Watykan: mocne słowa Benedykta XVI ws. papieża Franciszka. "To głupie uprzedzenia"

(fot. Grzegorz Gałązka / galazka.deon.pl)
PAP / kw

Emerytowany papież Benedykt XVI stanął w obronie swego następcy Franciszka i uznał za "głupie uprzedzenia" opinie o tym, że jest on człowiekiem praktycznym, pozbawionym odpowiedniego przygotowania teologicznego i filozoficznego.

Prawie 91-letni emerytowany papież napisał list do prefekta Sekretariatu ds. Komunikacji w Watykanie księdza Dario Vigano w związku z prezentacją zbioru 11 książek "Teologia papieża Franciszka". Ta inicjatywa wydawnicza watykańskiego wydawnictwa LEV zbiega się w czasie z piątą rocznicą wyboru Franciszka, przypadającą we wtorek.

W liście, który odczytał ksiądz Vigano podczas poniedziałkowej prezentacji kolekcji książek w Rzymie, Benedykt XVI podkreślił: "Pochwalam tę inicjatywę, będącą reakcją sprzeciwu wobec głupich uprzedzeń, zgodnie z którymi papież Franciszek jest tylko człowiekiem praktycznym, pozbawionym szczególnej formacji teologicznej i filozoficznej, podczas gdy ja miałbym być wyłącznie teoretykiem teologii, mało rozumiejącym konkretne życie dzisiejszego chrześcijanina".

Benedykt XVI wyraził przekonanie, że książki ukazują Franciszka jako człowieka o głębokim przygotowaniu filozoficznym oraz teologicznym. "Pomagają też dostrzec wewnętrzną kontynuację między dwoma pontyfikatami, mimo wszystkich różnic stylu i temperamentu" - stwierdził emerytowany papież w pierwszej tak bezpośredniej wypowiedzi na temat swego następcy.

Kolekcja książek o teologii Franciszka pióra wybitnych naukowców o międzynarodowej sławie ukaże się także w tłumaczeniu na język angielski, hiszpański, francuski, portugalski, polski i rumuński - zapowiedziano podczas prezentacji.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Watykan: mocne słowa Benedykta XVI ws. papieża Franciszka. "To głupie uprzedzenia"
Komentarze (34)
UU
urynos urynos
19 marca 2018, 16:04
Odezwał się kolejny "wielki teolog"! Przy takich gigantach teologii jak oni dwaj św. Augustyn i św. Tomasz z Akwinu wydają się wręcz karłami. 
19 marca 2018, 17:59
Po pierwsze, jak się nie ma argumentów, którymi można byłoby kogoś przekonać do swoich racji albo po to, by odwieść od błędu, to pozostaje jedynie ośmieszanie - stara dobra metoda, jaką stosowali m.in. komuniści. Po wtóre, a skąd ta pewność, że nie masz czasem okazji czytać kogoś kto skończył teologię:)
18 marca 2018, 01:51
O ODSTĘPCZYM RZYMIE! Acta Apostolicae Sedis ASS 23 [1890-91], s. 743-744.* (...) Ubi sedes beatissimi Petri et Cathedra veritatis ad lucem gentium constituta est, ibi thronum posuerunt abominationis impietatis suae ; ut percusso Pastore, et gregem disperdere valeant. (...). Tłumaczenie: W samym Świętym Miejscu, gdzie ustanowiono Stolicę św. Piotra i Tron Prawdy jako światło świata, wyniosą na tron swoją ohydną bezbożność, z niecnym planem, że kiedy uderzą w Pasterza, rozpierzchną się owce. Żródło: http://www.vatican.va/archive/ass/index_en.htm  , http://www.vatican.va/archive/ass/documents/ASS-23-1890-91-ocr.pdf [dostęp: 2018-03-18]. W dniu Św. Józefa, Opiekuna Kościoła Świętego
18 marca 2018, 02:01
errata: w dniu wigilii Św. Józefa, Opiekuna Kościoła Świętego ;)
16 marca 2018, 17:01
Zob. Pius X, Encyklika Pascendi dominici gregis (O zasadach modernistów) z 1907 r. • [ROZDZIAŁ VII MODERNISTA - REFORMATOR] Ten ich duch nowatorski czepia się wszystkiego, co jest katolickim. (...) Ale co się tyczy Kościoła rządzącego, ten, zdaniem ich, winien być zreformowany od góry do dołu, zwłaszcza władza dyscyplinarna i dogmatyczna. Duch jego i forma winny się zastosować do stanu świadomości nowoczesnej, która jest dziś całkiem demokratyczną: a zatem i kler niższy a nawet i laicy niech wezmą udział w rządach Kościoła, a cała władza w ten sposób niech zostanie zdecentralizowaną. Por. 1. "Papstschreiben fördert Kirchenreform"* Der katholische Tübinger Theologe und Kirchenkritiker Hans Küng hat das neue Lehrschreiben von Papst Franziskus gewürdigt. "Mit der Kirchenreform geht es voran", schrieb Küng in einem Gastbeitrag für die "Passauer Neue Presse" am Samstag. Das Apostolische "Evangelii gaudium" (Die Freude des Evangeliums) wurde am Dienstag veröffentlicht . In dem Dokument verstärke Franziskus "seine Kritik am Kapitalismus und der Herrschaft des Geldes", lobte Küngc So plädiere Franziskus für eine Dezentralisierung der Kirchenstrukturen "hin zu Bistümern und Gemeinden" und eine Reform des Papstamtes. Das Kirchenoberhaupt trete für eine Aufwertung der Laien und gegen ausufernden Klerikalismus ein sowie "für eine wirksamere weibliche Gegenwart in der Kirche, vor allem in Entscheidungsgremien" [Przywódca kościoła opowiada się za uznaniem świeckich i przeciw eskalacji klerykalizmu i "za bardziej skuteczną obecność kobiet w kościele, szczególnie w ciałach decyzyjnych" - przypis pettt]. Ebenso deutlich engagiere sich der Papst für die Ökumene und den interreligiösen Dialog, besonders mit Judentum und Islam. 2. Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii Gaudium” (Radość Ewangelii) z 2013 r., punkty 16 i 32.
13 marca 2018, 23:21
Nie wiem skąd pomysł,iż Franciszek wybitnym teologiem nie jest za to rozumie życie współczesnego chrześcijanina? Wybitnym teologiem nie jest bo do tej pory nie potrafi przekonująco wytłumaczyć się z babola jaki popełnił w Amoris Laetitia, gdyby zaś rozumiał życie chrzescijanina nie próbowałby leczenia jego bolączek przez relatywizowanie grzechu. Nie jest jednym ani drugim, gdyż NIE UTWIERDZA BRACI W WIERZE, co jest Jego podstawowym obowiązkiem,zamiast tego wprowadza zamęt i podziały. Co zaś się tyczy Benedykta, to jako papież z nurtu posoborowego nie potrafi jak widać do końca wyzwolić się ze swego dziedzictwa bycia twarzą rewolucyjnych zmian
13 marca 2018, 11:43
Zob. „Uczynić coś razem to wzniosła i skuteczna forma dialogu. Mam tu również na myśli edukację. Ważne jest pracować razem, a nie sekciarsko. Jedno kryterium winno być dla nas w każdym razie jasne: prowadzenie prozelityzmu na polu kościelnym jest grzechem” – powiedział Ojciec Święty(http://pl.radiovaticana.va/news/2016/10/29 /franciszek_o_spotkaniu_z_luteranami_w_szwecji_oczekuj%C4%99_zbli/1268783). Por. np z: 1. Bł. Pius IX, List apostolski Iam vos omnes (do wszystkich protestantów i innych niekatolików z okazji zbliżających się obrad Soboru Watykańskiego I) z 1868 r.: My zatem, mocą najwyższego urzędu Naszej posługi apostolskiej, udzielonej nam przez samego Chrystusa Pana, starając się pilnie wypełnić wszystkie obowiązki dobrego pasterza, aby kierować się i obejmować ojcowską miłością wszystkich ludzi żyjących na całej ziemi, adresujemy ten Nasz list do wszystkich chrześcijan od Nas odłączonych, ciągle ich zachęcając i błagając, aby pospieszyli z powrotem do jedynej owczarni Chrystusowej. Z całego serca pragniemy ich zbawienia w Jezusie Chrystusie, obawiając się odpłaty od Naszego Sędziego, gdybyśmy poniechali, w tym Co do Nas należy, jakiejkolwiek możności ukazania im i przygotowania drogi do osiągnięcia wiecznego zbawienia. 2. LIST APOSTOLSKI PAPIEŻA PIUSA IX IAM VOS OMNES  DO WSZYSTKICH PROTESTANTÓW I INNYCH NIEKATOLIKÓW, 13 września 1868 r.: Dlatego ci wszyscy, którzy nie trzymają się jedności i prawdy Kościoła katolickiego, niech skorzystają ze sposobności tego Soboru, poprzez który Kościół katolicki, do którego należeli ich przodkowie, daje nowy dowód wewnętrznej jedności i swej niezwyciężalnej żywotnej siły; odpowiadając na potrzeby swego serca, niech starają się wyrwać z tego stanu, w którym nie mogą być pewni własnego zbawienia.
13 marca 2018, 11:42
Zob.  „Uczynić coś razem to wzniosła i skuteczna forma dialogu. Mam tu również na myśli edukację. Ważne jest pracować razem, a nie sekciarsko. Jedno kryterium winno być dla nas w każdym razie jasne: prowadzenie prozelityzmu na polu kościelnym jest grzechem” – powiedział Ojciec Święty (http://pl.radiovaticana.va/news/2016/10/29/franciszek_o_spotkaniu_z_luteranami_w_szwecji_oczekuj%C4%99_zbli/1268783). Por. np z: 1. Bł. Pius IX, List apostolski Iam vos omnes (do wszystkich protestantów i innych niekatolików z okazji zbliżających się obrad Soboru Watykańskiego I) z 1868 r.: My zatem, mocą najwyższego urzędu Naszej posługi apostolskiej, udzielonej nam przez samego Chrystusa Pana, starając się pilnie wypełnić wszystkie obowiązki dobrego pasterza, aby kierować się i obejmować ojcowską miłością wszystkich ludzi żyjących na całej ziemi, adresujemy ten Nasz list do wszystkich chrześcijan od Nas odłączonych, ciągle ich zachęcając i błagając, aby pospieszyli z powrotem do jedynej owczarni Chrystusowej. Z całego serca pragniemy ich zbawienia w Jezusie Chrystusie, obawiając się odpłaty od Naszego Sędziego, gdybyśmy poniechali, w tym Co do Nas należy, jakiejkolwiek możności ukazania im i przygotowania drogi do osiągnięcia wiecznego zbawienia. 2. LIST APOSTOLSKI PAPIEŻA PIUSA IX IAM VOS OMNES  DO WSZYSTKICH PROTESTANTÓW I INNYCH NIEKATOLIKÓW, 13 września 1868 r.: Dlatego ci wszyscy, którzy nie trzymają się jedności i prawdy Kościoła katolickiego, niech skorzystają ze sposobności tego Soboru, poprzez który Kościół katolicki, do którego należeli ich przodkowie, daje nowy dowód wewnętrznej jedności i swej niezwyciężalnej żywotnej siły; odpowiadając na potrzeby swego serca, niech starają się wyrwać z tego stanu, w którym nie mogą być pewni własnego zbawienia.
13 marca 2018, 11:41
:)
13 marca 2018, 10:53
Kolejne wypowiedzi Franciszka, które wprowadzają dysonans, a nie tworzą spójną całość nauczania Kościoła. Zob. Papież Franciszek, Kim jesteśmy, żeby się dzielić? 3 VII 2015 — Przemówienie do uczestników kongresu włoskiej Odnowy w Duchu Świętym: Otwórzmy się na Ducha, módlmy się o to, abyśmy szli dalej razem. «Ale istnieją różnice!» Zostawmy je na boku, idźmy, trzymając się tego, co mamy wspólne, a to jest wystarczające: jest Trójca Święta, jest chrzest. Idźmy naprzód z mocą Ducha Świętego. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/przemowienia/odnowa_03072015.html Por. Pius XI, Encyklika Mortalium Animos (O popieraniu prawdziwej jedności religii) z 1928 r.: Mówią, że należy więc dawne sprawy sporne i różnice zdań, które po dziś dzień są kością niezgody wśród rodzin chrześcijańskich, pozostawić na boku, z innych zaś nauk ulepić i przedłożyć wspólna regułę wiary, której wyznawanie zbratałoby wszystkich i przez co wszyscy czuliby się braćmi.
TB
Tru Badur
13 marca 2018, 11:41
Bóg łączy, szatan szuka podziałów.
13 marca 2018, 11:49
Bóg łączy? Błędy z prawdą też? Odszczepieńców z wiernymi nauce Chrystusa też?
13 marca 2018, 11:51
kozły z owcami też?  A czytamy że oddzieli jednych od drugich.
TB
Tru Badur
13 marca 2018, 20:52
"Oddzielić", to nie to samo, co "podzielić".  
AW
Andrzej Wiktorski
13 marca 2018, 10:33
I jak zawsze wszyscy dostrzegaja zadrę w oku Papierza Franciszka a belki w swoim to nie... ech czy nie czas zacząć od siebie, jaką ja jakochrześcijanin mam wiedzę jak jestem przygotowany i jak sie wysławiam  ks Psalmów 52  ...5 Miłujesz bardziej zło niż dobro, bardziej kłamstwo niż mowę sprawiedliwą. 6 Miłujesz wszelkie zgubne mowy, podstępny języku!
Baruch Marzel
13 marca 2018, 10:32
Jak Deon opublikuje cały list Benedykta to będzie można się do niego odnieść. Ale skoro tak jak podobno twierdzi B16, F jest teologicznie i filozoficznie sprawny, tym gorzej dla niego, bo to by oznaczało, że pomimo swojej wiedzy zwyczajnie manipuluje nauką kościoła!  
TB
Tru Badur
13 marca 2018, 10:41
Czy w takim razie papież Benedykt XVI, popierając Franciszka też manipuluje?
TB
Tru Badur
13 marca 2018, 10:43
Zastanów się kim Ty Stos usiłujesz manipulować zmieniając stale swojego nicka? I po co to robisz? Jakieś dobro ma z tego wyniknąć? Jakie i dla kogo?
Baruch Marzel
13 marca 2018, 11:34
Ja tylko powiedziałem, że jak deon opublikuje cały list to się można do niego odnieść. Co do mojego nika, to ja nikim nie manipuluje tylko wkurzam moich demaskatorów. I nigdy nie miałem nika Stos.
TB
Tru Badur
13 marca 2018, 11:39
Po co "wkurzasz"? Dewiacyjne poczucie satysfakcji? Jakie z tego dobro?
Baruch Marzel
13 marca 2018, 11:42
Dewiacyjne satyfakcje to mają moi demaskatorzy, którzy rzucają oskarżenia na jakiegoś bogu ducha winnego księdza! A mój nik jest tak samo dobry jak i twój!
TB
Tru Badur
13 marca 2018, 20:49
Po co "wkurzasz"? I jakie z tego dobro? Dlaczego boisz się odpowiadać na te pytania?
13 marca 2018, 10:17
Raz jeszcze, nieco inaczej. I proszę nie minusować od razu tylko zastanowić się nieco. Czy teologicznie przygotowana osoba może mówić w sposób następujący: I feel like saying something that may sound controversial, or even heretical, perhaps. [I przyszło mi do głowy powiedzieć wam coś, co może być głupotą (nonsensem), a być może herezją, nie wiem.]?! (Zob. VIDEO MESSAGE OF HIS HOLINESS POPE FRANCIS ON THE OCCASION OF THE DAY OF CHRISTIAN UNITY [PHOENIX, 23 MAY 2015], https://w2.vatican.va/content/francesco/en/messages/pont-messages/2015/documents/papa-francesco_20150523_videomessaggio-giornata-unita-cristiana-phoenix.html ).
JM
Jerzy Matejko
13 marca 2018, 10:25
Umiesz tłumaczyć ? To tłumacz dokładnie _ "co może brzmieć kontrowersyjnie lub nawet jak herezja"  bynajmnie nie oznacza że JEST głupota czy jest herezją. To zasadnicza różnica. Ty nie umiesz tłumaczyć czy celowo przeinaczasz wypowiedź Papieża Franciszka ?
TB
Tru Badur
13 marca 2018, 10:39
Tłumaczom zdarzają się błędy w tłumaczeniach, lekarzom błędne diagnozy, inżynierom bezsensowne projekty, a teologom (i nie tylko) kontrowersyjne wypowiedzi. Pett, czy Ty jesteś teologicznie lepiej przygotowany niż papież Benedykt XVI i Franciszek razem wzięci? A może jesteś nieomylny/a, jak Bóg?
JM
Jerzy Matejko
13 marca 2018, 10:07
Polacy Ci to sa znawcy tologii !! Co im tam jakiś Papież Franciszek !! Nawet jak Papiez Benedykt XVI staje w obronie Franciszka i tłumaczy to Polski katolig wie lepiej. JPII inaczej patrzył niż Benedykt XVI, Papież Franciszek inacze z innej strony patrzy niż Benedykt XVI wszyscy trzej to wielcy Papieże, o ogromnej mądrości. Każdy zaś w innej nieco kulturze sie wychował, w inny sposób doświadczał Boga, każdy to wspaniały chrześcijanin. Czy naprawdę tak trudno to pojąć ? Jedn Chrystus jeden Kościoł różni ludzie i różne drogi. Pycha zabija
13 marca 2018, 10:24
Wychowanie się w innej kulturze z pewnością nie przyzwala na to, by głosić to, co w porównaniu z całym Magisterium Kościoła (tym sprzed Soboru Wat. II i po, a nie tylko z dokumentami powstałymi po owym Soborze), jest nauką nową, a nade wszystko sprzeczną.
13 marca 2018, 10:31
I proszę o argumenty, o uzasadnienie swojej wypowiedzi, a nie o teksty: "Polacy Ci to sa znawcy tologii !! Co im tam jakiś Papież Franciszek !!", "to Polski katolig wie lepiej", "Pycha zabija".
13 marca 2018, 09:37
Przy tak  znakomitych teologach Piotr czy inni Apostołowie dopiero byli by nieprzygotowani.                                            
13 marca 2018, 04:20
Oto jak wypowiada się teologicznie przygotowany Franciszek: Prowadzić dialog oznacza być przekonym, że druga osoba ma coś wartościowego do powiedzenia, otworzyć się na jej punkt widzenia, jej propozycje. Prowadzenie dialogu nie oznacza rezygnowania z własnych idei i tradycji, lecz z twierdzenia, że są one jedyne i absolutne. (ORĘDZIE PAPIEŻA FRANCISZKA NA XLVIII ŚWIATOWY DZIEŃ ŚRODKÓW SPOŁECZNEGO PRZEKAZU. Przekaz w służbie autentycznej kultury spotkania, Watykan, 24 stycznia 2014 r.). A oto wypowiedzi innych: 1. Święta Kongregacja Nauki Wiary, LIST DO PRZEWIELEBNYCH BISKUPÓW KONFERENCJI EPISKOPATÓW O INTERPRETACJI DOKUMENTÓW SOBORU WATYKAŃSKIEGO II: Niektórzy jakby nie uznają absolutnej, stałej i niezmiennej prawdy obiektywnej oraz wszystko poddają pewnego rodzaju relatywizmowi, pod pretekstem, że każda prawda w sposób konieczny rozwija się ewolucyjnie, idąc za ewolucją świadomości i historii. // 2.Pius XI, Encyklika Mortalium Animos (O popieraniu prawdziwej jedności religii) z 1928 r. Wiemy jednak jak tam łatwo dochodzić można do zaniedbania religii, lub do indyferentyzmu, lub też do modernizmu, której ubolewania godne ofiary nie uważają prawdy dogmatycznej za absolutną, lecz za relatywną, tzn. za zmienną według rozmaitych miejscowych i czasowych potrzeb, jakoby ona nie stanowiła treści niezmiennego objawienia, lecz przystosowywała się do życia ludzkiego.
13 marca 2018, 04:25
i do tego jeszcze punkt 3. IURISIURANDI FORMULA [Św. Pius X, Przysięga antymodernistyczna (1910)]* Proinde fidem Patrum firmissime retineo et ad extremum vitae spiritum retinebo, de charismate veritatis certo, quod est, fuit eritque semper in episcopatus ab Apostolis successione; non ut id teneatur quod melius et aptius videri possit secundum suam cuiusque aetatis culturam, sed ut nunquam aliter credatur, nunquam aliter intelligatur absoluta et immutabilis veritas ab initio per Apostolos praedicata. (Tłumaczenie: Przeto usilnie się trzymam i do ostatniego tchu trzymać się będę wiary Ojców w niezawodny charyzmat prawdy, który jest, był i zawsze pozostanie w „sukcesji biskupstwa od Apostołów” [Św. Ireneusz, Adv. haer. IV, 26 – PG 7, 1053 C]; a to nie w tym celu, by trzymać się tego, co może się wydawać lepsze i bardziej odpowiednie dla stopy kultury danego wieku, lecz aby nigdy inaczej nie rozumieć absolutnej i niezmiennej prawdy głoszonej od początku przez Apostołów.)
LL
Lesyou Lesyou
13 marca 2018, 07:39
Jak będzie następne konklawe, to się zgłoś ;).
13 marca 2018, 08:29
Jak kogoś nie stać na merytoryczną dyspytę, jak ktoś nie ma argumentów, to komuś takiemu jak Ty, pozostaje jedynie wyśmiać, w różnej formie, swego rozmówcę.
13 marca 2018, 04:05
Śmiem twierdzić, że Franciszek nie ma odpowiedniego przygotowania teologicznego, o czym świadczy jego wypowiedź: Together today, I here in Rome and you over there, we will ask our Father to send the Spirit of Jesus, the Holy Spirit, and to give us the grace to be one, “so that the world may believe”. I feel like saying something that may sound controversial, or even heretical, perhaps. (VIDEO MESSAGE OF HIS HOLINESS POPE FRANCIS ON THE OCCASION OF THE DAY OF CHRISTIAN UNITY [PHOENIX, 23 MAY 2015], zob. w2.vatican).