Ceny żywności wzrosły o 30 proc., ale rocznie marnujemy 74 kg jedzenia na osobę

Rocznie marnujemy 74 kg żywności na osobę. Fot. Depositphotos.com
PAP / mł

Straty spożywcze i odpady stanowią jedno z najpilniejszych i najtrudniejszych wyzwań dla naszego społeczeństwa. Jeśli uda nam się zaoszczędzić zaledwie 50 proc. żywności marnowanej obecnie każdego roku, może to rozwiązać problem głodu na świecie.

Prawie 930 mln ton żywności marnuje się rocznie w sklepach i w domach, na jednego konsumenta przypada średnio ok. 74 kg marnowanej żywności – wynika z raportu Food Waste Report 2022. Odpady żywnościowe odpowiadają za około 8-10 proc. światowej emisji gazów cieplarnianych.

Jak podała firma Capgemini Polska, powołując się na badanie Capgemini "Food Waste Report 2022", prawie 930 mln ton żywności marnuje się na poziomie sprzedaży detalicznej i konsumpcji końcowej, przy czym większość przypada na konsumenta.

DEON.PL POLECA

"Każdego roku marnujemy ok. 74 kg żywności na osobę. Odpowiada to prawie 570 mln ton żywności na poziomie gospodarstw domowych" – podaje Magdalena Dorożyńska z Capgemini Polska.

Wskazała, że z badania przeprowadzonego przez firmę wynika, że konsumenci są coraz bardziej świadomi tej sytuacji i chętni do zmian, ale potrzebują pomocy ze strony branży żywnościowej, czyli m.in. sklepów, w których się zaopatrują. W jej ocenie, podobnie jak w przypadku wielu innych trendów społeczno-ekonomicznych, pandemia katalizowała świadomość marnowania żywności i we wszystkich grupach wiekowych, płci, a także niezależnie od poziomu dochodów.

"Aż 72 proc. konsumentów uważa się za świadomych problemu, w porównaniu z 33 proc. przed pandemią. 62 proc. konsumentów twierdzi, że zdaje sobie sprawę z tzw. towarzyszącego marnotrawstwa zasobów (użytkowanie ziemi i wody, siła robocza itp.) w produkcji żywności" – podała.

Z badania wynika ponadto, że 58 proc. ankietowanych spodziewa się dalszego wzrostu cen żywności w ciągu najbliższych 12 miesięcy. "W tym kontekście 56 proc. osób chce zaoszczędzić na kosztach poprzez ograniczenie marnowania żywności, a podobny odsetek badanych twierdzi, że troszczy się o głód na świecie i chce przyczynić się do jego złagodzenia" – podali autorzy badania.

Wskazali, że 61 proc. konsumentów uważa, że marki i sklepy powinny robić więcej, aby pomóc ograniczyć marnotrawstwo. Zdecydowana większość (91 proc.) konsumentów wolałaby kupować żywność od organizacji, które podejmują działania mające na celu ograniczenie marnotrawstwa. Spośród nich 57 proc. jest również gotowych zapłacić więcej markom, które podejmują dodatkowe kroki w celu zminimalizowania tego problemu, takie jak darowizny/dystrybucja nadmiarów spożywczych oraz ujawnianie informacji na temat marnowania żywności.

Dodali, powołując się na dane Stowarzyszenia Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), że zasoby wykorzystywane do produkcji, przetwarzania, transportu i utylizacji żywności również generują ogromne ilości odpadów i kosztów.

"W połączeniu z szalejącą inflacją – w marcu 2022 r. wskaźnik cen żywności FAO osiągnął rekordowy poziom 159,7, co oznacza wzrost cen o 30 proc. rok do roku" – podali.

Jak ocenili, straty spożywcze i odpady stanowią jedno z najpilniejszych i najtrudniejszych wyzwań dla naszego społeczeństwa. Podkreślili, że jeśli uda nam się zaoszczędzić zaledwie 50 proc. żywności marnowanej obecnie każdego roku, może to rozwiązać problem głodu na świecie.

PAP / mł

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Ceny żywności wzrosły o 30 proc., ale rocznie marnujemy 74 kg jedzenia na osobę
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.