nie będzie choinki.

CBOS ocenia, że badane od końca lat 90. trendy wskazują na przywiązanie Polaków do świątecznych zwyczajów. "Wyjątki stanowią powoli spadająca liczba badanych deklarujących kultywowanie w swoich rodzinach zwyczaju uczestnictwa w pasterce i zdecydowanie tracący na popularności zwyczaj wysyłania kartek świątecznych" - zaznaczono.

CBOS przeprowadził badanie metodą wywiadów bezpośrednich (face to face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 5-12 grudnia na liczącej 910 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Nie chcemy komercyjnego Bożego Narodzenia
Komentarze (1)
Bogusław Płoszajczak
19 grudnia 2013, 13:03
Jeżeli tylu Polaków nie chce komercjalizacji Świąt Bozego Narodzenia to skąd się biorą te tłumy w hipermarketach korzystające ze "świątecznych" imprez?