Pomnik: 96 świateł przed Pałacem Prezydenckim

Zobacz galerię
(fot. pomnikswiatla.org)
PAP / psd

Architekt Paweł Szychalski zaprezentował w poniedziałek projekt pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej przed Pałacem Prezydenckim; tworzyłoby go 96 nieregularnie rozmieszczonych reflektorów zainstalowanych w chodniku. W Warszawie jeden pomnik ofiar już jest - przypomina ratusz.

Pomysł poparli obecni na konferencji: córka prezydenckiej pary Marta Kaczyńska, Magdalena Merta - wdowa po Tomaszu Mercie, Andrzej Melak - brat przewodniczącego Komitetu Katyńskiego Stefana Melaka, Jakub Płażynski - syn Macieja Płażyńskiego, Maciej Łopiński - bliski współpracownik Lecha Kaczyńskiego, obecnie koordynator Ruchu Społecznego imienia byłego prezydenta.

Jak poinformował Szychalski, projekt pomnika powstał w internecie, w przestrzeni wirtualnej, jest komputerową symulacją. Projektant wyjaśnił, że u podstawy słupów świetlnych umieszczone byłyby ryngrafy z nazwiskami oraz datami urodzin i śmierci wszystkich 96 ofiar katastrofy smoleńskiej. Para prezydencka miałaby jeden, wspólny, większy od innych ryngraf, z podwójną inskrypcją.

DEON.PL POLECA

- To światło jest pomnikiem. Zdaję sobie sprawę jako architekt z tego, że naprawdę niewiele materialnych elementów jest do zaprojektowania. Światła w powierzchni pomnika to naturalna rzecz w dzisiejszych miastach - tłumaczył Szychalski. Jak wyjaśnił, w pomniku symbolicznym odniesieniem do Katynia mają być właśnie ryngrafy, które - jak przypomniał - w polskiej tradycji mają konotacje narodowe, rycerskie i religijne. - Jeżeli popatrzymy na same zapalone 96 reflektorów, możemy to kojarzyć z konstelacją gwiazd. Natomiast uzbrojone w ryngrafy, możemy widzieć subtelną relację ze zdjęciami satelitarnymi ze Smoleńska (...) Ten pomnik jest żywy i będzie się rodził codziennie. Zachód słońca będzie wyznaczał codzienne odrodzenie tego pomnika. Będzie żywy, gdyż każda zmiana atmosferyczna będzie zmieniała jego wizerunek - dodał architekt.

Marta Kaczyńska wyznała, że "urzekła" ją geneza powstania tego pomnika. - Projekt powstał przy współudziale osób, które gromadzą się na portalu społecznościowym. Bardzo podoba mi się, że to jest wspólna idea. Podoba mi się także symbolika tego pomnika, nawiązująca do zniczy, które paliły się na Krakowskim Przedmieściu przed Pałacem Prezydenckim jeszcze przez wiele dni po katastrofie. Popieram ideę tego pomnika, ponieważ wychodzi on naprzeciw władzom miasta, w szczególności konserwatorom zabytków, którzy twierdzili, że układ architektoniczny i zasady ochrony zabytków mogą stać na przeszkodzie budowie klasycznego pomnika. Uważam, że pamięć należy się wszystkim ofiarom tej katastrofy i pomnik światła jest idealnym sposobem na to, żeby ich wszystkich upamiętnić - powiedziała Kaczyńska.

Jak oceniła Magdalena Merta, w projekcie pomnika zachwyca ją zwłaszcza odwołanie się do setek tysięcy zniczy, które zapłonęły rok temu przed Pałacem Prezydenckim i "opromieniły to miejsce światłem". - Ten pomnik byłby takim symbolicznym opromienianiem tego miejsca przez cały czas. To bardzo trafione przesłanie, bardzo trafiona symbolika. Dla mnie umieszczenie źródła tego światła pod ziemią nawiązuje także do Memoriału Katyńskiego. Skojarzyło się to z katyńskim dzwonem, który umieszczony pomiędzy schodzącymi się dużymi płytami, pod ziemią, kiedy bije, ma się wrażenie, że jego głos dochodzi spod ziemi. Tutaj to światło wydobywające się z ziemi jest także takim wołaniem o pamięć - mówiła Merta.

Idea pomnika podoba się także Jakubowi Płażyńskiemu, który docenił jego innowacyjność, prostotę oraz fakt, że to będzie "żywy projekt". - To będzie pomnik, który będzie się zmieniał wraz ze zmianą otoczenia, naszych nastrojów. Patrząc, każdy z innej perspektywy, będziemy mieć różne wrażenia. Te 96 snopów światła, które mają wzbijać się do góry, będzie pokazywało równość wszystkich ofiar, wszystkich naszych bliskich w obliczu tej strasznej katastrofy - ocenił Płażyński.

Andrzej Melak poinformował, że planowane jest zgłoszenie na najbliższej sesji Rady Warszawy projektu uchwały dotyczącej powstania pomnika przed Pałacem Prezydenckim.

Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski, oceniając projekt pomnika powiedział, że "na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to myślenie idące w dobrym kierunku, nie zaburzające nadmiernie przestrzeni". Jego zdaniem projekt ma "wiele zalet". - To, co budzi pewnego rodzaju dobre emocje, to fakt, że jest on adresowany do wszystkich ofiar - ocenił. Zaznaczył jednak, że "musi być także zgoda samorządu miasta Warszawy na lokalizację w przestrzeni publicznej takiej instalacji".

Pytany o to Marcin Ochmański z wydziału prasowego stołecznego ratusza przypomniał, że w Warszawie jest już pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej - na cmentarzu wojskowym na Powązkach. - Dzięki temu, że ten pomnik powstał, mogliśmy godnie uczcić pierwszą rocznicę tego wydarzenia - dodał.

Proponowanego kształtu pomnika nie chciał oceniać. "Trudno powiedzieć, czy odpowiada on wytycznym konserwatorskim. Jeśli konserwator ma ocenić, czy pomnik ingerowałby w zabytkową przestrzeń otoczenia, musi zapoznać się ze szczegółami projektu" - powiedział.

Zaznaczył, że kwestia budowy kolejnego pomnika w stolicy była szeroko dyskutowana jesienią ub.r. przed wyborami samorządowymi. - Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz zobowiązała się wówczas, że jeśli zostanie wybrana na drugą kadencję, zapyta o to warszawiaków, by nie była to arbitralna decyzja urzędu miasta. Sondaż opinii publicznej, w którym padnie pytanie dotyczące budowy pomnika, będzie przeprowadzony wśród mieszkańców miasta na przełomie maja i czerwca - powiedział.

- Jeśli mieszkańcy będą chcieli upamiętnienia katastrofy smoleńskiej w centrum miasta, w urzędzie będzie powołany zespół, który zaproponuje jego lokalizację oraz formę - dodał.

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, podejmowanie uchwał dotyczących wznoszenia pomników jest wyłączną kompetencją rady gminy (w przypadku stolicy jest to Rada Warszawy). Z informacji zamieszczonych na stronie internetowej urzędu miasta wynika, że inwestorem pomnika może być osoba fizyczna o udokumentowanej wiarygodności finansowej, stowarzyszenie posiadające osobowość prawną i zarejestrowane w KRS albo jednostka rządowa lub samorządowa, w tym miejska. Z inicjatywą budowy pomnika mogą wystąpić też sami radni.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Pomnik: 96 świateł przed Pałacem Prezydenckim
Komentarze (22)
G
Groszek
12 kwietnia 2011, 23:10
~olek, to że Twoi polityczni idole nie dorastają do pięt tym którzy zginęli pod Smoleńskiem nie powinno Cię tak stresować. Pisz do nich petycje, by wreszcie przestali obiecywać, a zaczęli wprowadzać w życie te obiecanki, a zapewniam Cię, że i ja będę za tym by postawić im pomnik. Nie muszą nawet tragicznie ginąć. Moi polityczni idole to Jarosław Kaczyński ,Antoni Macierewicz,Beata Kempa ,Joanna Szczypińska i Nelli Rokita i bardzo mi przykro że tak nisko ich oceniasz .Ale może masz rację? ~olek nie pij tyle, bo jak widzę lęgną Ci się w głowie motyle.
Jadwiga Krywult
12 kwietnia 2011, 22:00
 A znam kilku, którzy głosowali na Komorowskiego, a teraz popierają byłego premiera. Z pewnością jest znacznie więcej takich, którzy dali się nabrać na sztucznego gołąbka pokoju i natychmiast otrzeźwieli, kiedy Kaczyński zdjął maskę.
O
olek
12 kwietnia 2011, 20:53
~olek, to że Twoi polityczni idole nie dorastają do pięt tym którzy zginęli pod Smoleńskiem nie powinno Cię tak stresować. Pisz do nich petycje, by wreszcie przestali obiecywać, a zaczęli wprowadzać w życie te obiecanki, a zapewniam Cię, że i ja będę za tym by postawić im pomnik. Nie muszą nawet tragicznie ginąć. Moi polityczni idole to Jarosław Kaczyński ,Antoni Macierewicz,Beata Kempa ,Joanna Szczypińska i Nelli Rokita i bardzo mi przykro że tak nisko ich oceniasz .Ale może masz rację?
jazmig jazmig
12 kwietnia 2011, 17:56
Niech zainteresowani zbudują sobie taki, albo inny pomnik za swoje pieniądze na swoim prywatnym terenie. Nie ma powodów, aby tego rodzaju rzeczy budować za pieniądze podatnika.
K
KOREKTA
12 kwietnia 2011, 16:54
A znajdzie się słup świetlny np. dla WITOLDA PILECKIEGO, miłośnika "O naśladowaniu Chrystusa", który poległ za Ojczyznę? 13 maja 110 rocznica jego urodzin. 13 maja... We Wrocławiu próbowali, ale po nacisku Gwna Wyborczego się nie udało. Ależ pomnik niebawem stanie! <a href="http://www.mmwroclaw.pl/334739/2011/1/14/we-wroclawiu-na-promenadzie-staromiejskiej-stanie-pomnik-rotmistrza-pileckiego">http://www.mmwroclaw.pl/334739/2011/1/14/we-wroclawiu-na-promenadzie-staromiejskiej-stanie-pomnik-rotmistrza-pileckiego</a>
G
Groszek
12 kwietnia 2011, 13:48
Powolne zgadzanie się na szantaż ludzi skupionych wokół Jarosława Kaczyńskigo odnośnie budowy pomnika przed pałacem prezydenckim, to kolejny przykład słabości tego rządu. Przypomnę Ci, że na J. Kaczyńskiego oddało głos w ostatnich wyborach blisko 8 milionów Polaków. A znam kilku, którzy głosowali na Komorowskiego, a teraz popierają byłego premiera. Nie jest więc wcale szantażem domaganie się respektowania oczekiwań Polaków popierających J. Kaczyńskiego. ~olek, to że Twoi polityczni idole nie dorastają do pięt tym którzy zginęli pod Smoleńskiem nie powinno Cię tak stresować. Pisz do nich petycje, by wreszcie przestali obiecywać, a zaczęli wprowadzać w życie te obiecanki, a zapewniam Cię, że i ja będę za tym by postawić im pomnik. Nie muszą nawet tragicznie ginąć.
O
olek
12 kwietnia 2011, 08:06
Za rok za dwa, a może dopiero za 10 lat, ale pomnik i tak tam stanie, więc się nie nadymaj, bo żyłka Ci Kinga pęknie. Nie tylko tam ale w każdym mieście , w każdej dzielnicy,w każdej wiosce i każdy w swoim domu będzie miał ołtarzyk z popiersiem i miejscem na drugie(a wogółe to i pomniki będą tak budowane żeby zostawić miejsce na jeszcze jednego herosa) i zmienimy hymn bo co tam Dąbrowski , będzie marsz marsz Kaczyński z zuiemi smoleńskiej.........Premierowego wykonania nowego hymnu dokona wielki tenor Jarosław
Z
Zasmucony
12 kwietnia 2011, 02:22
A znajdzie się słup świetlny np. dla WITOLDA PILECKIEGO, miłośnika "O naśladowaniu Chrystusa", który poległ za Ojczyznę? 13 maja 110 rocznica jego urodzin. 13 maja... We Wrocławiu próbowali, ale po nacisku Gwna Wyborczego się nie udało.
.
.
11 kwietnia 2011, 23:15
A znajdzie się słup świetlny np. dla WITOLDA PILECKIEGO, miłośnika "O naśladowaniu Chrystusa", który poległ za Ojczyznę? 13 maja 110 rocznica jego urodzin. 13 maja...
D
Dario
11 kwietnia 2011, 22:57
Gdzie ty człowieku widzisz moją złość? Pisałem te słowa z uśmiechem, bo rozśmieszyła mnie Kinga swoim :"żadnych pomników". Całkiem jak Wanda Wasilewska. Potrzebujesz pomnika to sobie postaw. Tylko po co ? Dlatego, że stał tam Krzyż Harcerski, który był obiecaną harcerzom podwaliną przyszłego pomnika, dlatego, że pomnik ma upamiętniać tych, którzy w tym pałacu urzędowali i pracowali, ... czyli światełek będzie mniej niż 96 ... dlatego, że w tym miejscu gromadziły się setki tysiecy Polaków by oddać hołd ofiarom katastrofy, by w tym miejscu się za ich dusze pomodlić i zapalić znicze. Myślałem, że miejscem modlitwy nie jest pomnik, pachnie mi tu bałwochwalstwem. I nie udawaj wykształconego, bo z twoich tekstów wyłazi buractwo. Możesz wyjaśnić pojęcie "buractwo" ?
G
Groszek
11 kwietnia 2011, 20:57
Groszek, ależ wTobie złości. Nie potrafisz dyskutować? Powiedz co masz do powiedzenia, po prostu. Nie potrafisz ująć tego w słowach czy jak? Co ma jakaś żyłka do przekonania, że pomnik powinien znaleźć się w innym miejscu niż przed Pałacem Prezydenckim? Dlaczego akurat tam? Gdzie ty człowieku widzisz moją złość? Pisałem te słowa z uśmiechem, bo rozśmieszyła mnie Kinga swoim :"żadnych pomników". Całkiem jak Wanda Wasilewska. Dlaczego w tym miejscu pytasz? Dlatego, że stał tam Krzyż Harcerski, który był obiecaną harcerzom podwaliną przyszłego pomnika, dlatego, że pomnik ma upamiętniać tych, którzy w tym pałacu urzędowali i pracowali, dlatego, że w tym miejscu gromadziły się setki tysiecy Polaków by oddać hołd ofiarom katastrofy, by w tym miejscu się za ich dusze pomodlić i zapalić znicze. I nie udawaj wykształconego, bo z twoich tekstów wyłazi buractwo.
M
Marek
11 kwietnia 2011, 19:19
Kto zapłaci za światło? Wystarczy jedno ogłoszenie, a znajdzię się mnóstwo firm chętnych do sponsorowania (z moją włącznie). Taka reklama (nie muszę tam umieszczać loga firmy wystarczy, że będę o tym mógł wspomnieć w przestrzeni własnej działalności) jest bezcenna. Szczególnie, że w dzisiejszych czasach można wykorzystać takiego technologię, które sprawią, że to będzie śmiesznie mały koszt.
D
Dario
11 kwietnia 2011, 16:00
Kto zapłaci za światło ?!? PIS ?
A
ass
11 kwietnia 2011, 15:16
Groszek, pamięć po osobach pełniących wazne funkcje w państwie jest poprzez ich dokonania a nie przez pomniki.
A
ass
11 kwietnia 2011, 15:14
Groszek, ależ wTobie złości. Nie potrafisz dyskutować? Powiedz co masz do powiedzenia, po prostu. Nie potrafisz ująć tego w słowach czy jak? Co ma jakaś żyłka do przekonania, że pomnik powinien znaleźć się w innym miejscu niż przed Pałacem Prezydenckim? Dlaczego akurat tam?
G
Groszek
11 kwietnia 2011, 14:57
Żadnych pomników przed Pałacem. Zapomniałaś dodać:" niech pamięć o tym kartoflu zaginie w narodzie na zawsze". Za rok za dwa, a może dopiero za 10 lat, ale pomnik i tak tam stanie, więc się nie nadymaj, bo żyłka Ci Kinga pęknie.
Jadwiga Krywult
11 kwietnia 2011, 14:53
Żadnych pomników przed Pałacem.
G
Groszek
11 kwietnia 2011, 14:37
Podoba mi się. Bardzo. Nam się podoba, ale czy spodoba się prezydentowi i Gronkiewicz-Waltz? Ośmielam się wątpić.
Olinka
11 kwietnia 2011, 13:20
Podoba mi się. Bardzo.
SK
szary kotek
11 kwietnia 2011, 13:14
   M A R T A   K A C Z Y Ń S K A   - i wszystko na ten temat.   (no, jaszcze adwokat dubieniecki)
S
SzeptAK
11 kwietnia 2011, 13:07
Martuniu,proszę, nie płacz już więcej.
S
Szept
11 kwietnia 2011, 13:05
 A światłość wiekuista niechaj im WSZYSTKIM świeci amen. Jesteśmy nie/śmiertelni.