Nie żyje Rosemary Radford Ruether – kontrowersyjna katolicka teolożka-feministka
W wieku 85 lat zmarła Amerykanka Rosemary Radford Ruether, uważana za pionierkę wprowadzania perspektywy feministycznej, antyrasistowskiej i ekologicznej do tradycyjnej teologii katolickiej. W swoich licznych książkach i artykułach na te tematy uważała ona Kościół za „wspólnotę miliarda ludzi o różnych punktach widzenia”, przy czym swoje spojrzenie nazywała „postępowym, feministycznym i liberalnym”.
W obszernym wspomnieniu o jej burzliwym życiu naukowym w stosunku do tradycyjnej nauki Kościoła „New York Times” napisał 27 maja, iż z powodu swych poglądów musiała, pozostając katoliczką, wykładać głównie na uczelniach protestanckich. Ponad 30 lat była dziekanem na specjalizującym się w teologii afroamerykańskiej Uniwersytecie Howarda w Waszyngtonie a także w metodystycznym Ewangelickim Seminarium Teologicznym Garretta w Evanstonie w stanie Illinois. Uniwersytety katolickie i niektóre protestanckie, np. ówczesny Harvard, nie mogły zaakceptować jej skrajnych i nieortodoksyjnych poglądów m.in. na temat aborcji i stosowania środków antykoncepcyjnych.
W 1964, już na samym początku swojej kariery naukowej, Radford Ruether straciła pracę w katolickim Kolegium Niepokalanego Serca w Los Angeles po opublikowaniu artykułu o „Obronie Życia„ w „The Saturday Evening Post”. Jednocześnie przez całe dziesięciolecia miała swoje stałe „katolickie” miejsce jako felietonistka w „The National Catholic Reporter”. Pisała tam m.in. na temat konfliktu izraelsko-palestyńskiego, kryzysu klimatycznego i antysemityzmu w historii Kościoła.
Kim była Rosemary Radford Ruether?
Pisarka, teolożka feministyczna i feministka Rosemary Radford Ruether urodziła się 2 listopada 1936 w Saint Paul. Była jedną z pionierek współczesnej teologii feministycznej i jedną z najwybitniejszych jej przedstawicielek a także jedną z nielicznych, które starały się ująć ją w sposób systematyczny.
Ukończyła studia z filologii klasycznej i historii Rzymu. Obroniła doktorat nt. św. Grzegorza z Nazjanzu. W latach sześćdziesiątych XX w. związała się z ruchem feministycznym, stając się jedną z pierwszych katolickich teolożek feministycznych. Wykładała na kilku uczelniach amerykańskich, specjalizujących się w tematyce religijnej, m.in. na Uniwersytecie Howarda w Waszyngtonie, w metodystycznym Seminarium Teologicznym w Evanstonie, a od 2003 w Pacific School of Religion w Berkeley. Otrzymała doktoraty honorowe kilkunastu uniwersytetów.
Miała bardzo rozległe zainteresowania naukowe: teologia, liturgika, patrystyka, klasyczna starożytność, wczesny judaizm, socjologia nauki, politologia (szczególnie Bliski Wschód), ekologia. Przez całe życie zainteresowania i badania naukowe łączyła z praktycznym zaangażowaniem w ruchy pokojowe i prawa człowieka. Napisała ok. 30 książek i setki artykułów.
Źródło: KAI / kb
Skomentuj artykuł