Nadużywanie zdrobnień może hamować rozwój mowy dziecka. Logopeda ostrzega
Coraz więcej rodziców i specjalistów zwraca uwagę na problem nadmiernego używania zdrobnień w rozmowie z dziećmi. Choć często wydają się one przejawem czułości i troski, eksperci podkreślają, że ich nadużywanie może negatywnie wpływać na rozwój językowy najmłodszych.
Według logopedy mgr Adrianny Dzięgielewskiej, dziecko uczy się mówić poprzez słuchanie i naśladowanie dorosłych, dlatego niezwykle istotne jest, by rodzice i opiekunowie byli wzorem prawidłowej mowy.
Jak mówić do dziecka, by wspierać rozwój mowy?
Zdaniem Dzięgielewskiej, istnieje kilka podstawowych zasad, których warto się trzymać:
-
Mów prostym, ale poprawnym językiem – dziecko powinno słyszeć pełne i poprawne zdania, by łatwiej je przyswajać.
-
Unikaj spieszczeń i nadmiernych zdrobnień – mogą one utrudniać prawidłowe przyswajanie brzmienia słów.
-
Używaj poprawnych form gramatycznych – dzieci chłoną wzorce, dlatego warto od początku mówić do nich tak, jak do dorosłych.
-
Mów o sobie w pierwszej osobie – zwroty w stylu "mama da bułeczkę" mogą być mylące. Lepiej powiedzieć "dam ci bułkę".
-
Zwracaj się bezpośrednio do dziecka – mówienie o nim w trzeciej osobie, np. "Adaś teraz zje obiadek", opóźnia rozumienie złożonych konstrukcji językowych.
Nadużywanie spieszczeń – realny problem
Specjalistka zaznacza, że używanie zdrobnień samo w sobie nie jest błędem, o ile pojawia się sporadycznie i nie dominuje codziennej komunikacji. Jednak w sytuacjach, gdy dziecko stale słyszy zniekształcone słowa, może mieć trudności z późniejszą nauką poprawnej wymowy.
– Rodzice często nie zdają sobie sprawy, że dziecko, które słyszy niepoprawne formy, będzie je powtarzać. Późniejsze wyeliminowanie takich nawyków wymaga pracy logopedycznej i cierpliwego korygowania – tłumaczy logopeda.
Logopedzi alarmują, że problemy z wymową w wieku szkolnym coraz częściej wynikają z niewłaściwych nawyków językowych w domu. Dlatego tak ważne jest świadome budowanie prawidłowego kontaktu z dzieckiem od najmłodszych lat.
Skomentuj artykuł