Poza Kościołem nie ma zbawienia czy bez Kościoła nie ma zbawienia? Odpowiada abp Ryś

(fot. Michał Lewandowski)

Abp Grzegorz Ryś wskazał na największy problem z tak postawionym zagadnieniem. 

Podczas spotkania z abp. Grzegorzem Rysiem na 42. ESM we Wrocławiu zadano pytanie o to, czy poza Kościołem nie ma zbawienia, czy bez Kościoła nie ma zbawienia.

"Problem z takimi zdaniami jest taki, że kontekst mija, a ludzie nadal je powtarzają" - powiedział łódzki metropolita, wskazując na źródło, z którego pochodzi wspomniane sformułowanie, stworzone przez św. Cypriana, biskupa Kartaginy.

"Dotyczyło ludzi, którzy zostawili Kościół, czyli odeszli z Kościoła, także dlatego, że byli nim zgorszeni. Mówili, że to nie jest Kościół Jezusowy, ale taki, który poszedł na układy ze światem. I zaczęli tworzyć coś, co było antykościołem, we współczesnym rozumieniu pewien rodzaj sekty. I wtedy Cyprian mówił do nich: "Poza Kościołem nie ma zbawienia", bo odeszli z tej wspólnoty, która przekazuje zbawienie" - wyjaśnił abp Ryś. Wskazał też, co est podstawą jedności Kościoła: chrzest i działanie Ducha Świętego.

W odpowiedzi na inne pytanie mówił o ekumenicznej jedności w swojej praktyce duszpasterskiej: "Kiedy spotykam się z biskupem kalwińskim, to on mi mówi, że jest katolikiem. Nie chodzi o to, że należy do Kościoła rzymskokatolickiego, tylko należy do jednego, powszechnego Kościoła na mocy chrztu i nikt mu nie powie, że nie jest katolikiem."

Obejrzyj cały film:

doktor habilitowany nauk humanistycznych specjalizujący się w dziedzinie historii Kościoła. Autor takich książek jak "Moc wiary", "Moc słowa" i "Skandal miłosierdzia".

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Poza Kościołem nie ma zbawienia czy bez Kościoła nie ma zbawienia? Odpowiada abp Ryś
Komentarze (5)
PK
~Piotr Kopeć
7 stycznia 2020, 20:50
Co z Sakramentami św? Np. w sakramencie pokuty odpuszczane są nam grzechy i dana nam jest łaska uświęcająca, a ta jak wiemy, do zbawienia jest koniecznie potrzebna. Jest to konkretne działanie Jezusa, bo to on mówił o odpuszczaniu grzechów. Ten sakrament, (jak i wszystkie inne) to widzialny znak działania Chrystusa, którego na razie tylko nie widzimy. On w mocy swego zmartwychwstania odpuszcza nam grzechy. Poza naszym Kościołem też tak jest? Też się spowiadają? Oczywiście wiem, że nie mam prawa wyrokować, kto dostąpi zbawienia, a kto nie i jestem daleki od tego. Ale po co więc doktryna Kościoła Katolickiego!
TL
Teresa L.
12 stycznia 2020, 13:05
Dobre pytanie, po co nam doktryna, skoro mamy duchowość? Dla mnie żywe. Może odpowiedzią jest ta scena o Piotrze i Janie, o której mówi Ryś?
PK
~Piotr Kopeć
12 stycznia 2020, 22:13
Ale po co więc doktryna Kościoła Katolickiego! Napisałem tak, bo Chodzi mi o to, że Doktryna Kościoła Katolickiego jest konieczna, myślałem, że taka wymowa tego stwierdzenia jest tutaj wyraźna. Tym bardziej trzeba pamiętać, że bardzo ważny jest UNK - Urząd Nauczycielski Kościoła, słuchając Go mamy pewność, że nauka i przekaz wiary jest jest prawdziwy, jednolity, i zdrowy dzięki asystencji Ducha Świętego, jest tutaj znakomita wykładnia tego w co wierzymy, a nie - co głowa, to pomysł na jakąś prawdę. W niczym nie umniejsza to życiu duchowemu człowieka, czyli właśnie duchowości, ta zaś zależy od życia sakramentalnego człowieka. Doktryna Kościoła Katolickiego daje nam przekaz prawdy o Bożym objawieniu, poprzez życie sakramentalne w tej prawdzie żyjemy, ułatwia nam to działanie Ducha Świętego. Doktryna Kościoła Katolickiego i duchowość sakramentalna znakomicie współistnieją.
JC
Jasiek Chrusty
6 stycznia 2020, 11:49
Bycie katolikiem = przyjęcie chrztu. I tyle. A słowa o zbawieniu okazują się nie mieć źródła w założeniu wspólnoty przez Jezusa, lecz w jakichś przyziemnych sporach z IV wieku między duchownymi i wiernymi. W takiej płyciźnie duchowej nie może być miejsca dla zbyt wielu.
DJ
~Dawid Janik
5 stycznia 2020, 21:19
Bardzo ciekawe bo podobnych słów użył kardynał Sarah w swojej książce.