Na czym polega jego charyzmat i oryginalność?
Franciszek jest papieżem, który nie potrzebuje interpretatorów - uważa hiszpański biskup José Ignacio Munilla Aguirre, przewodniczący komisji ds. środków przekazu Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE).
Organizowane przez nią doroczne spotkanie biskupów z państw Europy odpowiedzialnych w swoich konferencjach episkopatu za media odbyło się w dniach 8-10 listopada w Barcelonie na temat: "Ewangelizować duszę Europy. Wkład komunikacji społecznej".
Omawiając pierwsze osiem miesięcy obecnego pontyfikatu, ordynariusz diecezji San Sebastian wskazał, że "charyzmatem i oryginalnością" papieża jest komunikacja bezpośrednia i bliski kontakt z ludźmi, a także ścisły związek jego czynów, gestów i słów. Nowością są wyrażane bardzo bezpośrednim językiem codzienne homilie w Domu św. Marty i wywiady prasowe (na pokładzie samolotu z Rio de Janeiro, dla "Civiltà cattolica", dla "La Repubblica"). Opinia publiczna bardzo ceni ten sposób komunikowania się Franciszka, dostrzegając spójność i autentyczność jego postaci, odwagę i transparencję w podejmowaniu najgorętszych i najbardziej kontrowersyjnych tematów dotyczących życia Kościoła, w czym bp Aguirre widzi kontynuację linii poprzednich papieży: Jana Pawła II i Benedykta XVI.
Zaznacza on, że sposób komunikowania się papieża Franciszka nie rodzi się przede wszystkim z jego osobistej charyzmy ani tym bardziej z wyuczonej techniki. Źródeł jego komunikowania się upatruje w dwóch czynnikach. Pierwszym jest "gorliwość apostolska, która pozwala przezwyciężać lęki i zaryzykować komunikowanie się" - to tym tłumaczą się papieskie wezwania, by Kościół wyszedł na zewnątrz i nie zachorował od zepsutego powietrza pokoi, w których się zamyka.
Drugim czynnikiem jest chrystocentryzm papieża, który sprawia, że Kościół nie jest sam dla siebie punktem odniesienia, tylko sługą słowa Bożego. - Wikariusz Chrystusa na ziemi ma przekazywać wszystkim, że Jezus Chrystus jest jedyną racją bytu Kościoła, oprócz tego, że jest odpowiedzią na ludzkie pragnienie prawdy, dobra i piękna. Ta chrystocentryczna perspektywa, złączona z jego misyjną żarliwością, współkształtuje i w znacznej mierze decyduje o komunikowaniu się papieża Franciszka - dodał bp Aguirre.
Uczestnicy spotkania omawiali wyzwania stojące przed działalnością misyjną Kościoła w Europie, a także sposób komunikowania się papieża Franciszka i posługiwanie się nowymi technologiami przez Stolicę Apostolską. Przedstawione były dobre przykłady korzystania z nowych technologii w Kościele.
W ojczyźnie Antonio Gaudiego europejscy biskupi mogli się przekonać, że "architektura może stać się narzędziem komunikacji i nowej ewangelizacji". Na zakończenie spotkania odprawili Mszę św. w zaprojektowanej przez Gaudiego bazylice Sagrada Familia.
Przewodniczący komisji ds. mediów CCEE, bp José Ignacio Munilla Aguirre podkreśla, że "wraz z rozwojem komunikacji społecznej na kontynencie europejskim, który jest głęboko chrześcijański, zauważamy tendencję do działania tak, jakby Bóg nie istniał". - W tym kontekście Kościół ma obowiązek ewangelizacji duszy naszego kontynentu, który bardziej niż kiedykolwiek potrzebuje prawdy Ewangelii - uważa ordynariusz diecezji San Sebastian.
Przygotowaliśmy dla Was specjalny, promocyjny, franciszkowy zestaw. Tylko teraz możecie kupić w pakiecie książkę "Alfabet Franciszka" i torbę "Weź się uśmiechnij" - czyli coś dla umysłu, serca i oka.
"Alfabet Franciszka" to:
-> książka współtworzona przez użytkowników profilu Franciszek na Facebooku
-> inspirujące myśli, słowa i wypowiedzi papieża w jednym miejscu w wyjątkowym wydaniu
-> twarda okładka, projekt Przemka Wysogląda SJ (twórcy komiksu K.O.S.T.K.A.)
-> w środku piękne grafiki z papieskimi cytatami wyłonione na drodze głosowania na papieskim profilu na FB
-> wspólny projekt profilu Franciszek, Projektu Facebóg i portalu Deon.pl
Skomentuj artykuł