"Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm". Co Kościół mówi o judaizmie?

(fot. unsplash.com)
Maciej Biskup / dominikanie.pl / episkopat.pl / df

"Nie da się zrozumieć chrześcijaństwa i dojrzewać w nim, jeśli odrzuca się korzeń, którym jest Izrael i wiara Jezusa." Dziś obchodzimy XXIII Dzień Judaizmu w Kościele.

Dlaczego Kościół obchodzi Dzień Judaizmu? - zastanawia się o. Maciej Biskup OP. - Zdanie Jana Pawła II, że kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm były zachętą do tego, by chrześcijanie poznawali żydowskie korzenie chrześcijaństwa. Mnie Jezus też przyprowadził do zainteresowania judaizmem, ale im bardziej zagłębiałem się w Jezusa, tym bardziej poznawałem także judaizm. Im bardziej wczytywałem się w Stary Testament, odkrywałem żydowskie korzenie, z których wyrasta Ewangelia i Nowy Testament.

Nie możemy zapominać o judaistycznym kontekście naszej wiary i judaistycznych korzeniach Jezusa Chrystusa - podkreśla. - Nie da się zrozumieć chrześcijaństwa i dojrzewać w nim, jeśli odrzuca się korzeń, którym jest Izrael i wiara Jezusa.

Jak Kościół naucza o judaizmie? Jaki jest dzisiaj stosunek Kościoła do judaizmu?

DEON.PL POLECA

Zobacz film o. Macieja Biskupa:

Zaczynamy Dzień Judaizmu w Kościele

Hasłem tegorocznego Dnia Judaizmu będą słowa z Księgi Wyjścia: „Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie świętować” (Wj 20,8). Główne obchody odbędą się 17 stycznia w Gnieźnie.

„Chodzi o czas refleksji i modlitwy nad tajemnicą duchowej więzi chrześcijaństwa z judaizmem. O radosne odkrywanie duchowego braterstwa istniejącego między Kościołem Chrystusa a Izraelem – Ludem Bożym, ku któremu Bóg, Ojciec całego stworzenia, zwrócił się ze szczególną miłością ze względu na odkupienie całego rodzaju ludzkiego. Chodzi także o pilniejsze poznawanie i przyswajanie sobie słowa objawionego, które odnajdujemy w Biblii. Nade wszystko należy pamiętać o modlitwie, która jest całkowicie niezastąpiona, ponieważ są to sprawy zarazem wielkie i trudne” – napisał bp Markowski w Słowie na XXIII Dzień Judaizmu.

DEON.PL POLECA


Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. a obchodzony jest od 1998 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Polska jest drugim, po Włoszech, europejskim krajem, w którym zaczęto organizować jego obchody. Później włączyły się w tę inicjatywę m.in. Austria, Holandia i Szwajcaria.

Jak co roku Dzień Judaizmu będzie również obchodzony na szczeblu lokalnym, w diecezjach. „Mam świadomość tego, że jednocześnie wiele lokalnych wspólnot, również diecezjalnych, będzie organizowało Dzień Judaizmu w Kościele katolickim. Ci, którzy nie mogą jechać do Gniezna, będą mogli doświadczyć tego Dnia i przeżyć go w swoich wspólnotach lokalnych, szczególnie diecezjalnych” – powiedział bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem.

Bp Markowski zaznaczył, że obchody Dnia Judaizmu mają być rozbudowane na kilka dni. Punktami stałymi obchodów jest poranna modlitwa na Cmentarzu Żydowskim, a w przypadku Gniezna przy tablicy upamiętniającej Żydów, debata poświęcona hasłu Dnia Judaizmu i Liturgia Słowa.

Tegoroczne hasło Dnia Judaizmu będzie koncentrowało się na świętowaniu i na dniu świętym. „Temat wydaje się być bardzo aktualny, bo jednak to świętowanie wygląda różnie i to nie tylko w Kościele katolickim. A zatem podjęcie potrzeby i istoty tego świętowania w momencie kiedy ludzie tracą pewne poczucie sacrum wydaje się być w pełni usprawiedliwione” – wyjaśnił bp Markowski.

„Wzajemne poznawanie się jest nie tylko oznaką pogłębiania wiedzy, ale nawet kultura osobista domaga się tego, abyśmy wiedzieli na czym polega istota judaizmu” – powiedział bp Markowski.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm". Co Kościół mówi o judaizmie?
Komentarze (4)
16 stycznia 2020, 11:52
Nie należy jednak zapominać, że współczesny judaizm różni się od starotestamentowego.
MB
~Maciej Biskup OP
17 stycznia 2020, 11:20
Kościół przeżywa Dzień Judaizmu razem ze współczesnymi żydami. Współczesny judaizm jest mocno powiązany z tym judaizmem czasów Jezusa, który też już nie był taki jak w starożytności Izraela, gdyż były już uksztaltowane takie instytucje jak synagoga, rabin... A tak na marginesie czy współczesne chrześcijaństwo jest takie samo jak w starożytności? Pierwsi chrześcijanie nie obchodzili np. Bożego Narodzenia i nie znali większości dogmatów.
18 stycznia 2020, 07:36
Trudno mi się w całości z Ojcem zgodzić . Owszem, współczesny judaizm jest powiązany z tym starotestamentowym. Ale i chrześcijaństwo jest ze Starym Testamentem związane , ale go „wypełnia „ i „przekracza”. Tymczasem judaizm nie tylko zmienił się w istotny sposób z powodu zburzenia Świątyni i zaprzestaniu związanego z nią kultu, ale też tworzył się w mocnej opozycji do Mesjasza Jezusa. Najostrożniej rzecz ujmując, chrześcijaństwo i judaizm współczesny są dziedzicami judaizmu ST. cdn
18 stycznia 2020, 07:44
co do dogmatów , to rozumiem, ze jest Ojciec jest przedstawicielem zracjonalizowanej teologii zachodniej, ale sformułowanie Ojca idzie za daleko, myląc dogmat z jego sformułowaniem . To tylko wstęp do właściwej polemiki , która może kiedyś nam się zdarzy. Tutaj dodam tylko pytanie, czy „zrozumienie” i „ poznanie” to tylko opowiednio „rozumienie pojęciowe” i ”poznanie pojęciowe”. I dalej, czy przyjmowane przez Ojca założenia nie prowadzą do konieczności nieustannej „rekonstrukcji” czy „odczytywania” Tradycji, która tym samym zaczyna tracić swoje fundamentalne znaczenie? serdecznie Ojca pozdrawiam .