Prawa Człowieka w Filmie po raz dziesiąty!
Już 3 grudnia (piątek) rozpocznie się jubileuszowy, 10. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Watch Docs. Prawa Człowieka w Filmie. Podczas tegorocznej edycji festiwalu warszawska publiczność obejrzy ponad osiemdziesiąt najciekawszych filmów dokumentalnych z całego świata.
W konkursie zostaną pokazane najlepsze światowe dokumenty dotyczące szeroko pojętej problematyki praw człowieka, wyprodukowane w latach 2009-2010. W tym roku o nagrodę Watch Docs walczyć będzie siedemnaście filmów, wybranych spośród ponad tysiąca zgłoszeń z całego świata.
W konkursie zobaczymy m.in.: nagrodzony na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym brytyjski film "Wrogowie ludu", ukazujący bolesną drogę do prawdy o ludobójstwie Czerwonych Khmerów w Kambodży, rumuński obraz "Autobiografia Nicolae Ceausescu" zmontowany z niepublikowanych dotąd materiałów archiwalnych ukazujących prywatne życie dyktatora (premiera na tegorocznym festiwalu w Cannes), "El Sicario" Gianfranco Rosiego – niezwykłą spowiedź mafijnego egzekutora z Meksyku (premiera na festiwalu w Wenecji), oraz dokument "Pogoń za Tanią" o Holenderce zwerbowanej do maoistowskiej partyzantki FARC w kolumbijskiej dżungli.
Obok konkursu program WATCH DOCS tworzą sekcje stałe: w ramach cyklu „Dyskretny urok propagandy” zobaczymy przegląd awangardowych dokumentów politycznych z NRD zrealizowanych przez osławiony duet reżyserski Heynowski & Scheumann. Artyści realizowali je w najróżniejszych miejscach świata. Podszywając się pod reporterów zachodnioniemieckiej telewizji nakłonili do zwierzeń niemieckiego najemnika walczącego w Kongo („Der Lachende Mann”), przeprowadzili serię wywiadów z amerykańskimi pilotami przebywającymi w wietnamskiej niewoli („Piloten im Pajamas”), a wkrótce po obaleniu prezydenta Allende i puczu Pinocheta udali się do Chile, gdzie udało się im wejść z kamerą do dwóch obozów koncentracyjnych urządzonych przez juntę dla politycznych przeciwników („Ich war, Ich bin, Ich werde sein”). Filmy Heynowskiego i Scheumanna są z jednej strony unikalnymi relacjami z najważniejszych historycznych wydarzeń drugiej połowy XX wieku, z drugiej zaś – awangardowymi formalnie politycznymi pamfletami o wyraźnym antyzachodnim nastawieniu (piętnowali niejednokrotnie imperialne zapędy USA).
Sekcja „Zbliżenia” w tym roku poświęcona będzie Azji Południowo-Wschodniej (tu m.in. nagrodzony na zeszłorocznym festiwalu IDFA w Amsterdamie koreański dokument „Żelazne kruki” poświęcony robotnikom z narażeniem życia tnącym na części statki w Bangladeszu). W retrospektywie „Półkowniki” pojawią się filmy – również fabularne - z różnych względów zatrzymane przez cenzurę (tu m.in. legendarny czeski „Palacz zwłok” Juraja Herza, który spędził na cenzorskiej półce ponad 20 lat oraz „Obrazy starego świata” - hipnotyczne arcydzieło słowackiego mistrza dokumentu Dusana Hanaka).
Kolejna retrospektywa tematyczna tegorocznego festiwalu poświęcona będzie kwestiom zdrowia i opieki medycznej w kontekście praw człowieka. W programie m.in. filmy poświęcone eutanazji, zdrowiu reprodukcyjnemu i AIDS, a także niezwykły dokument „Życie na ostrym dyżurze” - filmowy hołd złożony Lekarzom bez Granic. W sekcji „Chcę zobaczyć” po raz kolejny zaprezentujemy filmy dotyczące kwestii znajdujących się w centrum zainteresowania obrońców praw człowieka – tu m.in. amerykański „Punk z chóru rewelersów”, ujawniający korporacyjne zakusy na wolność słowa w Internecie, oraz „Women in Shroud” ukazujący walkę o zakaz kamienowania kobiet w Iranie.
Jednym z najważniejszych wydarzeń festiwalu pierwsza w Polsce retrospektywa jednego z najwybitniejszych twórców światowego dokumentu – Fredericka Wisemana, który osobiście odbierze w tym roku nagrodę Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka im. Marka Nowickiego za szczególne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie. W ramach przeglądu twórczości Wisemana zobaczymy pięć jego najciekawszych filmów o tematyce społecznej – w tym legendarny, przez wiele lat zakazany w USA „Titticut Follies”.
Projekcjom towarzyszyć będą spotkania z zaproszonymi twórcami, dziennikarzami i ekspertami.
Skomentuj artykuł