Ruszyły przygotowania do Dnia Judaizmu
Gospodarzem ogólnopolskich obchodów XVIII Dnia Judaizmu będzie w styczniu przyszłego roku diecezja bielsko-żywiecka, na terenie której leży były niemiecki nazistowski obóz zagłady Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Ruszyły przygotowania do wydarzenia, które ma pomóc w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa oraz pogłębianiu świadomości wyjątkowej relacji łączącej religię żydowską z chrześcijaństwem.
Wydział katechetyczny diecezji bielsko-żywieckiej, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu wspólnie przygotowują projekt adresowany do uczniów i nauczycieli gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. Ma on zachęcić do wizyty w Miejscu Pamięci Auschwitz i przeciwdziałać procesowi spadku liczby młodych ludzi, którzy odwiedzają Muzeum.
Jak wyjaśnia dyrektor kurialnego wydziału katechetycznego ks. dr Marek Studenski, program ma zachęcić do odwiedzenia w Oświęcimiu trzech miejsc: synagogi Chewra Lomdej Misznajot w Edukacyjnym Centrum Żydowskim - miejsca opowiadającego historię Żydów oświęcimskich przed II wojną światową, Muzeum Auschwitz-Birkenau, gdzie młodzi ludzie przejadą specjalnie przygotowaną trasą, oraz Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu, w którym dowiedzą się, jak można wspólnie budować przyszłość w oparciu o dialog między judaizmem i chrześcijaństwem.
Efektem wspólnych prac będą tzw. teczki pomocy, w których znajda się materiały do prowadzenia lekcji wychowawczych lub katechez nt. dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w odniesieniu do określonych dokumentów Kościoła, propozycja zwiedzania konkretnych miejsc na terenie Miejsca Pamięci i dokładny opis trasy, oraz dane nt. historii niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady.
Dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holocauście i zastępca dyrektora Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Andrzej Kacorzyk przypomniał podczas konferencji prasowej w siedzibie bielsko-żywieckiej Kurii, że program związany z lekcjami religii ma szanse wzmocnić zainteresowanie pamięcią o losie pomordowanych w Auschwitz-Birkenau, a także przełożyć się na wzrost liczby młodych ludzi odwiedzających Muzeum.
"Chcemy pokazać to, co w Miejscu Pamięci Auschwitz jest najważniejsze, że miejsce to jest wyjątkowe na mapie innych podobnych w Polsce i w Europie. Myślę, że jest to właściwe miejsce do tego, co ja nazywam przywilejem św. Tomasza Apostoła - czyli powrotem i dotknięciem fizycznym ran. Chcemy pokazać cierpienia głównych grup ofiar" - dodaje. Naukowiec podkreśla, że pomysłodawcy projektu chcą przygotować go z należytą starannością po to, by móc później zaproponować gotowy do wykorzystania program dla całej Polski.
Oficjalna inauguracja programu ma nastąpić 25 października, podczas konferencji dla nauczycieli i katechetów w Bielskim Centrum Kultury.
Dzień Judaizmu w 2015 roku zaplanowano wyjątkowo na 15 stycznia, ze względu na obchody szabatu przez wyznawców judaizmu.
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r. Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r., prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.
W 2013 r. Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau odwiedziło 1,33 mln ludzi z całego świata. Większość zwiedzających to ludzie młodzi, przyjeżdżający na ogół w ramach różnych programów edukacyjnych.
W pierwszej dziesiątce krajów, z których przyjeżdżają odwiedzający, znalazły się: Polska (336 tys. osób), Wielka Brytania (178 tys.), USA (101 tys.), Włochy (71 tys.) a także Niemcy (69 tys.), Izrael (57 tys.), Hiszpania (52 tys.), Francja (47 tys.), Korea Południowa (45 tys.) i Czechy (41 tys.).
Od kilku już lat systematycznie wzrasta liczba grup polskiej młodzieży gimnazjalnej odwiedzających Miejsce Pamięci. Według pracowników Muzeum, to bezpośredni efekt zmian w programie nauczania historii w polskich szkołach.
Skomentuj artykuł