Niemcy: mimo stanowiska Watykanu przewodniczący episkopatu za interkomunią z protestantami

(fot. depositphotos.com)
KAI / jb

Biskup Georg Bätzing, przewodniczący Niemieckiej Konferencji Biskupów, mimo wyraźnego sprzeciwu Watykanu potwierdził swój pogląd, że interkomunia z protestantami powinna być możliwa. Słowa te zawarł w wystosowanym 8 listopada przesłaniu do Synodu Kościoła Ewangelickiego w Niemczech (EKD).

„Wspólnota w wierze, która jest już ekumenicznie widoczna na wiele sposobów, zmierza do jedności, która będzie mogła być doświadczana jako komunia w Eucharystii i Wieczerzy Pańskiej" - napisał bp Bätzing. Wyraził on uznanie dla dokumentu opracowanego przez Ekumeniczną Grupę Roboczą teologów katolickich i ewangelickich (ÖAK), zatytułowanego „Wspólnie przy stole Pańskim”, zaznaczają, że ożywił on debatę na temat pozostałych otwartych kwestii na drodze do tego, co dokument nazywa „wzajemną gościnnością eucharystyczną” pomiędzy katolikami a protestantami. Zapewnił, iż podejmie wysiłki zarówno na forum niemieckiego episkopatu, jak i w jego dialogu z Rzymem, by „zapewnić intensywną dyskusję na ten temat i aby wyniki dialogów ekumenicznych zostały przeanalizowane i zastosowane”.

DEON.PL POLECA


Dokument „Wspólnie przy stole Pańskim” został oceniony krytycznie przez Stolicę Apostolską. We wrześniu br. Kongregacja Nauki Wiary stwierdziła, że pomięto w nim kwestię dokładnego rozumienia Eucharystii i Wieczerzy Pańskiej, relacji między Eucharystią a Kościołem, kwestię posługi święceń oraz relację między Chrztem św. a Eucharystią. Zaznaczono, że w obecnym stanie rzeczy otwarcie na wspólnotę eucharystyczną z Kościołem ewangelickim w Niemczech stworzyłoby „nieuchronnie nowe przeszkody w dialogu ekumenicznym z Kościołem prawosławnym” poza granicami Niemiec. Kongregacja wskazała, że również Konferencja Episkopatu Niemiec sama widzi „konieczność dalszego teologicznego pogłębienia niektórych zasadniczych tematów, takich jak kwestia rzeczywistej obecności Jezusa i pojęcie ofiary Eucharystii”. Wiąże się z tym także kwestia święceń kapłańskich oraz związek pomiędzy chrztem, Eucharystią i wspólnotą Kościoła. Opinię tę poparł także przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania jedności Chrześcijan, kard. Kurt Koch.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Niemcy: mimo stanowiska Watykanu przewodniczący episkopatu za interkomunią z protestantami
Komentarze (6)
KN
Krzysiek Niepiekło
10 listopada 2020, 08:54
A może by katolicy znaleźli jakieś uzasadnienie dla święceń kapłańskich w Biblii, bo ja nigdzie takich uzasadnień w piśmie nie widzę. Wszyscy jesteśmy kapłanami, a nie ma nigdzie wskazówek, że niektórzy mogą mieć większe uprawnienia od pozostałych.
AS
~Antoni Szwed
10 listopada 2020, 20:21
Jak sądzę, jesteś protestantem. Dla protestantów liczy się tylko Pismo Święte, Tradycja, zwłaszcza poczynając od VI w. już nie. Reformatorom wydawało się, że Duch Święty jest Autorem Pisma Świętego, ale Tradycji już nie. Nie pojmowali (np. Kalwin), że Księgi Nowego Testamentu to zapisane części pierwotnej, apostolskiej Tradycji. Protestanci też mówią o tradycji, ale rozumianej jako czysto ludzki, historyczny przekaz. To utożsamianie tradycji i Tradycji jest błędne. A propos kapłaństwa: a kim byli Apostołowie, ludzie wybrani przez Chrystusa. Po wyborze nie byli już zwykłymi świeckimi,lecz właśnie kapłanami, więcej: biskupami, którzy przekazywali swoje biskupstwo następcom.
GN
~gość na deon.pl
11 listopada 2020, 10:19
Głównym źródłem wiary jest nauka Chrystusa. Chrystus nauczał nie tylko słowem, ale i przykładem. W ewangeliach zostały spisane najważniejsze rzeczy: "I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej książce, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc mieli życie w imię Jego. (Ew. Jana 20)" Pozostałe rzeczy były przekazywane przez apostołów słowem i przykładem. Poniższy fragment mówi o tym, że św Piotr otrzymał większe uprawnienia niż pozostali apostołowie: " „Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze Królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16, 18-19). W ten sposób Piotr otrzymał od Jezusa „Klucze Królestwa”. „Oznaczają one władzę zarządzania Domem Bożym, którym jest Kościół” (KKK 553)." - to część katechezy 47 z niedziela.pl
AW
~ania waliszko
9 listopada 2020, 23:04
Wielu biskupów w Niemczech nie ma nic wspólnego z Kościołem katolickim
AT
~Andrzej Twardowski
10 listopada 2020, 09:36
A ile KK ma wspólnego z Ewangelią ? Polecam analizę tej kwestii
KP
~katolik pomniejszego płazu
9 listopada 2020, 22:43
no kto by się spodziewał