XIII Dzień Judaizmu w Kościele w Polsce

(fot. poznan.pl)
KAI / psd

Tarnów będzie gospodarzem centralnych obchodów XIII Dnia Judaizmu organizowanych corocznie 17 stycznia. Kościół w Polsce należy do niewielu w Europie, w których obchodzony jest Dzień Judaizmu. W tym jego hasłem będą słowa z Księgi Rodzaju opisujące powołanie Abrahama: „Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej do kraju, który ci ukażę”.

Decyzją Komitetu Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem centralne obchody odbędą się tym razem w Tarnowie. Rozpoczną się już w sobotę 16 stycznia projekcją filmu „Cud purymowy” w reżyserii Izabelli Cywińskiej oraz koncertem muzyki klezmerskiej SHOLEM, które odbędą się w tarnowskim Kinie Marzenie.

W niedzielę 17 stycznia, w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie o godz. 10 rozpocznie się Spotkanie wokół Biblii. Zostanie też otwarta wystawa pt. „Cmentarze żydowskie i synagogi dawnej Galicji”. Na godz. 11.30 organizatorzy zaplanowali konferencję prasową dla mediów, która odbędzie się w Sali Lustrzanej gmachu dawnej galicyjskiej Kasy Oszczędności miasta Tarnowa.

DEON.PL POLECA

Dzień Judaizmu będzie też okazją do modlitwy. Mieszkańcy Tarnowa i uczestnicy ogólnopolskich obchodów będą mogli odwiedzić tarnowski Kirkut, znajdujący się obecnie obok kościoła pw. Matki Bożej Fatimskiej oraz modlić się przy Bimie, pozostałej po najstarszej synagodze w Tarnowie.

Po południu, o godz. 15.30 w tarnowskiej katedrze odbędzie się nabożeństwo Słowa Bożego. Po nim zaplanowano dyskusję panelową przedstawicieli katolików i Żydów (w Sali Lustrzanej). Wezmą w niej udział m.in. Piotr Kadlĉik, rabin Michael Schudrich, ambasador Izraela w Polsce Zvi Rav-Ner, biskup tarnowski Wiktor Skworc oraz przewodniczący Komitetu Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem bp Mieczysław Cisło.

Ostatnim punktem centralnych obchodów XIII Dnia Judaizmu będzie koncert kantora Azi Schwarz`a z Jerozolimy z towarzyszeniem Chóru Katedralnego Pueri Cantores Tarnovienses oraz Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. Podczas tej uroczystości, która odbędzie się w auli WSD tytuł Człowieka Pojednania zostanie przyznany rabinowi dr. Alon Goshen Gottsteinowi z Międzyreligijnego Instytutu Elijah.

Specjalne Słowo na XIII Dzień Judaizmu, wydał przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego bp Mieczysław Cisło. Przypomniał w nim, że wedle Soboru judaizmu, jak żadna inna religia – jest dla chrześcijan rzeczywistością nie zewnętrzną, lecz „czymś wewnętrznym”.

„Dziś stajemy obok siebie jako bracia, którzy po tak długim czasie zapomnienia, obcości, a nawet wrogości, odkrywamy wspólne korzenie, sięgające zarania dziejów zbawienia, u których początku jawi się postać Abrahama, wspólnego ojca wiary, w którego wierze my, chrześcijanie, jesteśmy dla Żydów ‘młodszymi braćmi – napisał bp Cisło.

“Spotkania z wierzącymi Żydami uświadamiają nam coraz bardziej jeszcze jedną naszą wspólną odpowiedzialność, mianowicie, tę za losy religii objawionej na kontynencie europejskim, zdominowanym coraz bardziej przez agresywny laicyzm” – zwraca uwagę bp Cisło.

Organizatorem obchodów XIII Dnia Judaizmu w Tarnowie jest biskup tarnowski oraz Kuria Diecezjalna w Tarnowskie przy współudziale prezydenta miasta Tarnowa.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r.

Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r. prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.

Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast Żydów w Polsce mieszka ok. 20 tys.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

XIII Dzień Judaizmu w Kościele w Polsce
Komentarze (11)
Jurek
9 stycznia 2010, 11:32
Bardzo sobie cenię ks. prof. Chrostowskiego. Pamiętam jego wypowiedzi w obronie Polski jako Narodu przed oskarżeniami o winę za holikaust. Nie zapominam też o udziale niektórych przedstawicieli Narodu żydowskiego w zniewalaniu Polaków po 1945r. Ale próbuję patrzeć szerzej na ich tragiczną historię. Jest coś szczególnego w życiu Narodu Wybranego. W ich kulturze, obyczajach. Może dlatego, że oglądając film paradokumentalny o rodzinie Ulmów ratujących Zydów mogłem zobaczyć też ten świat, który już nigdy nie wróci.
Z
zdziwiony
8 stycznia 2010, 21:46
~JurekS to póki co zajrzyj na link jest tam tekst i nagranie, które można odsłuchać  (ks.prof. Waldemar Chrostowski uświadomił mi, że powinniśmy być bardziej świadami więcej wiedzieć, nie być , jak dzieci we mgle etc.)
RK
Robert Kożuchowski
8 stycznia 2010, 21:02
Jednym za uznawanych  "twórców" judaizmu jest Ezechiel. Problem w tym, że on pisał nie o judaizmie.
RK
Robert Kożuchowski
8 stycznia 2010, 20:59
brawo zadziwiony
Jurek
8 stycznia 2010, 20:51
Moje myślenie o wyznawcach judaizmu cały czsa ewoluuje. Ja cieszę się z takich spotkań. Dzisiaj chętnie wziął bym udział w takich spotkaniach
Z
zdziwiony
8 stycznia 2010, 20:44
~Salome i  ~ Podwawelski żydzi nie są "naszymi starszymi braćmi" zapoznajcie się z wykładem ks.prof.Waldemara Chrostowskiego a zrozumiecie dlaczego. Wklejam fragment: [...] "Otóż, w ciągu ostatnich piętnastu lat, tzn. po 13 kwietnia 1986 roku ogromną karierę zrobiła powiedzenie, że Żydzi są starszymi braćmi w wierze Chrześcijan. Jest to nieporozumienie. Ktoś powie: "ale przecież Jan Paweł II tak powiedział". Wszyscy powołują się na Jana Pawła II. Na szczęście, Jan Paweł II tak nie powiedział. Jan Paweł II w synagodze, w Rzymie, powiedział tak - zwracając się do rabinów - "jesteście naszymi braćmi umiłowanymi". A więc dał poznać nasze odczucia, naszą wrażliwość, nasze emocje. To, że w gruncie rzeczy Żydzi - czy wyznawcy judaizmu - nie są postawieni poza nawiasem chrześcijańskiego przykazania miłości Boga i bliźniego. Miłujemy Żydów tak, jak miłujemy wszystkie inne narody, i miłujemy każdego Żyda tak, jak miłujemy każdego innego człowieka. A dalej Ojciec Święty powiedział tak: "i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi". Już księża wiedzą, po egzegecie Pisma Świętego, że liczy się każde słowo. A nawet, jak mówią rabini, puste przestrzenie pomiędzy literami. I tutaj liczą się te puste przestrzenie między literami oraz słowa "można powiedzieć". Otóż mamy tutaj do czynienia z pewną, z pewnym myśleniem analogicznym. Skąd wzięła się ta formuła? Tę formułę Jan Paweł zapożyczył - to nie jest formuła teologiczna ściśle - zapożyczył od Adama Mickiewicza, który to Adam Mickiewicz pod koniec lat 40. XIX wieku w swoich odezwach o charakterze, o profilu wyraźnie politycznym i patriotycznym mówił o "Izraelu - naszym starszym bracie". Nie była to formuła teologiczna w znaczeniu takim, powiedzmy sobie, jak używa to teologia katolicka. I Ojciec Święty użył to też ze słowami "można powiedzieć".[...] Całość pod: <a href="http://www.polonica.net/wyklady_wywiady.htm">http://www.polonica.net/wyklady_wywiady.htm</a>
Grażyna Urbaniak
8 stycznia 2010, 19:36
Na szczęście miałam młodszego brata:). I nie odczuwam potrzeby posiadania starszych
Józef Więcek
8 stycznia 2010, 19:32
Ja też jestem ciekaw - Salome. Jak na razie, to jako starsi bracia nas leją ! -  
Grażyna Urbaniak
8 stycznia 2010, 18:36
Zwyczajnie chciałam wiedzieć jak nasi starsi bracia ''upowszechniają postawy dialogu i życzliwości wobec katolików w środowiskach żydowskich''. Babska ciekawość.
Józef Więcek
8 stycznia 2010, 18:21
czy to: ...nadstaw drugi policzek ..?
Grażyna Urbaniak
8 stycznia 2010, 18:15
To bardzo miłe, ale czy mogłabym wiedzieć, kiedy,w jakiej oprawie artystycznej, i w której synagodze odbywa się dzień katolicyzmu?