Specjaliści od anatomii dusz

(fot. shutterstock.com)
Ks. Marek Łuczak

Numery ich telefonów komórkowych udostępnione są często w Internecie. Najczęściej widnieją na stronach parafialnych, ale nierzadko imię i nazwisko kapelana wraz z jego osobistym numerem można znaleźć na stronach szpitala czy hospicjum

Tu chodzi o całkowitą dyspozycyjność - mówi ks. Józef Waśko. - Nieraz dzwonią do nas osoby z całej Polski, niemal o każdej porze dnia i nocy.
Jak mówi duchowny, ludzie chcą porozmawiać z księdzem. Nie zawsze chodzi im o okazanie pomocy konkretnym chorym, czasem chodzi o duszpasterską rozmowę, poradę czy zwykłą pogawędkę. - Cieszę się, że mogę być dla nich księdzem - mówi ks. Józef. - Mam też poczucie, że ludzie potrzebują mnie w każdym czasie i w wielu miejscach w Polsce.
Do zadań specjalnych
Nawet władze komunistyczne rozumiały potrzebę istnienia instytucji kapelana w szpitalu. Nikt w czasach komunistycznych nie pomyślałby o możliwości wynagradzania za pracę, ale nikt też nie odważył się ich wyrzucić. Komuniści zdawali sobie sprawę z wartości pracy kapelana. - Mam już kilkuletnie doświadczenie - przyznaje ks. Józef. - Na własne oczy widziałem, że ludzie odzyskiwali zdrowie dzięki przyjętym sakramentom świętym, ale widziałem też mnóstwo uzdrowień duchowych.
Ksiądz zwraca również uwagę na liczne stereotypy zauważalne w kontakcie z kapelanem szpitalnym. Wielu chorych z nieufnością podchodzi do sakramentu namaszczenia. Niektórzy myślą, że jego przyjęcie w praktyce oznacza pożegnanie się z doczesnym życiem. Tymczasem teologowie podkreślają, że jest to sakrament nie na śmierć, ale na życie. Jego najgłębszy sens sprowadza się do przekonania, że to sam Chrystus pochyla się nad chorym, aby go pocieszyć i umocnić. Niektórzy księża wożą w samochodach oleje, by w nagłych przypadkach móc udzielić posługi duszpasterskiej. - Ludzie są dzisiaj coraz bardziej świadomi i dojrzali - wskazuje ks. Józef. - Czasem zdarza się, że osoby wychodzące ze szpitala proszą o udzielenie im sakramentu namaszczenia chorych. Z jednej strony wyzdrowiały i nie czują bezpośredniego zagrożenia śmiercią, ale z drugiej - wiedzą, że są schorowane i starsze, więc przyda się umocnienie sakramentalne - dodaje.
Ksiądz w białym kitlu
Sprawowana funkcja wymaga od kapelana wielkiego taktu i doświadczenia. Na co dzień obcuje on bowiem ze śmiercią i ludzkim cierpieniem. Czasem trzeba pocieszyć osobę umierającą, a niekiedy taką misję należy spełnić w odniesieniu do rodziny, która żegna się z bliskimi. To wymaga rzetelnego przygotowania psychologicznego. Niektórzy kapelani do tego stopnia utożsamiali się ze swoją misją, że nawet 10 lat po ich śmierci w środowisku szpitalnym wspominają ich zarówno chorzy, jak i cały personel. Tak było w przypadku ks. Antoniego Wali, który przez 25 lat był kapelanem w tyskim szpitalu. Chorzy spotykali go kilka razy w ciągu dnia. Miał na sobie biały kitel, niektórzy więc nie wiedzieli, że mają do czynienia z osobą duchowną. Wielkie było ich zdziwienie, gdy nagle spotykali się z fundamentalnymi pytaniami - o przemijanie, ale też o przygotowanie do śmierci.
- Staram się być subtelny w takich sytuacjach - mówi ks. Józef. - Nie mogę jednak pomijać tak istotnych tematów. Zdarza się, że chorzy proszą o spowiedź, bo skłoniła ich do tego choroba. Ale zdarza się, że nie do przecenienia są także swoiści apostołowie, których nie brakuje na salach szpitalnych. Bywa, że wchodzę do sali w nowym tygodniu, skład jest nowy i nikt nie przystępuje do Komunii św. I nagle pojawia się któregoś dnia wspomniany apostoł, nie tylko przystępuje z pobożnością do sakramentów, ale też wywiera pozytywny wpływ na innych. Następnego dnia do Komunii św. przystępuje cała sala.
Szukając sensu
Posługa kapelana inaczej wygląda w szpitalu, a inaczej w hospicjum. Ks. Józef pełni swą misję w obydwu placówkach. Duszpasterz nie kryje dramatycznej statystyki. O ile szpital jest miejscem, w którym ludzie szukają drogi do zdrowia, o tyle w hospicjum chodzi o godne przejście do wieczności.
- W jednym i drugim przypadku katolicy muszą się powierzyć Panu Bogu. Pamiętam, z jakim podziwem obserwowałem starszego człowieka, który wyglądał na osobę wyjątkowo spokojną. Zachowywał się tak, jakby w ogóle nie odczuwał żadnych dolegliwości. Kiedy z nim porozmawiałem, okazało się, że było dokładnie odwrotnie. Ciężkie cierpienie odczuwał za każdym razem, kiedy jego ciało napotykało na jakikolwiek opór. Mówił, że nie działają już środki przeciwbólowe, a jeśli był zdolny do heroizmu i nienarzekania, to przede wszystkim dlatego, że ofiarował swoje cierpienia Panu Jezusowi. Po raz kolejny przekonałem się, że cierpienie nie ma najmniejszego sensu, ale jeśli się je połączy z ofiarą Chrystusa, nabiera wartości.
Pogotowie ratunkowe dusz
Kapelani szpitalni przestrzegają, by nie czekać z sakramentami do ostatniego momentu. Zdarza się, że ludzie dzwonią po księdza, gdy już jest za późno. Można jednak udzielić sakramentu namaszczenia bezpośrednio po śmierci. Kościół wierzy, że jeśli z pozoru może się czasem wydawać, iż człowiek umarł, jego dusza nie opuściła jeszcze ciała, gdyż nigdy nie wiemy, jak długo ten proces przebiega. W takich sytuacjach udziela się namaszczenia niejako warunkowo, zakładając, że mamy jeszcze do czynienia z człowiekiem, który żyje. Ważne są tu rozwaga i odpowiedzialność. Ks. Józef bardzo sobie ceni pod tym względem współpracę z personelem medycznym. - Pielęgniarki, ale nierzadko też lekarze bardzo często telefonują, że trzeba pojawić się z sakramentami - mówi. - Gdy na izbie przyjęć jest pacjent nierokujący dobrze, zawsze znajdzie się ktoś, kto po mnie zadzwoni. Jeszcze się nie zdarzyło, żeby rodzina miała w takich sytuacjach pretensje. Czasem lekarze i pielęgniarki reagują szybciej niż bliscy chorego.
Dla ks. Józefa praca w szpitalu jest wielką szkołą pokory. Musi się nieraz napatrzyć na niemałe cierpienie. Szczególną próbą jest obecność na oddziale dziecięcym, gdzie widok cierpienia budzi największe emocje. - Pomocą jest wtedy wiara - wyznaje. - Nie można zrozumieć cierpienia, ale można przetrwać mimo tej tajemnicy - mówi kapłan. - Pomaga Chrystus i Jego krzyż. On sam pokazał nam przecież, że cierpienie może mieć sens. Trzeba Go tylko naśladować.
* * *
Z MODLITWY DR. RENATO BUZZONETTIEGO LEKARZA JANA PAWŁA II I BENEDYKTA XVI
Panie Jezu, Boski lekarzu, 
Który podczas swojego ziemskiego życia 
Pokrzepiłeś tych, którzy cierpieli, 
I obdarzyłeś swoich apostołów mocą uzdrowienia, 
Spraw, abyśmy byli zawsze gotowi 
Ulżyć w cierpieniu naszych braci. 
Spraw, aby każdy z nas, świadomy tej misji, 
Był gotowy w życiu codziennym 
Być narzędziem Twojego Miłosierdzia. 
Oświeć nasz umysł, 
Kieruj naszą ręką, 
Spraw, aby nasze serce było uważne i współczujące. 
Abyśmy w każdym pacjencie dostrzegali Twoje Oblicze.
Ty, który jesteś życiem, 
Spraw, abyśmy głosili i świadczyli "Ewangelię życia", 
Broniąc go zawsze 
Od poczęcia do naturalnej śmierci. 
Spraw, byśmy obdarzali szacunkiem każdego człowieka, 
Przede wszystkim bezbronnego i słabego.
Pozwól, kochając Ciebie i Tobie służąc 
Poprzez służbę cierpiącym, 
Na końcu naszej ziemskiej wędrówki 
Kontemplować Twoje Oblicze chwalebne 
I odczuć radość spotkania z Tobą 
W Twoim Królestwie, w radości i pokoju nieskończonym.
(Z ARCHIWUM RADY DS. SŁUŻBY ZDROWIA I DUSZPASTERSTWA CHORYCH)
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Specjaliści od anatomii dusz
Komentarze (1)
Andrzej Ak
16 maja 2017, 19:28
Sakrament Namaszczenia to jeden z najważniejszych sakramentów tego życia. Większość z nas nie pojmuje Darów, które są udzielane w tym sakramencie zwykle w ostatnich chwilach naszego życia na ziemi. Nie rozumiem dlaczego np KK nie uczy wiernych tej posługi i ją niejako zawłaszczył jedynie dla kapłanów. Przecież każdy wierzący w Chrystusa będąc świadkiem jakiegoś ciężkiego wypadku powinien niezwlekając udzielić tego ostatniego sakramentu w Imię Jezusa, naszego Pana. Tutaj przecież żaden Kapłan nie udziela sakramentu w swoim imieniu lecz Jezusa. Jakże wiele reform prowadzących ku właściwemu kierunkowi jest zaniedbywanych przez Kościół Pielgrzymujący, a w zamian są wdrażane inne reformy oddalające wiernych od Źródła, czyli Serca Boga - tajemnicy tajemnic i zarazem Świętości nad świętościami pełnego niepojętej dla nas Miłości nad wszelkie miłości.