Lidl ponownie usunął krzyż z fotografii. "To część strategii promocyjnej"
Lidl został oskarżony o usunięcie krzyży z historycznych wieży zabytkowego kościoła we Włoszech. Kolejne opakowanie niemieckiej sieci oburzyło tysiące klientów. Supermarket odpowiedział na zarzuty.
Sieć handlowa Lidl jest jedną z najszybciej rozwijających się sieci supermarketów w Europie. Od miesiąca trwa sprawa, która niepokoi wielu chrześcijan. Chodzi o opakowania greckich potraw, z których usunięto krzyże ze szczytu niebieskiego kościoła na greckiej wyspie Santorini. W ostatnich dniach okazało się jednak, że to nie jedyny produkt, z którego Lidl usunął chrześcijańskie symbole.
Oburzeni klienci z Włoch opublikowali zdjęcie plakatu, na którym usunięto krzyże z kościoła. Widniejący na plakacie kościół Sant'Antonio Abate znajduje się w malowniczej miejscowości Dolceacqua w północno-zachodniej części Ligurii. Wieś szczyci się starożytnym kamiennym mostem i średniowiecznym zamkiem.
Kościół i zamek w Dolceacqua (fot. Berthold Werner / CC BY 3.0 / wikimedia commons)
Fotografia kościoła została wykorzystana do celów promocyjnych przez niemiecką firmę w jednym ze sklepów we Włoszech - w mieście Camporosso (prowincja Liguria).
https://t.co/o1ReTxsVfR - Croix chrétiennes : Lidl récidive en supprimant celles d’une église italienne pic.twitter.com/8F5uArjTqI
— Fdesouche (officiel) (@F_Desouche) 12 października 2017
Mieszkańcy Camporosso oburzyli się i zaczęli protestować. Sprawa obiegła Europę. Protesty wyrazili również klienci z Wielkiej Brytanii, Francji i innych krajów europejskich. Fulvio Gazzola, burmistrz Dolceacqua, złożył oficjalną skargę do Lidla, mówiąc, że manipulują jednym z najbardziej znanych obrazów wsi.
"Musisz poznać zdjęcia Dolceacqua, które odpowiadają rzeczywistości. Jeśli nie chcesz pokazywać krzyży, użyj fotografii naszego zamku" - powiedział burmistrz. Zaznaczył, że rozważa podjęcie działań przeciwko firmie.
"Firma może używać wizerunku danego miasta, ale nie powinna go zmieniać lub niszczyć". - powiedział burmistrz - "Jest to szkodliwe dla mieszkańców danego regionu, jak i dla chrześcijańskich tradycji. Z pewnością żaden z autorów nie chciałby, by jego praca została przekształcona bez jego zgody".
Lidl odpowiedział, że usunięcie symboli religijnych, to część włoskiej i europejskiej strategii promocyjnej. W oświadczeniu opublikowanym przez brytyjską gazetę The Telegraph, Lidl przeprosił za wykorzystanie wizerunku Kościoła pozbawionego krzyży i zaproponował przeprosiny swoim klientom i mieszkańcom Dolceacqua.
Firma powiedziała, że fotografia zostanie usunięta "natychmiastowo" i zastąpiona "prawdziwym wizerunkiem". Po publikacji we włoskim dzienniku La Reppublica, włoski oddział Lidla przeprosił klientów, wyjaśniając, że "błąd popełniono mimowolnie", gdyż zdjęcie pochodziło z płatnego banku zdjęć.
W oświadczeniu znajdującym się w The Telegraph jednak Lidl wytłumaczył, że "usunięcie symboli religijnych na opakowaniach miało na celu utrzymanie neutralności względem wszystkich religii. Jeśli zostaliśmy inaczej zrozumiani, to przepraszamy tych, którzy poczuli się dotknięci".
Skomentuj artykuł