Rząd przyjął kilka ważnych projektów reformy
(fot. PAP/Bartłomiej Zborowski)
PAP / mh
Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji Prawa atomowego, która wdraża unijne rozwiązania dotyczące promieniotwórczych odpadów i postępowania z nimi. Projektowane przepisy uniemożliwiają w praktyce przywóz takich odpadów.
Projektowana nowelizacja Prawa atomowego wdraża europejską dyrektywę 2011/70/EURATOM - pakiet rozwiązań dotyczących odpadów promieniotwórczych, ich klasyfikacji, zasad postępowania czy składowania. Dyrektywa określa warunki, jakie mają spełniać składowiska tych odpadów.
W kwestii wypalonego paliwa jądrowego dyrektywa wskazuje jako najlepsze rozwiązanie - składowiska głębokie (geologiczne). W uzasadnieniu projektu przypomniano, że w związku z planami budowy elektrowni jądrowych sprawa ta w Polsce staje się aktualna, a prace nad takim składowiskiem należy zacząć jak najszybciej, bo potrwają one wiele lat. Wprowadzenie przepisów przewidzianych nowelizacją zapewni, że będą one prowadzone zgodnie z najwyższymi standardami - podkreśla się w uzasadnieniu.
Natomiast działające od 1961 r. w Różanie nad Narwią składowisko odpadów średnio- i niskoaktywnych zapełni się tuż po 2020 r., a ministerstwo gospodarki rozpoczęło już procedurę poszukiwania nowego miejsca.
Projektowana nowelizacja wprowadza zasadę, że za odpady i ich zagospodarowanie odpowiada ten, kto je wytworzył, czyli np. operator elektrowni jądrowej, zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci". Proponowane przepisy zakazują importu w celu składowania odpadów niewytworzonych w Polsce. Zakazują też ich wywozu do innych państw UE bez podpisanej z nimi specjalnej umowy oraz eksportu do krajów, które nie dają gwarancji postępowania z nimi w bezpieczny sposób.
Projekt nowelizacji przewiduje stworzenie "Krajowego planu postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym" w formie uchwały Rady Ministrów.
Na podstawie nowych przepisów każdy będzie mógł otrzymać od jednostki organizacyjnej, zajmującej się eksploatacją lub zamknięciem składowiska, pisemną informację m.in. o stanie ochrony radiologicznej składowiska oraz jego wpływie na zdrowie ludzi i środowisko. Podobne informacje będą musiały być publikowane i aktualizowane nie rzadziej niż co rok.
Rząd zaktualizował program inwestycji kolejowych
24,9 mld zł zostanie wydane w latach 2013-2015 na 140 inwestycji kolejowych - zakłada "Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015", zaktualizowany we wtorek przez rząd. Z tej kwoty 13,2 mld zł ma pochodzić z funduszy unijnych.
Jak przekazało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu, na kwotę 24,9 mld zł złożą się: środki unijne (13,2 mld zł), publiczne środki krajowe (budżet państwa i Fundusz Kolejowy - 4,4 mld zł), środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych SA (w tym: kredyt z EBI - 3,5 mld zł, emisja obligacji - 3,6 mld zł).
Ze 140 planowanych inwestycji 63 będą realizowane w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko (wartość 20,1 mld zł), 29 zostanie zrealizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych - 0,8 mld zł; 48 zostanie wykonanych na podstawie innych programów - 4 mld zł.
Jak przypomniał CIR, "Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015" jest kontynuacją programu rządowego z 2011 r. "Będzie realizowany z wykorzystaniem środków budżetu Unii Europejskiej 2007-2013, który zakłada możliwość ponoszenia wydatków do końca 2015 r. "Jednocześnie z uwagi na to, że niektóre zadania będą kontynuowane po 2015 r. oraz potrzebę przygotowania projektów do realizacji w ramach nowego budżetu UE 2014-2020, w programie zawarto informację o jego przewidywanej kontynuacji w 2016 r." - czytamy w komunikacie.
W programie uwzględniono m.in. modernizację linii z Warszawy do Trójmiasta, modernizację torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiającą zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h, budowę połączeń kolejowych z portami lotniczymi oraz morskimi, czy utworzenie połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę.
Minister transportu ma do końca maja każdego roku składać rządowi sprawozdanie z wykonania programu za poprzedni rok. Oprócz tego w III kw. 2014 r. ma przygotować raport średniookresowy z funkcjonowania programu, a w IV kw. 2016 r. - raport porealizacyjny. "Wnioski z tych dokumentów zostaną uwzględnione w kolejnych programach inwestycji kolejowych" - poinformował CIR.
Rząd przyjął projekt reformy urzędów pracy
Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy mającej zreformować działanie urzędów pracy. Projekt zakłada m.in. podział bezrobotnych na aktywnych i trwale bezrobotnych, premiowanie urzędników za osiągane w pracy wyniki oaz nowe formy wsparcia dla szukających pracy.
Według założeń ministerstwa pracy projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ma zwiększyć efektywność urzędów, a co za tym idzie doprowadzić do wzrostu zatrudnienia.
Według projektu każdy klient urzędu pracy - zarówno bezrobotny, jak i poszukujący pracowników przedsiębiorca - miałby od początku być prowadzony przez tego samego doradcę klienta. Doradca nie będzie nowym stanowiskiem, ale nową funkcją pracownika bezpośrednio pracującego z klientami.
Doradcy klienta oraz kadra kierownicza urzędów pracy mają być premiowani za najlepsze wyniki w "doprowadzaniu" bezrobotnych do zatrudnienia. Najlepsze urzędy pracy otrzymają z Funduszu Pracy więcej pieniędzy na wynagrodzenia dla tych pracowników.
Każdy zarejestrowany bezrobotny miałby być przypisany do jednego z trzech profili. W pierwszym znajdą się bezrobotni aktywni, którzy nie potrzebują specjalistycznej pomocy, a jedynie przedstawienia ofert pracy, w drugim - bezrobotni wymagający wsparcia, którzy korzystać będą ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują urzędy, np. szkoleń czy staży.
W trzecim profilu znaleźliby się bezrobotni oddaleni od rynku pracy - osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, jak i te, które z własnego wyboru nie są zainteresowane podjęciem pracy lub uchylają się od pracy legalnej. Według ministerialnych założeń w tej trzeciej grupie, trwale bezrobotni, znalazłoby się ok. 180 tys. osób, czyli ok. 10 proc. bezrobotnych.
Urzędy pracy przekażą obsługę tych osób innym podmiotom. W praktyce działania pomocowe na rzecz takich osób będą realizowane, w ramach zlecania usług aktywizacyjnych, przez prywatne agencje zatrudnienia lub organizacje pozarządowe albo w ramach Programu Aktywizacja i Integracja (PAI), realizowanego przez powiatowy urząd pracy i ośrodek pomocy społecznej. Bezrobotny, który bez uzasadnionej przyczyny odmówi uczestnictwa lub z własnej winy przerwie udział w działaniach realizowanych w ramach PAI - zostanie pozbawiony statusu bezrobotnego.
Nowelizacja przewiduje ponadto nowe narzędzia wspierające tworzenie miejsc pracy i powrót do zatrudnienia osób bezrobotnych, w tym dla powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka. Są to np. grant na telepracę, świadczenie aktywizacyjne, pożyczka z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy lub podjęcie działalności gospodarczej, szkolenia organizowane w ramach trójstronnych umów szkoleniowych zawieranych pomiędzy starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową.
Grant na telepracę to instrument kierowany do pracodawcy albo przedsiębiorcy za zatrudnienie w formie telepracy m.in. bezrobotnych rodziców wychowujących co najmniej jedno dziecko w wieku do 6 lat. Świadczenie aktywizacyjne byłoby przyznawane pracodawcy z Funduszu Pracy za zatrudnienie skierowanych przez powiatowy urząd pracy bezrobotnych, powracających na rynek pracy m.in. po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka (np. po urlopie wychowawczym).
Projekt zakłada także wprowadzenie m.in. specjalnych programów dla młodych bezrobotnych oraz dla pracodawców zatrudniających pracowników w wieku powyżej 50 lat.
Dla młodych bezrobotnych - do 30. roku życia - skróci się okres (z 6 do 4 miesięcy), w którym urzędy muszą przedstawić im ofertę pracy, stażu lub podniesienia kwalifikacji. Ponadto pracodawcy, którzy zatrudnią bezrobotnych do 30. roku życia, mogą zostać przez rok zwolnieni z obowiązku opłacania za nich składek na Fundusz Pracy (FP) oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Z kolei pracodawcy albo przedsiębiorcy zatrudniający bezrobotnych pracowników w wieku 50 plus będą mogli otrzymać dofinansowanie do ich wynagrodzenia.
Utworzony ma zostać także Krajowy Fundusz Szkoleniowy, z którego finansowane będą szkolenia dla pracowników. Zasilać go mają środki z Funduszu Pracy. W pierwszym etapie ma ułatwiać starszym pracownikom (45 plus) dostosowanie kompetencji do zmian społeczno-gospodarczych, a w dalszym etapie zapewni wsparcie innym grupom osób dorosłych.
Ustawa miałaby wejść w życie z początkiem 2014 r.
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Skomentuj artykuł