Coś dobrego do czytania

(fot. Florin Gorgan / flickr.com)
Małgorzata Tadrzak-Mazurek / slo

Mamy prawo dbać o dobór książek, trafiających do rąk naszych dzieci. Najpierw musimy sami je przeczytać! Dzieci, którym nadany zostanie pewien dobry ton, wdrożony smak literacki, zmysł moralny, doskonale potrafią, kiedy podrosną, same odróżnić dobro od zła i bezbłędnie odsiać szmirę - radzi Małgorzata Musierowicz - autorka i ilustratorka, nagradzanych i tłumaczonych na wiele języków, książek dla dzieci i młodzieży, mama czwórki dzieci.

Małgorzata Musierowicz: Ależ nie tylko dla dzieci! Dorośli też za tym przepadają. Proszę zrobić eksperyment i - na przykład w pociągu - zacząć ludziom opowiadać, w odpowiednim rytmie, z zawieszeniami głosu, z mimiką, z punktami zwrotnymi akcji, jakąś naprawdę ciekawą historię. Już po chwili wszyscy odłożą gazety, wybudzą się z drzemki i zawisną wzrokiem na opowiadaczu. Potrzeba snucia i słuchania opowieści jest pewnie równie stara, jak ludzka mowa. Dopuszczam nawet możliwość, że mowa po to właśnie powstała, żeby ludzie mogli wreszcie dać wyraz opowieściom, które w nich się rodzą, żeby dali świadectwo przeżyciom, które stały są ich udziałem lub o których ktoś im opowiedział.

Przecież nawet malowidła naskalne z czasów pierwotnych opowiadają bez słów całe historie: o polowaniu, o myśliwych, o bitwach, wędrówce i o śmierci. Ludzkość nosi w sobie jakiś imperatyw snucia opowieści, zamykania swoich doświadczeń w przekazywanych historiach. Dzieci oczywiście także mają tę potrzebę i - podobnie jak dorośli - uczą się życia z tych opowieści, uczą się jego prawideł i odbierają znaczące przestrogi. W dodatku dobra opowieść otwiera przed dzieckiem przestrzeń, której samo jeszcze nie było w stanie poznać czy przemierzyć. Podając czytelne, jasne przykłady, opowieść uczy życia.

DEON.PL POLECA

Z całą pewnością są takie utwory. Popełnilibyśmy błąd, potępiając w czambuł wszystko, co powstaje w czasach, które nam się akurat nie podobają, bo żyjemy tu i teraz, i razi nas to czy owo. Nie wątpmy nigdy w to, że obok nas żyją na tym globie ludzie dobrzy i mądrzy, utalentowani, pełni dobrej woli, ludzie, którzy kochają dzieci i którym leży na sercu ich dobro i pomyślny rozwój. Ludzie, którzy czują w sobie odpowiedzialność za przyszłość tych dzieci i za przyszłość świata. Gdyby takich ludzi, takich twórców nie było, już dawno żylibyśmy na powrót w dżungli i okładalibyśmy się maczugami.

Na pewno w historii ludzkości zbyt wiele powstało opowieści ckliwych, ściśle moralizatorskich, artystycznie chybionych. "Z dobrych uczuć robi się złą literaturę" - pisał André Gide. Szkoda, że to pomogło wrzucić do jednego worka inne dzieła z ambicją moralną, w tym wybitne. Proszę jednakże zauważyć, że nie dotyczy to w żadnej mierze autentycznych baśni i podań ludowych, legend rycerskich itp., wyrastających z najbardziej autentycznego podglebia kultury.

Dlaczego?

Ponieważ taka opowieść jest pełna szlachetnej prawdy, do tego stopnia, że żaden krytyk, żaden prześmiewca, żaden nihilista, nie jest w stanie jej zaszkodzić. A przecież wciąż są podejmowane takie próby - daremnie.

Kłopot w tym, że nie oglądałam "Shrecka" , ani też "Opowieści z Narnii", więc trudno mi odpowiedzieć na to pytanie w sposób pełny. Shreck jest tak brzydko narysowany, że za nic bym nie wysiedziała dwu godzin w kinie, patrząc na tę zieloną, nieinteligentną twarz. A adaptacje filmowe dzieł literackich oglądam niechętnie, bo rzadko trafiają się udane, wierne i nie spłycone. Jednak fakt, że krytyka ubolewa nad czymkolwiek, nie znaczy jeszcze, że publiczność podziela jej zdanie.

Te stare, dobre opowieści zawsze w końcu są górą. To tajemnicza siła mitu. Proszę popatrzeć, co o nich pisze Bruno Bettelheim. Okrucieństwo "Czerwonego Kapturka" jest czysto symboliczne i dzieci doskonale to wychwytują, przyjmując zarazem głębsze przesłanie baśni. Utwory płytkie, niemądre, łatwe, powierzchowne, zostaną szybko strawione, wydalone i zapomniane. Nie pozostawiłyby pewnie nawet śladu w odbiorcy, gdyby nie przykry fakt, że jednak, niestety, przyjmowane w dużych, codziennych dawkach rozleniwiają jego umysł i psują smak.

Sądzę, że problem, który Pani porusza, nie dotyczy wyłącznie naszych czasów. Przecież relatywizm nie jest niczym nowym. Zresztą, zauważmy, że pisanie utworów literackich przeznaczonych specjalnie dla dzieci, zaczęło się dopiero w XVIII-XIX wieku, zależnie od strefy geograficznej. Dawniej baśń, legenda, epos były dla wszystkich. Kiedy zaczęto ilustrować specjalną twórczością kolejne nurty wychowawcze, pojawiła się literatura dydaktyczna, tendencyjna (lepsza i gorsza) i oczywiście zaraz zrodził się bunt przeciwko tej tendencji, bo to przecież dla ludzkości typowe. "Ci, którzy twierdzą, że sztuka nie powinna propagować doktryn, mają zazwyczaj na myśli doktryny sprzeczne z ich własnymi" - celnie zauważył Borges. A więc mamy do czynienia z pewną prawidłowością, podobnie jak w fizyce, co formułuje zasada Newtona ("Każda akcja wywołuje reakcję"). Nowością w naszych czasach jest ponad miarę rozbuchany konsumpcjonizm, który niestety przekłada się i na twórczość, i na jej percepcję. Ataku płytkiej pospolitości na taką skalę literatura i sztuka nie przeżywały nigdy dotąd.

Powiedziałabym raczej, że to dysponentom sztuki, spragnionym szybkiego zysku, wydaje się, że odpowiadają na zapotrzebowanie klienteli. Ale ileż można oglądać filmów o gangsterach albo prostytutkach, albo o przestępcy, który odsiedział wyrok, wychodzi na wolność, a tu go ktoś znów namawia na skok? Ile można czytać o zbuntowanych nastolatkach albo o konflikcie z matką? W pewnym momencie to się robi nudne. Nie wierzę w to, że płytkie pragnienia wystarczą przeciętnie inteligentnemu człowiekowi na całe życie. Kiedyś musi nastąpić zbrzydzenie pospolitością.

Rzecz oczywista. To jest jej zadanie. To właśnie pragnienie wyrwania się "nad poziomy" przydaje skrzydeł. Sztuka powinna stale stwarzać ludzkości szansę na spotkanie z pięknem i mądrością. Nawet jeśli jest spychana na ubocze przez skrzeczącą pospolitość, to przecież JEST, istnieje, i w jakimś momencie może stać się olśnieniem, radością, ocaleniem.

Kultura powinna człowieka podnosić, wspierać, przydawać mu godności i mądrości. Nawet jeśli nie daje mu gotowych wzorców i rozwiązań - a bynajmniej nie musi! - powinna, tak czy inaczej, ostatecznie wieść go w stronę Dobra. Jeśli prowadzi w odwrotnym kierunku, staje się zaprzeczeniem samej siebie.

Zapewne. Dobrze wyszkolony odbiorca reklam jest chętnym konsumentem. Ale pewnie to też idzie siłą bezwładu - łatwo jest produkować rzeczy tanie, niewymagające wielkich umiejętności ani od wykonawcy, ani od odbiorcy.

Nie wiem! Ale widzę w tym zjawisku jakąś przerażającą chęć samozagłady. Cywilizacja, która deprawuje, niszczy, nerwicuje własne dzieci, jest chora. Zabija własną przyszłość.

To przecież w dużej mierze od nas zależy. Od twórców i od odbiorców sztuki. Nadzieja jest zawsze, dopóki mamy ochotę przeciwstawiać się psujom i głupcom, i dopóki potrafimy przynosić i przyjmować dobrą nowinę.

Ujmę to krótko: myśleć! Nie ulegać tzw. trendom i modom, mieć w sobie nonkonformizm, przekorę i własne, jasno określone, zdanie. Mieć mocne zasady, ale i swego rodzaju niepodległość ducha. I z takim instrumentarium brać się do konkretnej pracy. Każdy na własnym, jak to się kiedyś malowniczo mawiało, odcinku.

Powinny przede wszystkim nie szkodzić, nie niszczyć, nie brukać. Powinny też mieć w sobie jakąś jasność, dobroć, szlachetność. Dzieci to delikatne istoty. Łatwo je nieodwracalnie skrzywdzić.

Pilnować! Pewnie, że nie tak, jak pilnowano na przykład mojej cioci; dawano jej do czytania Quo vadis, lecz sklejano kartki, które podejrzane były o sianie zgorszenia. Na pewno mamy prawo dbać o dobór książek, trafiających do rąk naszych dzieci. Ważne: najpierw musimy sami je przeczytać! I dużo z dziećmi rozmawiać.

Tak jest, jako stary mól książkowy i wieloletnia pożeraczka druku, no i - dodajmy - autorka literatury dla dzieci i młodzieży - albo już znałam od dawna te książki, albo czytałam je na świeżo, niekoniecznie zresztą jako ewentualny cenzor; raczej z ciekawości i dla przyjemności. Bardzo szybko zresztą zorientowałam się, że dzieci, którym nadany zostanie pewien dobry ton, wdrożony smak literacki, zmysł moralny, doskonale potrafią, kiedy podrosną, same odróżnić dobro od zła i bezbłędnie odsiać szmirę.

Polecałam im książki dobre - te, które sama kiedyś pokochałam i te, które właśnie się ukazały. Ale potem radziły sobie już bez mojej pomocy - co nie znaczy, że zaprzestano u nas takiego polecania; przeciwnie, proceder ten się rozszerzył i wzbogacił o nowe wektory: teraz to dzieci i wnuki polecają nam nowo odkryte, ciekawe książki. I nawzajem. Dodajmy, że telewizor, ten morderca wyobraźni, u nas właściwie nie istniał - był zawsze zepchnięty na daleki plan, chyba że akurat wydarzyło się coś epokowego, wtedy oglądali go wszyscy.

Jedno i drugie, oczywiście.

No właśnie dlatego je piszę, że są, moim zdaniem, potrzebne. Sama mam czworo dzieci, troje wnuków. Piszę także po to, żeby dzieci i młodzież, podobne do tych moich najbliższych, mieli po prostu coś miłego do czytania.

Dopóki są na świecie mądre dzieci i dobrzy rodzice, a także - dobre dzieci i mądrzy rodzice, dopóty będą poszukiwane książki stające po stronie dobra i mądrości.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Coś dobrego do czytania
Komentarze (7)
M
monika
12 maja 2013, 00:14
ależ pantofelek pasował - bo to był właśnie pantofelek Kopciuszka! ona nie musiała się dopasowywać - bo własne buty zawsze pasują idealnie;) "Walczące feministki" które chcą uwolnić Kopciuszka i przerobić na "Robin Hood'kę" a gloryfikują "starsze siostry" jako osoby racjonalne - ja nie chcę Waszego świata! Piękno i szlachetność nie są lukrem z bajki. Baśnie na tym właśnie polegają, że czyta się je pomiędzy wierszami, właśnie jak poezję. Dlatego tak bardzo je lubię:)
!
!!!
11 maja 2013, 23:35
A dziewczynki? - Czekają na księcia w omdleniu, jak Śpiąca Królewna albo sprzątając, jak Śnieżka czy Kopciuszek. A gdy książę przybywa, odmienia całe ich życie - pocałunkiem budzi ze stuletniego snu albo zamienia paskudna żabę w piękną księżniczkę. Potem zabiera je do swojego pałacu i żyją długo i szczęśliwie, w dodatku na jego modłę. Żeńska postać z bajki najczęściej musi zmienić wszystko w sobie i w swoim życiu, żeby zostać z księciem, jak np. Calineczka. Co gorsza, czasem nawet i to nie wystarcza. Jak w wypadku Małej Syrenki, która pozwala na samookaleczenie się (traci język i przepiękny głos w zamian za ludzką postać) po to, żeby dopasować się do ukochanego. A on i tak wybiera inną. W baśniach często występuje ten okrutny motyw samookaleczenia kobiecości - czy to psychicznego, czy fizycznego - po to, żeby dostosować się do mężczyzny czy do wspólnoty. To baśniowe okrucieństwo potem przekłada się na typowe myślenie kobiety: no cóż, dla dobra rodziny, albo ukochanego muszę wyrzec się siebie i nieść ten mój krzyż. Są też inne sposoby: Kopciuszek zdobywa serce księcia skromnością i urodą - Właśnie. Jej mała, delikatna stópka pasuje idealnie do pantofelka, czyli do oczekiwań księcia i do ogólnie pożądanego modelu kobiecości. Siostry Kopciuszka są mniej kobiece, mają większe stopy, dlatego muszą obciąć sobie piętę i palce, żeby zmieściły się do buta. Dlaczego? One są samodzielne, zdecydowane, nie czekają pokornie na swoją kolej, tylko działają. Jak twierdzi feministyczna pisarka Angela Carter, stópka Kopciuszka pasuje do pantofelka jak trup do trumny. Bo wpasowując się w stereotyp i w oczekiwania społeczne, kobieta osiąga swój kres podróży do świata. Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,76842,11327519,Od_Calineczki_do_rozwodu.html#ixzz2T1Rf5Feo
G
gabson
11 maja 2013, 23:26
tak, zmieńcie shrecka i będzie git
D
D.
11 maja 2013, 23:18
Ale pani Musierowicz wcale Shreka nie potępia - stwierdza po prostu, ze go nie oglądała i nie ma ochoty ze względu na specyfikę rysunku. Współczesne kinowe bajki dla dzieci rzadko kiedy oparte są na klasycznie ładnej grafice - raczej karykaturze. To nie jest złe, ale też nie każdemu musi się podobać:) Natomiast zabawa bajkowymi konwencjami skierowana jest raczej do starszych widzów a nie dzieci. One tak naprawdę coraz rzadziej samych tych konwencji nie znają w wersji oryginalnej - tylko już przetworzone przez współczesne bajki. 
S
Silene
15 maja 2012, 07:16
Też nie wiem, czego chcą od Shreka :) Przesłanie tego filmu jest przecież wysoce moralne - nie należy sądzić po pozorach, trzeba ze sobą rozmawiać, przyjaźń, lojalność i wierność mają wielką wartość, oszustwo - krótkie nogi, miłość przezwycięża kłamstwa i przeciwności; rodzina jest ukazana jako wartość, próżność, blichtr i celebrytyzm - jako rzecz godna potępienia, bohaterowie, nawet jeśli upadają, to wznoszą się ewidentnie ku lepszemu, zło zostaje ukarane... Ufff. Nie wiem, czego więcej trzeba. Bo jeśli zarzut jest tylko w urodzie mordy Shreka, to jestem rozczarowana płytkim potępieniem - w końcu cała koncepcja filmów bierze się stąd, że nie w urodzie i zewnętrznych cechach kryje się prawdziwa wartość osoby.
S
SHREK
14 maja 2012, 11:03
JAKI "SHRECK" ?! SHREK !!!! <a href="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/39/Shrek.jpg">http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/39/Shrek.jpg</a>
F
Freemon
11 maja 2012, 15:47
 Myśl przewodnia rozmowy mi się podoba. Tylko ten 'Shreck' razi. Obejrzenie filmu zresztą polecam. Pamiętam jak po obejrzeniu w kinie wyszedłem z taką miłą świadomością, że zostąłem tak dobrze 'obsłużony' - chodziło zwłaszcza o genialny dubbing i tłumaczenie - 'miodzio'.