Jaki to ma związek z codziennym życiem?

(fot. A.Davey/flickr.com/CC)

"Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z Tobą". (Łk 1, 28)

Czasami może nam przyjść do głowy wątpliwość, po co nam te wszystkie katolickie dogmaty, zbyt naukowo wyrażające to, w co usiłujemy wierzyć. I jakiż jest ich związek z codziennym życiem?

Dogmat nie jest religijną łamigłówką wymyśloną przez teologów, którzy nie wiedzieli, co począć z czasem, i zasiedli do zielonego stolika. To dynamiczna prawda, która ściśle wiąże się z życiem i losem każdego chrześcijanina. By lepiej zrozumieć i odkryć ów żywotny związek, spróbujmy przyjrzeć się bliżej Niepokalanemu Poczęciu Maryi, które dzisiaj świętujemy.

Myślę, że ogłoszenie tego dogmatu przez papieża Piusa IX w 1854 roku to kamień milowy w rozumieniu Pisma św., a także chrześcijańskiego powołania. Co więcej, wydaje się, że jeszcze nie wyciągnęliśmy wszystkich wniosków z tej teologicznej rewolucji. Nowatorstwo tego dogmatu polega na tym, że po kilkunastu wiekach przekroczono zbyt jednostronną wizję grzechu i łaski, reprezentowaną przez św. Augustyna, która rzuciła cień na późniejszą teologię Kościoła. Biskup Hippony odrzucał bowiem możliwość zrodzenia człowieka w małżeństwie, który nie miałby na sobie piętna grzechu pierworodnego. Jego zdaniem, Maryja nie była tutaj wyjątkiem, chociaż Doktor Kościoła uznawał, że została oczyszczona z grzechu Adama przez Jezusa i zachowała bezgrzeszność przez całe życie.

W sporze z Pelagiuszem, który podkreślał wrodzoną dobroć człowieka i ukazywał Chrystusa jedynie jako wzór postępowania, św. Augustyn przeakcentował wpływ grzechu na człowieka. W tej optyce, w momencie poczęcia człowiek jest bardziej określony przez grzech niż przez łaskę Boga. Dlatego dzieci pochowane bez chrztu szły, zdaniem św. Augustyna, do "lżejszego" piekła, nazywanego limbusem, ale jednak piekła.

Ponadto biskup Hippony tak wyidealizował pierwotną doskonałość Adama i Ewy, jakby przed upadkiem w raju niczego im już nie brakowało. W skarbcu Kościoła mamy również inne teorie na ten temat. Na przykład św. Ireneusz z Lyonu, ojciec apostolski z II wieku, w swojej rozprawie przeciw arianom pisze, że stworzenie pierwszych rodziców było równocześnie pierwszym etapem na drodze do udoskonalenia ludzkości. Biskup Lyonu zaznacza, że Adam i Ewa na początku byli stworzeniami, które, zgodnie z planem Stwórcy, miały stopniowo zbliżać się do Bożego podobieństwa. W pewnym momencie Syn Boży i tak przyszedłby na świat, by pociągnąć i wznieść ludzkość na wyższy poziom rozwoju, nawet gdyby Adam i Ewa nie zgrzeszyli. Ponieważ pierwsi rodzice w gruncie rzeczy byli jeszcze "dziećmi", ich upadek nie polegał, zdaniem św. Ireneusza, na w pełni uświadomionej rebelii (jak chciał tego św. Augustyn), lecz na infantylnym pragnieniu zbyt szybkiego osiągnięcia dojrzałości. Dlatego oboje poczuli się skuszeni perspektywą szybkiego upodobnienia się do Boga, jakby wszystko zależało od zjedzenia owocu z drzewa. Wprawdzie ludzie upadli, jednak plan Boga nie został przekreślony przez ich grzech, lecz zakłócony, a następnie "zmodyfikowany" przez Boże miłosierdzie.

Św. Tomasz z Akwinu bardziej zbliża się ku uznaniu Niepokalanego Poczęcia Maryi niż św. Augustyn, chociaż wciąż żywi pewne zastrzeżenia. W Summie Teologicznej pisze, że Maryja została oczyszczona z grzechu przed swoim narodzeniem, aczkolwiek nie mogło to nastąpić w chwili poczęcia. Maryja, w przeciwieństwie do Jezusa, musiała zostać uświęcona, gdyż tylko Jezus był święty od początku. Ponadto Doktor Anielski zauważa, że chociaż Bóg zasadniczo działa przez sakramenty, to jednak "równocześnie nie ogranicza swojej mocy do sakramentów, lecz dzięki specjalnemu przywilejowi może zlać swoją łaskę na niektórych, zanim zostali zrodzeni z łona matki". O tym św. Augustyn nie wspomina.

Jeżeli Maryja jest "ikoną Kościoła", Jej Niepokalane Poczęcie ukazuje prawdę dotyczącą każdego chrześcijanina. Dogmat wyraźnie stwierdza, że Chrystus nie oczyścił Maryi od grzechu, lecz Ją od niego zachował, jeszcze zanim doszło do Jego śmierci i Zmartwychwstania. Maryja została uświęcona przez Boga w doskonalszy sposób niż my. Nie potrzebowała wprawdzie negatywnego oczyszczenia, czyli odpuszczenia grzechów, lecz została obdarowana "nowym życiem w Chrystusie", co również stałoby się udziałem Adama i Ewy, gdyby nie odstąpili od Boga. Łaska nie jest nam więc potrzebna jedynie do "zmazania" grzechu, lecz przede wszystkim po to, aby nas doprowadzić do wyższego stopnia istnienia.

Niepokalane Poczęcie Maryi jest głębszą interpretacją słów z pierwszego rozdziału Listu św. Pawła do Efezjan, który dzisiaj również czytamy: "W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem. Z miłości przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów poprzez Jezusa Chrystusa" (Ef 1, 4-5). Ten dogmat mówi nam pośrednio o tym (bo jest sformułowany negatywnie), że łaska i wybranie Boże o wiele głębiej określają człowieka niż grzech.

Kiedy przychodzimy na ten świat, nadal wypełniamy odwieczny zamysł Boga, zarysowany przez św. Pawła, chociaż musimy być oczyszczeni i wzmocnieni "jak złoto i srebro, a wtedy będą składać Panu ofiary sprawiedliwe" (Ml 3, 3). Znamienne, że prorok Malachiasz porównuje nas do szlachetnych metali, a nie do słomy lub pyłu. Jesteśmy ogarnięci Bożą łaską już w chwili naszego zaistnienia, podobnie jak całe stworzenie, dzieło dobroci Boga. Zresztą, kiedy spoglądamy na nowo narodzone niemowlę, czy widzimy w nim grzech i zepsucie? Czy widok dziecięcia nie budzi raczej naszej radości, pokoju, nadziei i chęci do życia? To są przecież oznaki łaski i światła, a nie zła i ciemności.

Oczywiście, nie należy tego pierwszeństwa łaski w naszym życiu rozumieć tak, że wszyscy jesteśmy "niepokalani", a grzech można zbanalizować. Tutaj chodzi raczej o zasadnicze przesunięcie akcentów. Po pierwsze, najpierw należy zauważać obdarowanie, a nie grzech i to, czego nam brakuje. Ten akt nazywa się wdzięcznością, która jest spokrewniona z pokorą. Koncentrację na grzechu i brakach św. Ignacy nazywa fałszywą pokorą, czyli zawoalowaną niewdzięcznością. Polega ona na powstrzymywaniu się, pod pozorem uniknięcia próżności, od zauważania, przypominania sobie i mówienia "o jakichkolwiek dobrodziejstwach, jakie człowiek otrzymał". Ciekawe, że św. Paweł, pisząc do Kościołów, koncentruje się najpierw na darach, bez wytchnienia nazywając chrześcijan: Ciałem Chrystusa, Bożą budowlą, współpracownikami Boga, mieszkaniem Ducha, świątynią Boga, wonnością miłą Bogu, pierwocinami stworzeń itd. Dopiero po tym wstępie apostoł piętnuje słabości i grzechy, jeśli to konieczne.

Po drugie, Niepokalane Poczęcie Maryi uczy, że jeśli Bóg powołuje, to zarazem wyposaża wybranego w potrzebne dary i przygotowuje do wypełnienia misji. Każdy wierzący, obojętnie czy będzie realizował powołanie małżonka i rodzica, księdza lub zakonnika, nauczyciela czy rolnika, nosi w sobie naturalne dary, talenty i zdolności, ale także ma zaoferowaną łaskę Chrystusa, którą może czerpać jak wodę ze strumienia.

Po trzecie, Bóg działa nie tylko przez sakramenty, chociaż w nich jest obecny w sposób uprzywilejowany, lecz może przyjść do nas zewsząd i nagle, na drodze wyjątku i tam, gdzie być może byśmy się Go nie spodziewali.

Po czwarte, całkiem niedawno Międzynarodowa Komisja Teologiczna wydała dokument, zaaprobowany przez Benedykta XVI, pod tytułem: Nadzieja zbawienia dla dzieci, które umierają bez chrztu. Ten tekst jest dla mnie namacalnym dowodem dalszej ewolucji w rozumieniu dogmatu o Niepokalanym Poczęciu, chociaż autorzy o tym nie wspominają. Deklaracja zaznacza, że istnieją "poważne podstawy teologiczne i liturgiczne, aby mieć nadzieję, że dzieci zmarłe bez chrztu doznają zbawienia i zażywają błogosławionego szczęścia". Chodzi o dzieci uśmiercone w łonie matki lub nieochrzczone niemowlęta. Dzisiaj "Kościół zawierza je miłosierdziu Bożemu" i już nie umieszcza ich w limbusie.

Niepokalane Poczęcie Maryi to świętowanie Bożej łaski, poprzedzającej nas we wszystkim i ostatecznie triumfującej w całym wszechświecie.

Tęgie głowy twierdzą, że jeśli Bóg istnieje, to mieszka w odległym niebieskim pałacu i głowy sobie człekiem nie zaprząta.

Ale Pismo św. mówi co innego. Najpierw, że Bóg w Chrystusie rozbił namiot w ludzkim świecie. Następnie, że wcale go nie zwinął i ciągle tu przebywa. W sercach i domach, w pracy i szkole, w rozrywce i cierpieniu. Gdybym zuchwale orzekł, że spotkanie Go na tej ziemi jest zawsze bułką z masłem, to chyba bym przesadził. Trochę trzeba się jednak potrudzić.

Dariusz Piórkowski SJ, "O duchowości z krwi i kości. Rozważania nie tylko na adwent". Komentarze do czytań adwentowych i świątecznych dzień po dniu >> chcę przeczytać tę książkę

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Jaki to ma związek z codziennym życiem?
Komentarze (13)
K
kasa
10 grudnia 2013, 08:33
Jezuita Piórkowski znany jest z "tworzenia" medialnego pontyfikatu i Kościoła posługując się manipulacją - a teraz o dziwo do manipulacji posługuje się nawet Benedyktem XVI (wcześniej bardzo się starał unikać tego najwiekszego w świecie teologicznego autorytetu). Ale telogiczne "wywody" o. Piórkowskiego jakże sie mają do znanych publikacji i wypowiedzi teologicznych emerytowanego papieża?  Każdy widzi. A na swoim portalu Piórkowski z maniera "wielkiego teologa" wszystko prostaczkom wytłumaczy ... NAPRAWDE TRZEBA SIĘGAĆ DO ŹRÓDEŁ - np. DO DZIEŁ BENEDYKTA  XVI CZY POLSKICH WYBITNYCH PROFESORÓW TEOLOGII DO DZIEŁ JANA PAWŁA II
K
kasa
10 grudnia 2013, 08:19
Anonimowy rafi (ale kadzisz szefowi deon i WAM) - a czy nie ma przy okazji darmowej reklamy ale ksiązka Piórkowskiego przecież nie jest darmowa. A sprawdziłeś na deonie artykuły i komentarze Piórkowskiego, kreująego się na wielkiego teologa co to wytłumaczy "prostaczkom " i w jakim to jest robione duchu - liberalizm, postmodernizm i poprawność aż skrzeczy. Kogo krytykuje, kogo i co popiera - to fakty które nadal na deonie "świecą". No chyba że te rzeczy samego ich autora "oczerniają". A gdzie cenzura (można tylko autorowi kadzić) a gdzie brak moderacji dotyczący chociazby niegodnych komentarzy odnosnie polskich biskupów
W
werset
9 grudnia 2013, 21:32
Czy Maria została poczęta przez swą matkę jako niepokalana i wolna od grzechu pierworodnego? Na temat pochodzenia tego poglądu czytamy w New Catholic Encyclopedia (1967, t. 7, ss. 378-381): „Nauka o Niepokalanym Poczęciu nie jest wyraźnie sprecyzowana w Piśmie Świętym (...) Najstarsi Ojcowie Kościoła uważali Maryję za świętą, ale nie całkowicie bezgrzeszną. (...) Nie da się dokładnie określić, kiedy ten pogląd stał się artykułem wiary, wydaje się jednak, że został ogólnie przyjęty gdzieś w VIII lub IX stuleciu. (...) [W roku 1854 papież Pius IX sformułował dogmat], ‚według którego Przenajświętsza Dziewica Maryja była wolna od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego od chwili swego poczęcia’”. Dogmat ten potwierdzono na soborze watykańskim II (1962-1965) (Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Pallottinum, Poznań 1986, s. 157-166). W Biblii natomiast jest powiedziane: „Dlatego też jak przez jednego człowieka [Adama] grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć, i w ten sposób śmierć przeszła na wszystkich ludzi, ponieważ wszyscy zgrzeszyli” (Rzym. 5:12, BT). Czy dotyczy to także Marii? Biblia mówi, że zgodnie z Prawem Mojżeszowym 40 dni po narodzeniu Jezusa Maria złożyła w świątyni jerozolimskiej dar ofiarny za grzech, by dostąpić oczyszczenia. Ona także odziedziczyła po Adamie grzech i niedoskonałość (Łuk. 2:22-24; Kapł. 12:1-8).                                        http://wol.jw.org/pl/wol/d/r12/lp-p/1101989246#h=18:0-28:0 
K
kasa
9 grudnia 2013, 14:00
Ależ to nie chodzi o "tak" tylko o o. Piórkowskiego który nie będąc wiarygodnym ewangelizuje - a może raczej próbuje swoje libertyńskie i postmodernistyczne poglądy rozsiewać ... a nawet popierać bezkarie wynaturzone działania? A przy okazji liczy na kasę ze swoich "produkcji"
T
tak
9 grudnia 2013, 11:35
Coś mo się pomyliło. Więc teraz precyzyjniej: ten komentarz oraz dwa poniżej są moje. Wpis krytyczny nie jest mój, chociaż zdarzało mi się mieć inne zdanie niż ks. Piórkowski co wyrażałem mniej lub bardziej zdecydowanie. Wyjaśniam bo pojawił się drugi "tak"
T
tak
9 grudnia 2013, 11:31
Ten "tak" tuż pode mną nie jest mną. No cóż, nie mam wyłączności na mój nick. Skoro sie podoba to niech i tak będzie
T
tak
9 grudnia 2013, 11:29
Jak trudno przestawić się z myślenia o sobie jako niewiele wartym w oczach Boga, bo wciąż grzeszącym  grzeszniku,  na pojmowanie człowieka jako przede wszystkim kochaną przez Boga i otrzymującą łąskę osobę, ktora też niestety jest grzesznikiem; łaska i miłość przed grzechem, ważniejsza niż grzech. To piękne. NIby ciągle o tym słyszymy, ale jak mtrudno np: mnie to zinternalizować. Dobrze, że przeczytałem ten artykuł i oczywiście dziękuję Autorowi.
T
tak
9 grudnia 2013, 09:20
Czy jezuita Piórkowski może ewangelizować? Czy to nie obłuda? Przecież znamy jego niegodne artyukły i komentarze? Chyba że chodzi o to żeby czytać ale tak jak on nie czynić. A właściwie to jest chyba bezpłatna reklama jego książek. Czy to tak wypada? A kasa dla kogo? Na kolejnych jezuitów to co niedługo z zakonu odejdą albo zostaną usunięci przez przełozonych? A może na inne gadżety osobiste?
8 grudnia 2013, 23:40
Crazy Jonhy - w Kościele odczytujemy to inaczej, a mianowicie jako Słowo Boże. Zapisane owszem, w pewnym momencie historii i przez osobę o pewnej mentalności, ale nie będące historyjką lecz konkretnym przekazam Boga do nas. Także żyjących dzisiaj. Wyraża prawdę o grzechu pierworodnym.
E
eeeee
8 grudnia 2013, 22:43
nie mogę sobie poradzić z tymi nowymi kodami!
Jan Maria
8 grudnia 2013, 18:45
Bez komentarza
CJ
Crazy Johny
8 grudnia 2013, 10:33
Opowieść o Adamie i Ewie jest pewną alegoryczną próbą wytłumaczenia grzesznej natury człowieka. Można ją było dosłownie odczytywać 500 lat temu, ale jeśli ktoś dzisiaj to samo czyni, to z równie dobrym skutkiem móglby twierdzić, że Ziemia jest płaska.
D
dociekliwy
7 grudnia 2013, 19:38
Nawet nie wiedziałem, że Ariusza, który żył w III wieku krytykował już św. Ireneusz żyjący w II wieku.