Kobiety w polskim Kościele będą mogły udzielać Komunii. Ważna decyzja KEP

Fot. Photowed S.n.c. / depositphotos.com
PAP / rmf24 / pk / tk

12 grudnia zacznie obowiązywać dekret, który dopuszcza kobiety do urzędowej posługi lektoratu i akolitatu. Dokument dotyczy osób, które nie są kandydatami do święceń - poinformowało w piątek biuro prasowe KEP.

"Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski w sprawie wieku i przymiotów kandydatów do posługi stałego lektoratu i akolitatu, nie będących kandydatami do święceń" został wydany przez Konferencję Episkopatu Polski 11 czerwca 2021 r.

W dekrecie czytamy, że w związku z Listem Apostolskim w formie motu proprio "Spiritus Domini" papieża Franciszka o zmianie kanonu 230 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego na temat dopuszczenia osób płci żeńskiej do urzędowej posługi lektoratu i akolitatu, ustala on wiek i przymioty osób, mających przyjąć posługę stałego lektoratu i akolitatu. "Dekret niniejszy dotyczy osób, które nie są kandydatami do święceń" - wyjaśnili autorzy.

"Wzorowe życie moralne" i "apostolskie oddanie"

Autorzy dekretu dodali, że kandydaci i kandydatki do posług stałego lektora i akolity powinni być przede wszystkim osobami ochrzczonymi i bierzmowanymi. Ponadto muszą "odznaczać się wzorowym życiem moralnym, apostolskim oddaniem, bezinteresownością, szczerą pobożnością i gorliwym życiem sakramentalnym, szczególnym umiłowaniem Pisma Świętego i Eucharystii oraz duchem posłuszeństwa Kościołowi".

DEON.PL POLECA


"Muszą oni posiadać także odpowiednie przymioty intelektualne, wystarczającą wiedzę o tej posłudze w Kościele, wyróżniać się solidnością w pracy oraz umiejętnością współpracy z innymi. Winni cieszyć się dobrą opinią i być akceptowani przez wiernych wspólnoty, do której należą i w której będą wypełniać powierzone im zadania" - zastrzegli autorzy dokumentu.

Dodali, że do pełnienia swych zadań kandydaci do tych posług powinni zostać przygotowani przez odpowiednią formację.

Autorzy dekretu podkreślili, że "ze względu na ważne zadania, jakie Kościół powierza ustanowionym stałym lektorom i akolitom, oraz ze względu na stałość tych posług, można posług stałego lektoratu i akolitatu udzielić kandydatom i kandydatkom, którzy ukończyli dwudziesty piąty rok życia".

Prawna promulgacja dekretu

Prawna promulgacja dekretu nastąpiła w piątek przez zamieszczenie go na oficjalnej stronie internetowej Konferencji Episkopatu Polski. Dekret wejdzie w życie 12 grudnia.

Biuro prasowe KEP poinformowało, że zgodnie z listem papieża Franciszka z 10 stycznia 2021 r. do prefekta Kongregacji Nauki Wiary na temat dopuszczenia kobiet do posług lektoratu i akolitatu Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów ma wydać odpowiednio zmodyfikowane łacińskie wydanie "Obrzędów ustanowienia lektorów i akolitów", które pozwoli przygotować wersję polską.

Kim są akolici?

Akolita jest osobą ustanowioną do pomocy kapłanowi i diakonowi w sprawowaniu liturgii. Do 1972 r. w Kościele było to ostatnie z czterech tzw. święceń niższych, udzielane jedynie kandydatom do kapłaństwa. Po wejściu w życie motu proprio "Ministeria quaedam" papieża Pawła VI z 15 sierpnia 1972 r. do posługi tej dopuszczeni zostali mężczyźni świeccy. Od 11 stycznia 2021 r. papież Franciszek w motu proprio "Spiritus Domini" dopuścił do tej posługi również kobiety.

Co dekret oznacza w praktyce?

Jak informuje rmf24, dekret oznacza, że od 12 grudnia w polskim kościele również kobiety będą mogły rozdawać Komunię świętą czyli być tzw. akolitami. Do tej pory to zadanie było zarezerwowane jedynie dla mężczyzn.

Źródło: PAP / rmf24 / pk / tk

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kobiety w polskim Kościele będą mogły udzielać Komunii. Ważna decyzja KEP
Komentarze (51)
EO
~egon olsen
5 grudnia 2022, 10:45
Ten Kościół skazany jest na zagładę. Obecnie prawie NICZYM nie różni się od wszelkiej maści sekt protestanckich.
SB
~Stanisław Budzeniusz
7 grudnia 2021, 14:35
Oj, chyba niewielu z tu obecnych było w Sanktuarium fatimskim. Udzielanie komunii przez kobiety, zwłaszcza przez siostry zakonne nie jest tam niczym nadzwyczajnym (byłem, widziałem w czerwcu 2017 r.)
WR
~Wow Ras
6 grudnia 2021, 21:29
Proszę mnie nie rozśmieszać. Kościół "polsko-katolicki" nie potrafi poradzić sobie z Komunią Świętą na rękę. Więc kobiety Jej udzielające to apokalipsa. A szkoda, bo ważniejsze aby Ją w ogóle udzielać przez przygotowane osoby, a nie bawić się w seksistowskie analizy, komu co wolno w zależności od płci.
RS
~Renek Sztamil
6 grudnia 2021, 14:41
To, że papież Franciszek "poprawia" kanony wiary i EWANGELIĘ JEZUSA CHRYSTUSA (całując naczelnego rabina w rękę - CO WIDZIAŁ CAŁY ŚWIAT?!), nie znaczy, że prawdziwi biskupi i kapłani, krzewiący Ewangelię Chrystusa, muszą się na to godzić ?! Przecież jak mnie od dziecka uświadamiano, KOMUNIĘ MOŻE ROZDAWAĆ TYLKO OSOBA K O N S E K R O W A N A, CZYLI TYLKO KAPŁAN ? Nawet nie może tego robić kleryk posługujący księdzu przy Ołtarzu, a co dopiero kobieta, choćby była "NAJCZYSTRZA" ?!
JY
~john yossarian
5 grudnia 2021, 23:33
Ten temat to jak wrzucenie granatu do szamba :)
DG
~Dorota Glinka
5 grudnia 2021, 18:27
Tą samą drogą szedł kościół katolicki w Niemczech,, zaczęli dopuszczać kobiety i szli coraz głębiej nie ma tam spowiedzi Świętej, ksiądz siedział a kobieta rozdawała Komunię Świętą teraz mamy Niemcy bez Boga bez wiary i puste kośćioły, jest to smutne, jestem kobietą i nie zgadzam się, lepiej niech cały kościół modli się o powołania kapłańskie
KP
~katolik posledniego sortu
5 grudnia 2021, 23:21
Szanowna Pani, nie zgadzam sie z Pania, w Niemczech koscioly nie sa takie pelne, ale wiare widac w ciagu tygodnia,w dzien powszedni, zyje tu 36 latm nie dalem zadnej lapowki, nic nie zalatwialem po znajomosci, dziei pokonczyly elitarne uczelnie, jeden zdobyl nawet Awards, a mogli mu nie dac , bo ze Slaska. Moze dlatego jestesmy potega europy, bo oceniamy ludzi sprawiedliwie a nie po znajomosci, no i po "katolicku".
RS
~Renek Sztamil
6 grudnia 2021, 14:49
I dlatego jesteś katolikiem "pośledniego sortu"! Ja także byłem w Niemczech i ona w całej rozciągłości ma rację !
JK
~Jan Kamyczek
6 grudnia 2021, 20:03
Polakiem to ty już nie jesteś...
KP
~katolik posledniego sortu
9 grudnia 2021, 00:10
Nigdy nie bylem Polakiem, jak juz to Slazakiem,
AM
~Ana M.
5 grudnia 2021, 15:20
Z kobietami odwieczny problem-gdy nie Ewa, Adam nadal by sobie spokojnie siedział w Raju;) Kobiety to mogą pracować w domu starców jak wypowiedział się tu jeden z panów ale zapomniał dodać, że po urodzeniu gromadki dzieci. Na myśl, że sąsiadka z bloku mogłaby udzielać komunie rwą sobie resztki włosów z głowy. A co z siostrami zakonnymi gdy braknie kapłana im też zabronicie?
ST
~Smu Tne
5 grudnia 2021, 11:26
Mamy już "dziurawe wojsko" (to J. Piłsudski), przyszedł czas na "dziurawy Kościół"...
TR
~Tomasz R.
4 grudnia 2021, 23:51
to wejscie w tradycje mariawicka
TB
~Tadeusz Borkowski
4 grudnia 2021, 16:36
Podstawą naszej wiary jest Pismo Święte , które objawia wolę Bożą. Gdzie w Piśmie Świętym Pan Bóg w Trójcy Jedyny zabronił kobietom głoszenia Ewangelii i posługi przy mszy świętej będącej pamiątką Ostatniej Wieczerzy? „ Wy zaś jesteście wybranym plemieniem, królewski kapłaństwem, narodem świętym, ludem [Bogu] na własność przeznaczonym, abyście ogłaszali chwalebne dzieła Tego, który was wezwał..” cytat z pierwszego listu św. Piotra (2,9). Orędzie św Faustyny nie od razu zostało zaakceptowane m.in. z powodu tych słów z Koronki do Miłosierdzia Pańskiego: ”Ojcze Przedwieczny ofiaruję Ci ciało i krew, duszę i Bóstwo najmilszego Syna Twojego a Pana naszego Jezusa Chrystusa...” Twierdzono, że tylko kapłan może ofiarować krew i ciało Jezusa Chrystusa. Watykan dopiero wtedy zgodził się na beatyfikację św. Faustyny gdy strona polska podparła ten tekst powołaniem się na słowa św. Piotra o zacytowanym wyżej kapłaństwie każdej osoby należącej do Kościoła.
ET
~Ewa T
4 grudnia 2021, 09:54
Polacy, módlmy się o światło dla tych, którzy będą te zmiany chcieli wprowadzać w Polsce, aby tego nie robili, żeby rozumieli że ofiara Mszy Świętej jest dla Pana a nie dla wiernych
SM
Sylwester Mrozik
4 grudnia 2021, 21:09
Proszę nie przesadzać. Zmiany od czasu do czasu są konieczne aby wiara nie uległa skostnieniu. Kobieta a jest przeciw.
MS
~Maria S.
4 grudnia 2021, 23:45
Ja też jestem przeciwna , aby kobiety zostały wprowadzone w posługę w Kościele jako lektor i akolita. To nie jest powołanie dla kobiety wręcz przeciwnie dla mężczyzn. Co ma to dać kobietom? dowartościowanie ? niby w jakim celu? nie potrzebują takiej decyzji, są powołane zupełnie do innej roli w życiu. Pan Jezus nie powoływał kobiet tylko mężczyzn, apostołów, i tak powinno zostać, żadne zmiany nie dadzą nic lepszego . A skąd będą się brały powołania kapłańskie, jeżeli miejsce chłopców ministrantów, lektorów będą zajmować dziewczyny? To chłopcy rozeznają swoje powołanie służąc do Mszy św. wprowadzeni w Liturgię. Wielkie nieporozumienie i chaos.
AN
~Alicja Nowak
6 grudnia 2021, 09:46
Pan Jezus wybiera kogo chce i nie ma względu na osoby. Ktoś tylko musi mądrze rozeznać każde powołanie.
ET
~Ewa T
6 grudnia 2021, 14:09
Tak, tylko niektórzy powołanie mogą pomylić z własną pychą i próżną chwałą
DK
~Danuta K.
3 grudnia 2021, 23:00
"Winni cieszyć się dobrą opinią i być akceptowani przez wiernych wspólnoty, do której należą i w której będą wypełniać powierzone im zadania" - zastrzegli autorzy dokumentu. Ja, kobieta NIE akceptuję tego i znam wielu wiernych ze wspólnoty do której należę, którzy NIGDY tego NIE zaakceptują.
TS
~Taki Sobie
4 grudnia 2021, 09:12
A tak jakieś argumenty poza tym.. NIE, NIGDY
AM
~Alicja M.M.
4 grudnia 2021, 11:16
Ale myli Pani dwie rzeczy: w dokumencie chodzi o akceptację konkretnej osoby, i zakładam, że w kategoriach jak najbardziej obiektywnych (czyli moralnych, a nie "bo ja jej nie lubię"). Akceptacja postanowień KEP to zupełnie inna sprawa. Tu nasuwa się pytanie o formację duchową wspólnoty.
SM
Sylwester Mrozik
4 grudnia 2021, 17:33
Ja akceptuję. Poza tym ,,nigdy nie mów nigdy".
AS
~Augustyn Szczawiński
3 grudnia 2021, 20:01
Protestantyzacja postępuje. Smutne, bo niedługo zaniknie sakrament spowiedzi, a i - również niedługo - zanikną wierni w kościołach polskich.
WS
~WOjtek Skawiński
4 grudnia 2021, 12:46
ja też za tym nie jestem moja żona również ale co to ma wspólnego z protestantyzmem ???? to takie modne dziś u katolików ale raczej bezpodstawne
SM
Sylwester Mrozik
4 grudnia 2021, 17:30
Twoje słowa to klasyczny błąd w rozumowaniu, który nazywa się ,,równia pochyła". Na podstawie jednego zdarzenia przewidujesz następne nie mając ku temu ŻADNYCH przesłanek. Drugi błąd to ,,non sequitur" (to nie wynika). Na jakiej niby podstawie uważasz, że dopuszczenie kobiet do posługi lektoratu i akolitatu spowoduje odpływ wiernych z Kościoła ? Nie widzę związku i za wcześnie na oceny. Pogadamy za rok.
AS
~Augustyn Szczawiński
5 grudnia 2021, 23:46
1. Ma związek, ponieważ prowadzi do kapłaństwa kobiet. Skrajna dewiacja: "biskupka" lesbijka (w Szwecji). 2. Wierni już "zanikają". Nie trzeba czekać roku. Zamieszanie wywołane wypowiedziami, decyzjami i zachowaniami Papieża niszczą Kościół (Komunia św. w ponownych związkach, Pachamama, Bóg chciał różnorodności religii, Matka Ziemia, brak reakcji na niemieckie herezje, Biden dobrym katolikiem, cywilne związki dla homoseksualistów - tak w skrócie).
WR
~Wow Ras
6 grudnia 2021, 21:47
@WOjtek: bo w polsko-katolicyzmie chodzi o to aby znaleźć wroga; tu: protestanci. :) Znajdź wroga, a życie nabierze sensu.
PK
~Piotr Kowalski
3 grudnia 2021, 19:53
Nigdy !!!
SM
Sylwester Mrozik
4 grudnia 2021, 17:24
To kobiety ,,robią" liczbę wiernych na mszach św. Rozejrzyj się Piotrze po kościele podczas najbliższej mszy. Poza tym zmiany w Kościele to nic nowego. Np przez pierwsze stulecia udział we mszy św. nie był obowiązkowy, ateraz jest. Trochę szacunku wobec kobiet.
KL
Kamila Lawska
3 grudnia 2021, 17:39
W UK od lat szfarzami moga byc kobiety
AS
~Augustyn Szczawiński
4 grudnia 2021, 00:11
Oczywiście. W UK ludzie od lat nie chodzą do spowiedzi, a do Komunii świętej, owszem.
LP
~Lea Pastor
5 grudnia 2021, 21:42
We Włoszech, we Francji...też.
WR
~Wow Ras
6 grudnia 2021, 21:52
@Augustyn: Jest spowiedź powszechna (nie uszna), więc kto dał Tobie władzę osądzania, iż Ci, co przystępują w UK do Komunii robią to świętokradczo?
AS
~Augustyn Szczawiński
7 grudnia 2021, 09:55
Komunia św. może być w wielu przypadkach przyjmowana świętokradczo, ponieważ spowiedź powszechna gładzi tylko grzechy powszednie. I jeszcze do tego grzech się banalizuje. Sami siebie narażamy na wieczne potępienie.
KM
Karolina Michał Kusmierczyk
3 grudnia 2021, 14:01
Wreszcie! W naszej parafii w Irlandii moja żona i ja jesteśmy nadzwyczajnymi szafarzami od wielu lat... Zastanawialiśmy się jak wrócimy czy kiedykolwiek będzie nam dane jeszcze w ten sposób posługiwać.... Choć to za pewne długa droga, to jednak dająca nadzieję...
BK
~Bartłomiej Kotlarski
3 grudnia 2021, 14:54
Nadzwyczajny szafarz to nie to samo co akolita.
KM
Katarzyna Mitlaszewska
3 grudnia 2021, 22:01
a kim Ty jestes żeby Najświętszego Ciała Pańskiego dotykać!!!!!????
AS
~Augustyn Szczawiński
4 grudnia 2021, 00:09
"Dane nam posługiwać"... Nie potrzeba. Mamy wyświęconych kapłanów. Posługiwać możecie ewangelizując, na przykład, albo pracując dla innych, choćby w domu starców.
ŁM
~Łukasz M
4 grudnia 2021, 07:17
Dzieckiem tegoż Pana
HK
~Henryk Krzesiński
4 grudnia 2021, 10:35
Tylko nie napisałes czy jestes katolikiem,a to bardzo istotne
AM
~A Man
4 grudnia 2021, 12:44
Jest dzieckiem Boga, umiłowanym, za które Chrystus oddał życie, żeby je zbawić, a które Bóg uczynił na Swój obraz... proste - jest godzien tak samo, jak każdy inny człowiek
JP
~Jarosław Paweł
4 grudnia 2021, 15:38
Nie jestem zwolennikiem Komunii Św. " na rękę". Zastanawia mnie jednak fakt, że ludzie, którzy uważają iż Najświętszego Sakramentu mogą dotykać jedynie kapłani, nie mają nic przeciwko temu, aby Komunię św. rozdawali klerycy, czyli osoby bez święceń. Jak to można wytłumaczyć?
AZ
~Azz zja
4 grudnia 2021, 16:43
Katarzyno, a Ty kim jesteś, by innych oceniać w ten sposób? Kim jesteś, by krytykować decyzje biskupów?
M*
Monika * Monika
4 grudnia 2021, 17:09
Katarzyna Mitlaszewska: i Pani uważa się za katoliczkę??? a gdzie miłość bliźniego? wstyd!
KP
Key Pi
4 grudnia 2021, 18:33
Grzesznikiem. Tak samo jak ja, Ty oraz jego ekscelencja ksiądz arcybiskup (każdy :) ). To jakiś problem?
ML
~Marek Leszczyński
5 grudnia 2021, 08:06
Czemu takie przerażenie ?
,Z
~,hlj zv
5 grudnia 2021, 14:17
a kim jesteśmy, żeby przyjmować?
MI
Marcin Iwanicki
6 grudnia 2021, 21:02
Obydwoje są katolikami, znam tych ludzi, wielu osobom pomagają odnaleźć Paba Boga w Irlandii.
WR
~Wow Ras
6 grudnia 2021, 21:54
Proszę porzucić płonne nadzieje. W polskim grajdołku nie ten przepis będzie martwy, bo jesteśmy zbyt niedojrzali duchowo, aby zrozumieć, że Bóg powołuje nie tylko mężczyzn do służby Jemu.
WR
~Wow Ras
6 grudnia 2021, 21:57
@Katarzyna: zadaj sobie to samo pytanie: "a kim Ty jesteś żeby Najświętszego Ciała Pańskiego dotykać!!!!!????"