Prof. Grosfeld: chrześcijan i żydów łączy relacja rodzinna
- Dzień Judaizmu jest przypomnieniem, że chrześcijan i żydów łączy relacja rodzinna - powiedział podczas centralnego spotkania katolicko-żydowskiego w Toruniu prof. Jan Grosfeld.
Naukowiec poprowadził dyskusję nad biblijnym fragmentem "Co ty tu robisz Eliaszu?", w której wzięli udział: naczelny rabin Polski Michael Schudrich, rabin Boaz Pash, bp Mieczysław Cisło i redaktor Krzysztof Dorosz. Debata była głównym punktem centralnych obchodów XIX Dnia Judaizmu.
Prof. Jan Grosfeld wprowadzając do dyskusji podkreślił, że Dzień Judaizmu jest przypomnieniem, że chrześcijan i żydów łączy relacja rodzinna. - Tradycja żydowska jest dla chrześcijan korzeniem ich wiary, dlatego Dzień Judaizmu powinien trwać 365 dni w roku - podkreślił prof. Grosfeld.
Naukowiec zwrócił uwagę, że w historii Eliasza widoczny jest punkt graniczny w życiu. - Tak jak Eliasz staje w niemocy wobec grzeszącego, niesłuchającego Boga Izraela, tak również my stajemy czasem wobec takich sytuacji, w których bez pomocy Boga nie jesteśmy w stanie nic zrobić - powiedział prof. Grosfeld.
W kontekście podjętego hasła "Co ty tu robisz Eliszau" naukowiec stwierdził, że Eliasz jest postacią gorliwą, zaangażowaną w konkretne działanie na rzecz wiary. Eliasz własnymi siłami jest w stanie zniszczyć wrogów Boga - mówi prof. Grosfeld, wskazując, że to wzór zarówno dla chrześcijan i dla żydów.
Zdaniem publicysty Krzysztofa Dorosza Eliasz jest świadkiem zmagania się ze sobą w człowieku zniechęcenia i gorliwości, która przekłada się na walkę między bałwochwalstwem a wiarą w Boga. - W tym kontekście Eliasz jest wzorem, który najpierw się załamuje, a potem z tego załamania się podnosi - mówi red. Dorosz. Publicysta "Tygodnika Powszechnego" wskazał, że kiedy jesteśmy załamani i zniechęceni, kiedy napierają na nas idole i wrogowie, Bóg staje obok nas. - Nie w postaci ognia, lecz w postaci delikatnego powiewu - zaakcentował.
Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem bp Mieczysław Cisło wskazał, że Eliasz, który jest uznawany przez Kościół za jednego z pierwszych świętych, którzy objawiają się na Górze Tabor, ma na rękach krew proroka Baala. Zdaniem duchownego znak przebaczenia mu popełnionej zbrodni i włączenie w poczet świętych, jest świadectwem wielkiej Miłości Boga.
Dla Boaza Pasha historia proroka Eliasza zobowiązuje współczesnych wyznawców wszystkich religii do tego, aby zaangażować się w konkretną pomoc tym, którzy tej pomocy potrzebują, bez względu na to, czy ta pomoc jest poprawna politycznie.
Naczelny rabin Polski Michael Schudrich wskazał, że biblijna opowieść o sposobach objawiania się Boga Eliaszowi jest dla niego samego wyzwaniem, by Boga odnajdować w szmerze łagodnego powiewu.
Podczas spotkania w toruńskim ratuszu dr Michał Targowski z Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika przedstawił historię Żydów na Kujawach i Ziemi Dobrzyńskiej. W prezentacji naukowiec omówił też funkcjonujące w społeczeństwie relacje polsko-żydowskie.
Zaprezentował też lokalne dziedzictwo kultury żydowskiej w malarstwie i literaturze. Jak wskazał ekspert, o ile sam Toruń nie był zamieszkiwany przez wielu Żydów, to ludność syjonistyczna liczniej osiedlała się w innych miejscowościach. Dr Targowski stwierdził, że źródła potwierdzają tezę, że współpraca między Polakami i Żydami układała się dobrze. Nieliczne spory i oskarżenia powodowane były w większości różnicami ekonomicznymi.
Według dr. Targowskiego przesiedlenie Żydów nastąpiło już w pierwszych dniach wojny. Największym ich skupiskiem podczas wojny na terenie Kujaw było getto we Włocławku.
Panel dyskusyjny i referat nt. historii Żydów poprzedził cykl przemówień organizatorów i gości tegorocznego Dnia Judaizmu. Do uczestników spotkania zwrócili się: bp Andrzej Suski, biskup toruński, rabin Michael Schudrich, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, wicewojewoda kujawsko-pomorski Józef Ramlau oraz prezydent miasta Toruń Michał Zaleski. Głos zabrała również ambasador Izraela w Polsce Anna Azari.
Oprawę artystyczną wydarzania przygotowała młodzież z Zespołu Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Toruniu.
Tegoroczne obchody odbywają się pod honorowym patronatem biskupa toruńskiego Andrzeja Suskiego, naczelnego rabina Polski Michaela Schudricha, ambasadora Izraela w Polsce Anny Azari, marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego, prezydenta Torunia Michała Zaleskiego oraz przewodniczącego Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem bp. Mieczysława Cisły.
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest inicjatywą Konferencji Episkopatu Polski organizowaną od 1997 roku. Główne obchody tego Dnia co roku odbywa się w innym mieście, a za ich przygotowanie odpowiada każdorazowo inna diecezja we współpracy z lokalnymi władzami samorządowymi, miejskimi i wojewódzkimi.
Jego celem jest refleksja wśród katolików na temat wspólnego duchowego dziedzictwa z żydami. Chodzi również o podanie dalszych impulsów do dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Towarzyszą temu spotkania, prelekcje, dyskusje panelowe, imprezy kulturalne, a także wspólna modlitwa.
Skomentuj artykuł