"Szczątki rozebrano, wzgórze zaorano". Czy uda się odnaleźć polskie ślady bożogrobców?

"Szczątki rozebrano, wzgórze zaorano". Czy uda się odnaleźć polskie ślady bożogrobców?
Fot. Stevica Mrdja / Depositphotos.com
KAI / mł

W „Słowniku geograficznym Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich” z 1890 roku znaleźć można taki opis tego miejsca: „Znajdowały się tu ruiny kościoła i klasztoru bożogrobców, wystawionego w 1323 r. W 1868 r. zostały te szczątki rozebrane, a wzgórze, na którem się mieściły, zaorano”. Ostatecznie ślad pierwszej placówki zakonu w starym Rypinie zniknął z krajobrazu i do dziś lokalizacja obiektu nie została ustalona.

Rypin, miasto położone w północno-zachodniej części diecezji płockiej, na historycznej ziemi dobrzyńskiej, w XIV wieku przyciągnęło Zakon Kanoników Regularnych Stróżów Świętego Grobu Jerozolimskiego, zwanych bożogrobcami lub miechowitami. Zakonnicy mieli chronić teren przed najazdami pruskimi, a potem krzyżackimi i litewskimi. Historycy i archeolodzy od lat starają się odnaleźć ślady ich działalności, ale jest to trudne zadanie.

Rypin jest jednym z najstarszych polskich miast. Pierwsze informacje o nim pochodzą z 1065 roku. Pierwotny gród rypiński był zlokalizowany na terenie obecnej wsi Starorypin. W XI wieku miasto stało się stolicą odrębnej jednostki terytorialnej, zwanej kasztelanią, a od wieku XIV - powiatu. Zakon bożogrobców, oficjalnie nazywający się Zakonem Rycerskim Grobu Bożego w Jerozolimie, założony został przez pierwszych krzyżowców w Ziemi Świętej, jego początki wiąże się z postacią Godfryda z Bouillon.

DEON.PL POLECA

Zakon, który za symbol obrał sobie krzyż jerozolimski, podlegał patriarsze łacińskiemu. Członkowie zakonu po upadku Akki w 1291 roku, wzorem pozostałych zakonów, poszukiwali innych terenów na swoje siedziby. Część z nich trafiła do Polski, a w 1323 roku otrzymali uposażenie w postaci szpitala w Starorypinie od książąt dobrzyńskich, Władysława i Bolesława oraz Anastazji. To bożogrobcy właśnie przez wieki kształtowali chrześcijańskie oblicze ziemi dobrzyńskiej. Z tego samego roku pochodzi także najstarsze pewne źródło mówiące o kościele pod podwójnym wezwaniem Błogosławionej Dziewicy Marii i apostołów Piotra i Pawła w Starym Rypinie.

Budowa kościoła rozpoczęła się około 1319 roku, za czasów biskupa Floriana z Kościelca herbu Laska. O kościele bożogrobców w Starorypinie (Starym Rypinie) wiadomo dość dużo. Prawdopodobnie była to budowla murowana z cegły. Analiza ryciny kościoła z 1851 roku, która jest najlepiej zachowanym źródłem ikonograficznym, pozwala stwierdzić, że był to niewielki kościół o cechach gotyckich, wraz z młodszymi elementami, wprowadzonymi w trakcie późniejszych renowacji. W 1851 roku w miejscu lokalizacji kościoła przebywała komisja badająca zabytki w Królestwie Polskim. Uznała istniejące ruiny za obiekt godny uwagi, powstała ich ilustracja i opis. Zachowało się też pisane świadectwo, że w 1777 roku budynek miał jeszcze dachy, ale w 1813 roku był już zupełnie zrujnowany, bez okien i drzwi, miał jedynie wieże.

W „Słowniku geograficznym Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich” z 1890 roku znaleźć można taki opis tego miejsca: „Znajdowały się tu ruiny kościoła i klasztoru bożogrobców, wystawionego w 1323 r. W 1868 r. zostały te szczątki rozebrane, a wzgórze, na którem się mieściły, zaorano”. Ostatecznie ślad pierwszej placówki zakonu w starym Rypinie zniknął z krajobrazu i do dziś lokalizacja obiektu nie została ustalona.

W ostatnim okresie nastąpiło pewne przełamanie impasu w poszukiwaniu kościoła bożogrobców, udał się bowiem pozyskać nowe źródła. Jest to między innymi mapa z 1806 roku, gdzie dość precyzyjnie wyrysowana jest lokalizacja kościoła, tuż przy rzeczce Linia, po północnej stronie pierwszego rypińskiego miasta. Ważnych informacji dostarcza także opis kościółka znaleziony w prasie z 1856 roku.

W 135 roku nastąpiła translokacja miasta: ze Starego Rypina na teren obecnego miasta Rypina. Po translokacji gród w Starym Rypinie utracił pozycję centralnego ośrodka. W dokumencie z 1349 roku książę Władysław dokonał zmiany gruntów dla bożogrobców, nadając im opuszczoną już górę grodową. Przeniesienie życia politycznego ze Starego do Nowego Rypina wymusiło konieczność budowy szpitala i kościoła, także w nowym mieście.

Dnia 3 maja 1349 roku w Bobrownikach książę Władysław nadał bożogrobcom przywilej na założenie domu zakonnego w Nowym Rypinie. Kościół i szpital miał zgodnie z wolą księcia stanąć w ciągu jednego roku od czasu nadania przywileju. Nowa świątynia, wybudowana w latach 1348-1350, powstała na przedmieściach Rypina, na tzw. Piaskach i otrzymała wezwanie Świętego Ducha. Kościół ten zbudowano z drewna, był wielokrotnie rujnowany, przebudowywany i odnawiany. Ostatecznie rozebrany został podczas drugiej wojny światowej. W ten sposób zniknął ostatni kościółek rypińskich bożogrobców.

W Rypinie Starym i Nowym bożogrobcy posiadali dwa kościoły i dwa szpitale, ale do dziś zachował się wyłącznie srebrny kielich, przekazany przez zakonników do kościoła Świętej Trójcy (farnego, wciąż istniejącego) w 1694 roku. Być może część wyposażenia kościoła farnego pochodzi z rozebranych kościołów bożogrobców, ale nie ma na to dowodów. Pozostaje nadzieja, że nowe metody badawcze przyczynią się do odnalezienia artefaktów po bożogrobcach w Rypinie.

KAI / mł

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Marta Łysek

Zło jest bliżej niż ci się wydaje…

Sokółka, mała urokliwa miejscowość na Podlasiu. Spokojne życie mieszkańców przerywa zagadkowe zaginięcie proboszcza. Strach i napięcie potęguje wiadomość, że w okolicy doszło do brutalnej zbrodni.

Grzegorz Sobal, kiedyś...

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

"Szczątki rozebrano, wzgórze zaorano". Czy uda się odnaleźć polskie ślady bożogrobców?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.